بسم الله الرّحمن الرّحیم

(محرم ۱۴۳۲ ه.ق میقات محرم)

خطبه روز اربعین

۸ بهمن ۱۳۸۹

حمد و ثنا سزاوار خداوند عظیم، کریم، رحیم، سبوح، قدوس، غفور و رئوف است. خداوندی که پروردگارِ پیامبران، نیکان، راست‌گویان، نیکوکاران، خردمندان، دانشمندان، قویان و ضعیفان است، پاک و منزه است پروردگار عالمیان، نیست معبودی جز او.
سلام بر جانی که همواره به یاد جانان خویش است، روزها در پی یکدیگر و شب‌ها در پی یکدیگر می‌آید تا وصلی را مژده دهد، وصلی که در سختی ساعات شب و روز پنهان شد و آنگاه که پروردگار فرمود: آیا در آمدن شب و روز اندیشه نمی‌کنید؟ در ساعات روزی که در گرمای تابستان طولانی است ولی در سرمای زمستان کوتاه است، مانند عمری که از کوتاهی‌اش انسان در غفلت است.
بله زمان‌ها در سرعت هستند. در گرمای محبت و هدایت پروردگار کریم برکت آن هر ثانیه‌اش عمری است و در جهالت‌ها سرد و بی‌روح و کوتاه است.
اگر تفکر انسان او را یاری کرد تا به سؤالات قرآن کریم پاسخ دهد آیا می‌تواند از تاریکی و جهالت‌ها جدا شود و وجودش را همواره در تابش هدایت پیامبران به‌سوی روشناییِ هدایت قرار دهد؟
امروز از دهه‌ی اول محرم چهل روز گذشته، چهل روزی که ما مهلت داشتیم که در مورد خطابه‌های محرم و شناخت جایگاه قهرمانان و دشمنان و منافقان و از همه مهم‌تر جایگاه خودمان تفکر کنیم، آیا اندیشه کرده و به نتیجه رسیدیم؟
امام حسین از مدینه تا عاشورا حماسه آفرید و در چهلمین روز، هدایت‌ها و جهالت‌ها و ضلالت‌ها را تا ابد به همه نشان داد، همان‌گونه‌ای که حضرت موسی در میقات خود در چهلمین روز مدعیان دروغین را رسوا و هدایت‌یافتگان را معرفی کرد. حال که فریادِ تنگی وقت در جان‌ها احساس می‌شود و زمان سرعت گرفته تا ضلالت و جهالت را معنا کند در این چهل روز که فرصت داشتیم، آیا ضلالت‌ها و جهالت‌ها را شناختیم و از آن‌ها جدا شدیم و به‌طرف هدایت و سعادت ابدی رفتیم؟ آیا دست امامِ زمانمان را گرفتیم و از سرور و مولایمان مدد خواستیم که در شناخت خودشان و راهشان ما را یاری فرمایند؟
همان‌گونه‌ای که در خطابه‌ها آمده بود وقت برایمان در شناخت امام زمانمان تنگ است و چاره‌ی کار در درک حرکت‌های اولیا در برقراری دین الهی و زدودن کفر و نفاق از چهره‌ی جامعه است، هر فردی که وجودش را از وسوسه‌های شیطان نفس نجات می‌دهد در این مهم جامعه را یاری می‌کند و منتظر یاری و ظهور امام و سرور و مولایش حضرت اباصالح المهدی (عج) می‌شود. چه سعادتمند هستند آن‌هایی که در شب تاسوعای امسال راه خود را انتخاب کردند چونان یاران حضرت نوح که با نام خدا سوار کشتی شدند و چهل روز روی آب به لطف الهی در حرکت بودند و در چهلمین روز به نام خدا از آن پیاده شدند، آنان نیز سوار کشتیِ نجات امام عصر شوند و از طوفان‌های نفس نجات پیدا کنند.
در خاتمه دست به دعا برمی‌داریم:
بار الها ما را از نجات یافتگان محرم امسال قرار بده.
بار خدایا ما را در زمانه‌ای که کفر و نفاق و ظلم جهان را پر کرده یاری فرما.
بار الها قلب نازنین امام و سرور و مولایمان را از ما خشنود بفرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه