بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام رضا (ع)

۷ مهر ۹۱

سزاوار است حمد و سپاسِ بی‌پایان بر بارگاه جبروتی و کبریایی پروردگار حکیم و عزیز و کریم.
از رحمت بی‌منتهایش به‌وسیله‌ی برگزیدن پیامبران و اولیاءِ خود، آموخت معرفت و عشق به درگاه رحیم و رحمانش را تا بندگانش عاشقانه پیشانی بر خاک بسایند و او را در عظمت و رحمتش حمد و ستایش کنند و برای بازگشت به آغوش پر مهرش لحظه‌ شماری کنند. نیست معبودی جز خداوند مدبر و متعال و برتر و بالاتر است از آنچه او را وصف کنند. شریکی ندارد در خدایی، مانندی ندارد در بزرگواری، همتایی ندارد در کرامت و آشکار است عزتش.
سلام و درود بی‌پایان بر امین وحی، کلید برکت، امام رحمت، پیشوای خیر، رحمت للعالمین، خاتم انبیا، حضرت محمد (ص) و اهل‌بیت طاهرین و معصومین و پاکش باد که منور است زمین و آسمان تا قیامت به نور جمالِ بی‌مثال محمد (ص) و اهل‌بیتش، هر چند کافران و مشرکان را خوش نیاید.
درود و سلام بر هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، معلم علما و مروج دین، معدن کلمات پروردگار، صندوق انوار الهی، ثامن‌الحجج، امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) که این ایام مصادف است با میلاد با سعادت ایشان؛ امامی که همچون اجداد طاهرین و فرزندان گرامی‌شان با وجود اینکه در حصار نگهداری و توسط ظالمانِ مکار و حیله‌گر تحت مراقبت شدید قرار داشتند در هدایت و نجات مردم و آگاهی دادن از دین و اصلاح باورهای غلط تلاش فراوان نموده و در این راه رنج‌ها و سختی‌ها و زخم زبان‌ها را به جان مبارکشان خریدند و از پا ننشستند و مأمون و مأمونیان را در گودال مکر و نیرنگی که خود ساخته بودند مدفون نمودند.
ما در این شب مبارک به پیشگاه گرامی‌اش عرضه می‌داریم: یا امام رئوف که به‌واسطه‌ی نزدیکی بارگاه ملکوتی‌تان به ما شریک غم‌ها و شادی‌هایمان هستید به فریاد امت اجدادتان و منتظران فرزند عزیز و ارجمندتان، جوهر هستی، منجی عالم بشریت، مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) برسید که کافران و مستکبران و ظالمان و دشمنانِ جد بزرگوارتان رسول خدا (ص) و فرزندتان امام عصر با دسیسه‌ها و یاری شیطان، دشمنی و کینه‌ی دیرینه‌ی خود را آشکار نموده و منافقان و زورگویان و دنیاپرستان نیز در لوای دین نسبت به کم‌رنگ کردن و ضربه زدن به باورهای دینی مسلمانان و شیعیان با آنان همکاری کرده‌ و هر روز بر جسارت و بی‌حیایی خود افزوده و قلب ما را از این اعمال پلید و نکبت‌بار به درد آورده‌اند و فریاد یا محمدا بغضی در گلو، سوزی در دل شده و چشمان منتظر و اشک‌بارِ ما به آسمان رحمت پروردگار است که خداوند کریم ظهور منتقمِ باطل و تاج عدالت‌ را بر ما عطا فرماید.
ضمن عرض تبریک و تهنیت این ایام، خدمت مادر گرامی‌شان، کوثر جاری الهی، ام‌ابیها، سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) از فرمایشات گهربار ایشان مدد می‌گیریم که فرمودند: برکات پروردگار عالم همواره بر مخلوقاتش چونان بارانی به وقت است تا جانِ عاشق را بر بار معنویت بنشاند، باری که تازگی و طراوتش گویای امری مدبرانه است؛ ندای وعده‌های قرآن کریم محقق شود و مؤمنان، به آنچه به آن دل بسته بودند دست یابند و مشرکان و منافقان از این سفره‌ی گسترده به برهوتی که خود آن را برگزیده‌اند داخل شوند و ندای پروردگارشان را به گوش جان بشوند آنگاه صورت بر خاک ذلتِ خویش گذارند و به زبان عجز که خود مفهومش را درک می‌کنند پروردگارشان را بستایند و پوسته‌ی جانشان از حقیقتش جدا شود و چهره‌ی مکرشان آشکار گردد.
چه زیبا به تصویر کشیدند حق و باطل را، عزت و سربلندیِ مؤمنان و ذلت و خواری و حقارت و زبونی مشرکان و منافقان را در قیامت، که حقیقت وجودها آشکار می‌گردد و مشرکان و منافقان چهره‌ی مکرشان دریده و وجود پلیدشان پدیدار گشته و همچون گوساله ساز سامری برای مخفی کردن بوی تعفن وجودشان فریاد: دور شو، دور شو سر خواهند داد و مؤمنان در رحمت الهی به وعده‌های خداوند کریم وارد شده و به سعادت ابدی خواهند رسید.
باز در این شب مبارک به فرموده‌ی سرور عالمیان حضرت زهرا (س) متوسل می‌شویم که فرمودند: زمان، امانت‌دار صادقی است که طرفداران حق را می‌شناسد و به آنان عشق می‌ورزد و در برآورده شدن آنچه در آرزویش بودند آنان را یاری می‌کند، چون ایستادگی در مقابل حق، ستونی محکم و استوار است که سایه‌ی آن جاویدان است پس منتظر دولتی باشید که منتظران خویش را در لحظه‌ها جاویدان می‌کند؛ آنان را در زمان‌ها سیر می‌دهد تا به مولایشان بپیوندند و حاصل انتظارشان را دریابند.
پس ما نیز در این زمانه‌ی کفر و نفاق ضمن استغاثه و تقاضای یاری از مولا و سرورمان امام عصر (عج) و برائت جستن از اعمال مشرکان و منافقان سعی کنیم حق‌جو و حق‌گو و حق مدار باشیم تا زمان، تلاش و کوشش ما را ثبت و جاویدان نماید.
حال اعلام می‌داریم: یا رسول‌الله، گواهی می‌دهیم که شما خاتم انبیا و افضل اوصیا هستید؛ به راستی که شما با بردباری و تحمل سختی‌ها و رنج‌ها نسبت به هدایت بشر و رهایی‌شان از جهل کوشا بودید و وجود مقدس شما رحمت و برکتی است که تا قیامت پابرجاست هر چند مشرکان و منافقان را خوش نیاید.
در خاتمه دست به دعا برمی‌داریم که:
بار الها درود فرست بر حضرت محمد و خاندان پاکش و برسان درودهای ما و همه‌ی مؤمنان و پیامبران و فرستادگان و فرشتگان و شایستگان و آسمانیان و زمینیان از گذشتگان و آیندگان بر ایشان و اهل‌بیت طاهرینش.
بار الها بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام برکت سرزمین ما است؛ زیارت ایشان را همراه با معرفت نصیب ما گردان.
بار الها لطف و عنایت خاص مولایمان امام عصر را هر روز بیشتر روزی‌مان فرما و قلب نازنینشان را از ما خشنود بفرما.

آمین
به نیت ابراز نفرت از دشمنان و اعلام ارادت به ساحت مقدس پیامبر اسلام فریاد می‌زنیم:
لااله‌الاالله محمداً رسول‌الله

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه