بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت حضرت زهرا (س) (روایت دوم)

۲۶ آذر ۱۴۰۲

به نام پروردگار کریمی که همواره دامن رحمتش برای همگان گسترده است و آنگاه که بندگانش در تاریکی جهل خود را فراموش می‌کنند یاوری‌اش را به میدان جانشان هدیه می‌نماید تا با یاری‌اش از جا برخیزند و تاریکی باورهای غلط را به روشنایی درکی روشن درمان کنند و در این راه بهره بگیرند از اولیاء الهی که زندگی و راه روشنشان روشن کننده مسیر رستگاری و نجات بوده و جانشان در پرتو انوار الهی از جهل و باورهای غلط منور به نور ایمان و توحید و تقوا شده است ولی افسوس شیطان به کمک عده‌ی زیادی منافق و کافر علیه قرآن و امامت و باورهای دینی مردم اقدام کردند که جامعه‌ی بشریت نه تنها از دین بلکه از انسانیت نیز فاصله گرفته است. چه زیبا و عالمانه امیر مؤمنان (ع) آن را توصیف فرمودند: ای مردم شما در روزگاری به سر می‌برید که امور خیر به شما پشت می‌کند و امور شر روی خود را به شما می‌نمایاند و در این دوره وسایل شیطان برای فریب دادن مردم افزایش یافته و می‌تواند بیشتر مردم را فریب بدهد. دوره‌ای است که اگر نظری به اطراف بیندازی غیر از فقیرانی که از تهی‌دستی خود رنج می‌برند یا اغنیائی که کفران نعمت خدای را می‌کنند یا ثروتمندی که از بذل قسمتی از اموال خود به محتاجان بخل می‌ورزد یا بی‌دینی که گوشش به هیچ وجه آماده شنیدن اندرزهای خداوند نیست نمی‌بینی.
افسوس و صد افسوس بر مردم کشوری که ادعا دارند شیعه و پیرو امامت هستند درحالی‌که شیطان و نفس همچون موریانه از درون‌ها تغذیه کرده و باعث فروریختن نه تنها دین شده بلکه حیا و آدمیت و جوانمردی و انصاف و رحم و مروت به هم نوع را نیز از دست داده‌اند. اینان دنیا را بدون مدبر دیدند و قیامت را افسانه فرض کرده‌اند.
اینک حقیقت قیامت از زبان گهربار سرور عالمیان حضرت زهرا (س) می‌شنویم که: پروردگار امر فرمودند هرگز کسی توان شمردن نعمت‌های الهی را ندارد. نعمت‌های داده شده به مانند متاعی گران‌بها در جانش می‌درخشد. گوهری که او را خلیفه خواندند تا بر کرسی جانی بنشیند که مالک تمام نعمت‌های عالم است و او خزانی را برگزید که تمام نعمت‌هایش از جانش جدا می‌شود و او برهنه به صحرای قیامت خوانده می‌شود تا در آتش حسرتی بسوزد که خود افروخته است. سلام بر ساعات انتظار، به ساعاتی که پروردگار فرمود: شما منتظر بمانید که ما هم منتظر می‌مانیم. ساعات و لحظاتی که به انوار حق مزین است تا وعده‌ی الهی از راه برسد و انتظار در قالب حق معنا شود. قلب‌ها در سینه‌ها به تپش جدیدی اعلام حیات کنند. توان جان‌ها به حرکت درآید. ای یاور درماندگان به جانی که در همدم خاک بود و اینک از آن برمی‌خیزد تا به تماشای محفلی بشتابد که در آن صف حق و باطل از یکدیگر جدا می‌شود تا قیامت معنا شود. حق‌ها به یکدیگر بپیوندند و باطل‌ها در آتش حسرتی که خود افروخته‌اند شعله‌ور شوند. وای بر غفلتی که با هیچ ندایی از بستر دنیا برنخاست. خوابی که بیداری در پی نداشت. شکمی که همواره از باطل انباشته شد. فکری که در راستای خواهش نفس اندیشید. چشمی که در ظلمت خواهش‌های نفس قادر به دیدن حقیقت وجود نشد. اینک به حق‌مداران می‌نگرد. آیا از آنچه برایتان به ارمغان آورده‌اند ما را اطعام می‌کنید؟ حجابی در مقابلشان به وجود بیاید و آنان را از دیدن جمال حق محروم کند تا همچنان در آنچه با خود همراه کرده‌اند بمانند و راه نجاتی برایشان رقم نخورد.
با توجه به این فرمایشات باور و یقین داشته باشیم در قیامت خداوند قادر متعال از همه اعمال آگاهی داشته و همه را مورد محاسبه قرار داده. حق و باطل را جدا و برای هر کدام پاداش و عقاب خواهد کرد پس بیایید تا دیر نشده و عمرمان به پایان نرسیده با عمل به دستورات الهی در قرآن و سفارشات مولا و سرورمان امام زمان (عج) خود را نجات دهیم و از پروردگار کریم تمنا کنیم تا در ظهور دولت حقه اماممان تعجیل بفرماید تا با عمل به اسلام راستین ناب محمدی خود را رستگار کنیم و برای برآورده شدن آن فریاد کنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه