بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شب 19 رمضان شب قدر

۲۵ تیر ۹۳

حمد و سپاس پروردگار یکتا را سزاست که بهترین یار دوستدارانش و قدرتمندترین وکیل توکل کنندگانش است. از همه‌ی اسرار پنهان و آشکار بندگان با خبر و زمام امور همگان به ید قدرت اوست و قلوب مؤمنان، دادخواه هدایت و نجات و بخشایش اوست.
در این خانه‌ی مقدس ما نیز می‌خواهیم شب‌هایی را آغاز کنیم که خداوند به مطلع فجرش یعنی طلوع صبحش که نجات و تحیت و سلام است مژده داده و ما سال‌هاست این شب‌ها را آغاز می‌کنیم و به پایان می‌بریم آیا توانسته‌ایم مطلع فجرش را دریابیم؟ نشانه‌اش سلامتی جانمان است وگرنه تکراری است که می‌خواهیم تکرارش کنیم پس چاره‌ی آن کجاست و چه باید کرد؟ چاره‌اش اطاعت و بندگی با اخلاص و عشق است که روزه و نمازمان، عبادت و راز و نیازمان، توبه و تضرعمان و درکمان از حق آغشته به آن می‌باشد همان‌گونه‌ای که امیر مؤمنان علی (ع) سفارش فرموده‌اند که: ای کسی که سخنان مرا می‌شنوی از مستی غفلت بهوش بیا و از خواب بی‌خبری بیدار شو و جلوی شتاب خود را برای بهره بردن از دنیا بگیر و به گفته‌ی پیغمبر خود عمل کن و با آن کس که با آن گفته مخالفت می‌نماید مخالفت نما؛ اگر می‌بینی که دیگری نمی‌تواند دل از دنیا بکند او را به حال خود واگذار اما ای شنونده، غرور را از خود دور کن و خودپسند مباش و بدان که خانه‌ی نهایی و دائمی تو قبر است. ای شنونده الحضر الحضر از سختی دنیای بعد از مرگ و ای کسی که تا امروز بی‌خبر بودی کوشا باش کوشا باش برای تهیه‌ی وسایل زندگی در دنیای دیگر.
پس مهمانان کوی عشق با سفارشات گهربار مولای متقیان امیر مؤمنان علی (ع) در چنین شب بزرگی به خود بیاییم و با توبه و تفکر در افکار و اعمالمان تجدیدنظر کنیم چون همان‌گونه‌ای که مولا فرمودند وقت کم است و مرگ نزدیک و میزان و حساب دقیق.
امشب چه شبی است در تاریخ بشریت که سنگینی و بزرگی ظلم و ستم به بشریت مخصوصاً به مسلمانان را مردم آن عصر و عصر حاضر درک نکردند؟ فرق سری که در آن ذکر و یاد خدا و حق و عدالت به وسعت همه‌ی خلقت بود را در بهترین جایگاه با شمشیر جهل شکافتند و واحسرتا این جنایت و خیانت را دیدند و شنیدند و زنده ماندند و نفس کشیدند درحالی‌که این خطر را مولا بارها به همه اعلام کرده بودند که طوفان آفت، شما را در بر بگیرد و از شما جنبنده‌ای باقی نماند پس ای کسانی که گفته‌ی مرا می‌شنوید از بدترین راه که انتخاب کرده‌اید خارج شوید و پای خود را در راهی بگذارید که اعقاب شما در آن راه پا گذاشته بودند اگر به راه راست برنگردید بعد از من دچار خفت زیاد خواهید شد و دچار شمشیر تیز ستمگران خواهید گردید که ظالمان در بین شما خواهند گذاشت که کاملاً این پیش بینی مولا از همان زمان تا عصر حاضر دقیقاً تحقق یافته و فرزندان و نسلشان در لوای دین در عین جهالت دست به خیانت زده و می‌زنند و هر روز چون غده‌ی سرطانی بزرگ و بزرگ‌تر و مقابله با آنان دشوارتر می‌شود چون باید آن زمان که فرق حق شکافته شد و جگرش مسموم شد و در صحرای کربلا سرش را بریدند باید ریشه‌ی آنان را خشک می‌کردند اما حاشا که حرمتشان را نگه نداشتند و اکنون سعی در نگه داشتن حرمشان دارند. پس در این شب بزرگ دست نیاز به حق حاضر بلند می‌کنیم و به تمنا اعلام می‌کنیم: مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) ما را دریاب که قلبمان از این همه جنایت و کفر و نفاق به درد آمده؛ دست ضعیفمان را در دستان قدرتمندتان بگیرید تا باطل را از ریشه و بنیان بر کنیم.
حال قبل از اینکه اعمال شب قدر را شروع کنیم بهره می‌گیریم از سفارشات گهربار مولایمان که به یکی از شاگردانشان در انجام صحیح اعمال شب قدر چنین فرمودند که: تا موقعی که در سر شما معرفت قرآن کریم وجود ندارد پس آن را بر سر مگذارید که در روز قیامت باید جواب‌گوی قرآن باشید؛ و در مورد دست بر سر گذاشتن فرمودند: دست خالی و پر گناه چه دردی را دوا می‌کند؟ دست بزرگ را طلب کنید ولی اگر به جای قرآن کریم دست قرآن ناطق و قرآن پیاده شده در زندگی که همان دست مبارک امیرالمؤمنین است را بر سر بگذارید باعث نجات شما خواهد شد که منظور عمل به کتاب آسمانی است؛ درحالی‌که از محتوای کتاب دور می‌باشید گذاشتن آن بر سر و به خداوند قسم دادن کارگشای شما نمی‌باشد و نجات دهنده نیست باید به کتاب خدا عمل کنید و با الگو قرار دادن آقا امیر مؤمنان و زندگی ایشان قرآن را در وجود جاری کنید تا باعث نجات شما شود.
پس ای مهمانان کوی عشق بیایید با توبه و تضرع از خداوند متعال دست قرآن ناطق امیر مؤمنان و فرزند گرامی ایشان که همان دست پدر بزرگوارشان است را طلب کنیم و دست به دعا بر می‌داریم که:
بار الها ما شب قدرمان را با نام مولایمان امیر مؤمنان آغاز می‌کنیم، به ما درک و عمل به رستگاری که مولایمان فرمودند را عنایت بفرما.
بار الها به ما توفیق توبه و پایداری به آن عطا فرما.
بار الها شب قدرمان را شروع عمل صالح و حق مداری‌مان قرار بده.
بار الها در ظهور دولت حقه‌ی امام زمان (عج) تعجیل بفرما و قلب نازنین ایشان را از ما خشنود بفرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه