بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام جعفر صادق (ع)

۸ تیر ۹۸

حمد و سپاس پروردگار را رواست که ستایشش موجب آسایش و آرامش است همان‌گونه‌ای که خود فرمود:
«الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ». سوره‌ی مبارکه رعد آیه‌ی کریمه 28.
«آنان که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرامش می‌یابد آگاه باشید که دل‌ها به یاد خدا آرامش می‌یابد». آرامش از هیجانات نفس اماره و دسیسه‌های شیطان و دلگرمی و امید به نجات و باز شدن گوش و دیده و دل به روی حق و گریز از باطل و یاری و هدایت پروردگار کریم در همه‌ی امور.
این مهم زمانی ممکن می‌شود که یاد و ذکر خداوند در همه حال با جان و روح انسان توأم و پایدار باشد نه زمانی که گرفتار شد برای دفع طوفان زندگی‌اش؛ به فرموده‌ی خداوند ایستاده و نشسته و به پهلو خوابیده خدا را به یاری بطلبد و پس از رهایی فراموش می‌کند. همان‌گونه‌ای که پروردگار کریم فرمود: گاه کشتی جان انسان دچار طوفان‌هایی می‌شود که خدای خویش را با نام‌هایی می‌خواند که در روح ذخیره شده پس در ظاهر از آن طوفان می‌گذرد ولی در باطن در آن گرفتار می‌شود تا جایی که در امواج سهمگین آن می‌میرد، پس نجاتی وجود ندارد که قرآن کریم می‌فرماید از خطر عبور کردند همه چیز را فراموش می‌کنند، این مرگ غمگین‌ترین مرگ است زیرا خلیفه را در جانش گم می‌کند.
پس باید چشم و گوش دل را باز کرد و در همه حال خداوند کریم را با عشق و اخلاص یاد کرد تا خداوند نیز ما را یاد کند، چون آنانی که دل را به روی حق و حقیقت می‌بندند در قیامت آن را با عذاب باز می‌کنند، همان‌گونه‌ای که خداوند کریم در قرآن فرمودند: چه خوب می‌شنوند و چه خوب می‌بینند آن روز که نزد ما می‌آیند ولی ستمکاران امروز در گمراهی آشکاری هستند. آنان را از روز حسرت که کار به پایان آمده و همچنان در حال غفلت و بی‌ایمانی هستند بترسان.
چه زیبا کوثر الهی، سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) آن را توصیف فرمودند که: سلام بر ساعاتی که پروردگار امر فرمود مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. با این فرمان حافظه در جان‌ها جای گرفت. قلب‌ها در تپش خالقی یگانه به حرکت درآمد. صدایی در عالم طنین‌انداز شد. نامت چیست؟ چگونه توان درک جانت را یافتی؟ جانی که در عطای پروردگارش زنده شد، سپس توان عقل به میدان آمد، او را ندا داد مرا می‌شناسی؟ من تو را با نامت آشنا خواهم کرد، پس به یادآور جان درمانده‌ای که با یاد خالقش زنده شد و فرمانی که او را بر آنچه آفریده بود برتری بخشید. شکر نعمت در قالب عمری که عطای خالقش بود نقش گرفت. اینک جانت به میدان عملی خوانده شد که جزء او را نمی‌شناسد پس علقه‌ی وجودت را به شکری که نامت را زنده می‌کند بیارا تا تو را در جایگاهت بشناسد و پروردگار خلیفه بودنت را بر همه‌ی هستی القا کند و در ادامه سرور عالمیان چنین فرمودند که: زمزمه‌ای شیرین در جان آدمی است که همان فرمان قرآن کریم است که فرمود مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. اینک می‌توانید با برکتش آشنا شوید چون زمزمه حالت‌هایی از غیب را بیان می‌کند و می‌فرماید: ای جان بر خاک افتاده تو را به رحمتی بشارت می‌دهم که در آن جز حق را نبینی پس انتظار را در قالب عشق برایت فاش می‌کنم.
سال‌هایی که نامش در صبح و شبی گذشت تا معجزه‌ای را آشکار کند. معجزه آشکار گردید و نعمت وجود از پرده‌ی غیب بیرون آمد، امانت‌ها بر صفحه زمان نقش بست و ذخیره‌ی جان از جایگاه خویش به صفحه‌ی زمان آمد پس پروردگار عالم بر همگان یادآوری فرمود که آنچه خود می‌داند همگان از آن بی‌خبرند. پس بزرگ‌ترین نعمت خداوند متعال در فرمان این آیه نهفته است تا شامل حال آنانی گردد که توان عقلشان قادر به درک معجزه است.
بله اینک ما با این فرمایشات گهربار سرور عالمیان حضرت زهرا (س) به این ارتباط عاشقانه و دل‌نشین بین خالق و مخلوق پی بردیم. باید که از عمل و مناجات خاتم انبیاء رسول اکرم حضرت محمد (ص) و اهل‌بیت و امامان بزرگوارمان الگو بگیریم که هر دم و بازدمشان با ذکر و یاد خدا توأم بود و با فدا کردن جان و همه‌ی داشته‌های خود در تمام عمر لحظه‌ای نگذاشتند این ارتباط شیرین کمرنگ شود.
ما در این روز غم و اندوه به سوگ شهادت یکی از ایشان در این خانه‌ی مقدس حضور داریم، ایشان ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت معلم راستین قرآن و عرفان و پاک کننده‌ی انحراف از دین و بنیان‌گذار راه و رسم شیعه امام جعفر صادق (ع) هستند. عمر مبارکشان 65 سال و مدت امامتشان 34 سال بود. منصور دوانقی خلیفه‌ی ملعون عباسی در اواخر عمر امام جعفر صادق (ع) را در مضیقه‌ی شدیدی قرار داد و سرانجام در 25 شوال سال 148 به امر آن ملعون مسموم و شهید شدند. لعنت الله علی قوم الظالمین.
ایشان علاوه بر تربیت هزاران شاگرد نامدار تاریخ اسلام کتاب گران‌قدر و کم‌نظیر مصباح‌الشریعه که گنجینه‌ای از عرفان و معرفت و توحید است را به یادگار برای شیعیان به جا گذاشتند و ما در این کوی عشق سعادت آن را پیدا کردیم که از آن بهره‌مند شویم. ایشان فرمودند که مؤمن دارای سه صفت است خوف و رجاء و محبت. خوف از عمل و گناه خود. رجاء، امید به بخشش خدا و محبت عشق به خداوند رحمان.
اینک در این روز حزن و اندوه ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس منجی عالم بشریت، امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) به وجود مبارکشان ابراز می‌داریم:
ماییم منتظر شما و عاشقان حق و بیزار از باطلین و ظالمین که در حق اجداد طاهرینتان ظلم روا داشتند. ما را دریابید بی‌قرار دعوت حق شماییم. همان‌گونه‌ای که مادر گرامی‌تان از قول شما فرمودند که ای یاوران حق منم آن گنجینه‌ای که تمام سلام‌ها را در جانم به ودیعه دارم تا دفتری را بگشایم که زمان ودیعه دار آن است پس به جانتان نظر کنید آیا توان آشکار کردن ذخیره‌اش را دارید آنگاه که ندا در وجودتان شما را بخواند مرا در آیینه‌ی عمرت ببین در روزها و شب‌هایی که در پی یکدیگر در آمد و شد بود. ساعاتی که باربر غمی که در نهان و آشکار مرا می‌خواند یا صاحب‌الزمان.
بله مولا ما در نهان و آشکار شما را می‌خوانیم چون دلمان از ظلم و کفر و فساد زمانه به تنگ آمده که تنها شما و ظهورتان مرهم آن است پس باز هم به فریاد شما را می‌خوانیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه