بسم الله الرّحمن الرّحیم

هفته‌ی هجدهم (نامم چیست؟)

۱۱ خرداد ۱۳۹۰

28 جمادی الثانی 1432 (هفته‌ی چهارم ماه جمادی الثانی)

شکرِ بی‌پایان بر آفریننده‌ی دقایقی که ضربانِ حیات را در قدرتِ بی‌همتایش معنا فرمود؛ آن‌چنان که فرمود: ۩ آیا به آمد و شُدِ شب و روز و آنچه میان آن دُو است توجه نمی‌کنید؟۩ عظمتی که جوهره‌ی هستی را در چرخه‌ی قدرتش ناتوان خواند و همگان را در رحمتش جاودان فرمود؛ دین را معرفی و اطاعت از فرامینش را بر انسان واجب اعلام کرد و فرمود (آیه‌ی 3 مائده): ۩امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمتِ خود بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم ۩ آیا منظور از کمال، اعلام مسلمانی است؟ و انسانی که بتواند بر پیامبر و آنچه پروردگار عالم امر فرموده، گردن اطاعت کج کند، کار به کمال رسیده؟ و امر خداوندِ کریم اجرا شده؟ وعده‌های الهی محقق گشته و زندگی در عبادت و اطاعت پیش رفته؟ خیال‌ها آسوده گشته و جان‌ها منتظر است تا در وعده‌های الهی متنعم شود؟
وعده کرده بودیم، به کسانی که علاقه‌مند هستند طعمِ کمال را بچشند کمک کنیم.
پرونده‌هایی که مورد برسی قرار گرفتند دارای یک وجه مشترک بودند، وجهی که شبیه به تعارفِ یک میزبان است که در دل دعا می‌کند که مهمان برود، ولی بالاجبار، اصرار هم دارد که بماند؛ اگر برود، احساس سبکی می‌کند و اگر بماند، غمِ ماندنش جانش را مکدر می‌کند. آنانی که با جانشان این‌گونه رفتار می‌کنند هرگز درمان نمی‌شود؛ بیماریِ مکر، وجودشان را به چِرکی غیرقابل درمان مبتلا می‌کند و دارویی که اثر گذارِ بر این بیماری باشد وجود ندارد. این‌گونه افراد یا با مکرشان مبارزه می‌کنند و یا از مهمان با همان عاداتِ شیطانی پذیرایی می‌نمایند.
آنچه مورد بحث است کمالِ وجودی است نه زندگی روزمره؛ زندگی روزمره مطابق روابط تعیین شده در انضباطِ اخلاقی طی می‌شود و انسان، با مصلحت اندیشی، با سایرین در ارتباط است. بحثِ سایت، درونِ هسته‌ی جان است که باید آن را شناخت و برای بارور شدنش که همان کمال است کوشش نمود.
بیمارانی که علاقه‌مند به معالجه هستند، دینشان را از مکرِ جانشان حفظ کنند،
تا آنگاه که از ایشان سؤال می‌شود: «نامتان چیست؟» توانایی گفتنِ نام را داشته باشند. در درس‌های گذشته، بحثِ نام را برایتان توضیح دادیم، سعی کنید آن را بشناسید و در هفته‌ی آینده در سایت اعلام کنید: «ای همراهان من که مرا بهتر از خودم می‌شناسید، نامم چیست؟» نامتان، مُعرف کمالتان خواهد بود. همراهانتان، همان فرشتگانی می‌باشند که شاهد و ناظرِ اعمالتان هستند. اگر متوجه نامتان شدید، بدون تعارفاتِ اضافه فقط آن را اعلام کنید. بحث به تمام گروه‌های سنی مربوط است.
حمد و سپاسِ بی‌پایان و پی در پی بر هدایتی که چراغش از سوخت تهی نمی‌شود و پرچمش آن‌چنان در عزت برافراشته است که طوفانی در آن اثر نمی‌کند؛ روزها و شب‌هایش به هم متصل است تا جان‌ها در میدانِ جهاد برافروخته شود و روشنایی‌اش بقیة الله را معنا کند.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه