بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام رضا (ع)

۲۷ مهر ۱۳۸۹

حمد و سپاسِ بی‌کران بر خداوند عزوجل که علمش ازلی، حکمتش ابدی، تدبیرش سرمدی، آفرینشش بی‌نظیر، خدایی‌اش بی‌شریک، فرمانروایی‌اش مقتدر، مهربانی‌اش بی‌منتها، رحمتش واسعه و نعمتش کامله است. نیست معبودی جز او. خداوندا شکر و سپاس تو را سزاست ای آمرزنده‌ی گناهان و برطرف کننده‌ی گرفتاری‌ها، روزی دهنده‌ی آفریدگان و شنونده‌ی شکایت‌ها و رها کننده‌ی اسیران به تو پناه می‌بریم و از تو امان می‌خواهیم، از فساد و تباهی و ظلم و کفرِ زمانه از این‌که خود هم‌سو و همراه آن باشیم.
سلام و برکات الهی در زمانی است که حق از باطل جدا گردد و بوی حق ظاهر شود و مشتاقان حق آن را ببینند و انتظارشان به پایان رسد و دل‌هایشان محلِ جلوه‌ی حق گردد و چه با شکوه است لحظاتی که مخلوقات الهی در پیشگاه خالق خود هستند و نفس‌های دنیایی محو شده و نفس‌های بهشتی در فضا پیچیده است و آنچه استشمام می‌شود عطر خالق است در وجود نهانی مخلوق.
و درود و سلام بر بهترین برگزیده و افضل اوصیا خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و بر خاندانش که همگی از پیشوایان درستکار و هدایت یافته و معصوم و پرهیزکار و راست‌گو و عمل کننده و قیام کننده برای رضای خدا و گرامی و مقرب درگاه او هستند و امشب مصادف با شب میلاد هشتمین اختر آسمان ولایت، معلم علما و مروج دین، معدن کلمات پروردگار، صندوق انوار الهی، ثامن‌الحجج امام علی بن موسی‌الرضا (ع) است. به همین مناسبت گوشه‌ای از فضایل ایشان را بازگو می‌کنیم.
ممالک اسلامی بعد از مرگ هارون‌الرشید عباسی در طغیان بود و شورش‌های فراوانی پدید آمد مأمون عباسی که مردی حیله‌گر و مکار و مقام‌پرست بود و چون از طرف پدرش حاکم خراسان گرید و از ارادت مردم ایران به اهل‌بیت اطلاع داشت برای رسیدن به اهداف شوم خود یعنی به دست آوردن قدرت به حیله‌ خود را دوستدار امیر مؤمنان علی (ع) و فرزندانش مخصوصاً امام علی بن موسی‌الرضا (ع) معرفی می‌کرد و در ظاهر از امام دعوت نمود که عنوان ولیعهدی او را قبول کند و در باطن به اجبار امام را از مدینه به مرو آورد و به‌واسطه‌ی همین حرکت مذبوحانه برادر خود امینِ عباسی را سرکوب کرد و کشت و امام رضا (ع) بار هجرت را بستند تا مردم و امت خویش را از دنیای فانی و زودگذر هجرت دهند. غم‌های فراق را به جان مبارکشان خریدند و تهمت‌های بی‌اساس را بر شأن آسمانی و مرتبت الهی خود با گوش‌های مبارکشان مانند امام حسن مجتبی (ع) شنیدند ولی دست از امت خویش نکشیدند و عاشقانه بر فرامین الهی ثابت قدم ماندند. امام آمد تا وجودها را از تاریکی نفس‌های بی‌اساس بر روشنایی اتحاد رقم زند.
آمدن امام رضا (ع) به مرو برای اسلام بسیار مفید بود زیرا خراسان برای بیگانگان میدان علم بود و اگر حضرت نمی‌آمد کسی وجود نداشت که شبهات آنان را رفع کند و اگر آن شبهات رفع نمی‌شد برای عالم اسلام خطرناک بود. امام رضا (ع) با حرکت‌هایی که فقط از امام ساخته است چنان مأمون و عُمالش را رسوا و ولایت و امامت را به مردم نشان داد که مأمون برای جلوگیری از رسواییِ خود ایشان را با زهر در سال 203 هجری شهید کرد. می‌بینیم که چه حق و زیباست مقام امامت که حق را گاهی با شمشیر، گاهی با صلح و گاهی به ظاهر قبول ولایت عهدی بر فرق باطل می‌کوبد.
باور کنیم که این موضوع شامل همه‌ی امامان است و یقین داشته باشیم که امام عصرمان منجی عالم بشریت اباصالح المهدی (عج) نیز در این زمان همین‌گونه عمل می‌نمایند. به یاری خداوند متعال همه‌ی عاشقان و منتظران ایشان خواهند دید که حق را چگونه بر باطل خواهند کوبید تا هر چه باطل است نابود شود و چه زیبا مادر گرامی‌شان سیده‌ی دو عالم زهرای اطهر حضرت فاطمه (س) آن زمان را توصیف کردند که فرمودند: آنگاه که ساعت‌ها به هم بپیوندد و زمان‌ها در هم شوند و شب و روز در فرمان درآیند منتظران حق از قبرها برخیزند و به استقبال امر پروردگار کریم بشتابند و آنگاه مأموران الهی به آنان خطاب کنند: سلام بر شما وعده‌ی الهی به تحقق در آمد و یاران و دوستان اهل‌بیت رسول‌الله (ص) گرد هم جمع شوند و بوی حق را استشمام کنند و پروردگار عالم ندا دهند: ای فرزند زمان، زمان دلگیری‌ها به اتمام رسید و یاران بپویید، در سایه‌ی حق باطل‌ها را به فراموشی بسپارید که ساعت معنای خویش را از دست داد و زمان برای یاران ثابت ماند. پس درک آنچه به‌عنوان غنیمت یا گنج واقعی در قرآن وجود دارد با عمل به فرامین الهی در وجودها به نوری جاودانه تبدیل می‌شود که هنگامی‌که تمام عوامل هستی از ظاهر پاک شد باطن می‌آید تا حق و باطل جلوه‌گر شود. ان‌شاءالله.
در خاتمه در این شب مبارک دست به دعا برمی‌داریم:
بار الها به ما روزی کن شناخت حق و باطل، پاک و ناپاک، راه و مقام امامت و چهره‌ی نفاق را.
بار الها به ما صبر انتظار و شناخت مسئولیت منتظر را عنایت بفرما.
بار الها گواه باش که ما در غیبت امام و ولی بر حق تو دوست‌دار او و امامتش و پیرو فرمان او هستیم و این گواهی را جزءِ گواهان دولت ظهور قرار بده.
بار الها در ظهور دولت حق امام عصر (عج) تعجیل بفرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه