بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امیر مؤمنان (ع)

۳ خرداد ۹۲

شکر و حمد و سپاس شایسته‌ی پروردگار کریم است که هر عزیزی غیر از او ذلیل، هر نیرومندی غیر او ضعیف، هر مالکی غیر او مملوک و هر عالمی غیر او جاهل است اوست شنونده‌ی نجواها و آگاه به اسرارها و بیننده‌ی ظاهر و باطن‌ها که در آفرینش اراده کرده و انجام شد بدون شک و تردید و دشواری و ناتوانی و علمش پایدار و قدرتش لا زوال است؛ نیست معبودی غیر از خداوند سبحان؛ برتر و بالاتر است از آنچه او را وصف کنند.
درود و سلام خداوند کریم بر تاج اوصیا خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) و بر خاندانش که همگی از اصلاح‌ کاران و درستکاران و رستگاران و کامیابان عالم بودند، آنان که چون به خدا پناهنده شدند و به او توکل کردند در جوار عزتش آرمیدند و از فضل و جود و کرم و رحمت واسعه‌اش روزی وسیع نصیبشان گردید و بر اثر طاعتشان توفیق خیر و پیمودن راه راست و درستی را یافته و از پرتو قدرت خداوند متعال بین آنان و گناهان فاصله افتاد و هیچ گونه نافرمانی از آنان سر نزد و در سایه‌ی لطف و عنایتش آرمیدند. پس سلام و برکات الهی در جان‌هایی است که ضربان قلبشان در توحید و ایمان به خالقشان ادامه‌ی حیات داد. ضربانی که نوای شیفتگی را در بطن وجود می‌نوازد و آثار حیاتش در آیات قرآن کریم شکل می‌گیرد، با آن شکل می‌آید و با آن می‌رود تا گویای لطفی بی‌منتها شود و درود و سلام بر پدر امامان، دوستدار نبوت، برادر پیامبر، پیشوای بزرگ دین و ایمان، ترازوی اعمال، ساقی چشمه‌ی گوارای زلال، شایسته‌ترین مؤمنان، وارث علم پیامبران، حجت رسای خدا، شمشیر عدالت، مولود کعبه، ولی آدم، امیر مؤمنان علی (ع) که وجود با برکتش را خداوند کریم امروز به اهل زمین عطا فرمود. بار الها تو را به‌واسطه‌ی عطای این نعمت و رحمت بزرگت بر ما شکر می‌گوییم که ما را توفیق شناخت و قبول امامت او و فرزندانش را عطا فرمودی.
در مورد مولود گران‌قدر امروز چه زیبا بانوی دو عالم، مادر هستی حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) فرمودند که: کعبه‌ی مکرم گواه است که بنده‌ی شکرگزاری را مهمان خود کرده تا همه ببینند و بیندیشند که همسر ابوطالب از احسان خاصه‌ی پروردگار کریم بهره‌مند شد.
پیوند فاطمه بنت اسد با حضرت ابوطالب یک پیوند ساده نبود بلکه امانتی نزد ایشان بود که به فاطمه بنت اسد باید سپرده می‌شد و ایشان این امانت را در بهترین جایگاه‌ها به دنیا آورد و پرورش داد و آن را به پیامبر (ص) سپرد تا ولی دهر شود.
بانویِ گرامی فاطمه بنت اسد آنگاه که بارِ ولایت را در جانش حمل می‌کرد و متوجه شد چه کودکِ بزرگی را در جانش به ودیعه نهاده‌اند از پروردگار عالم تقاضا کرد تا امانت‌دارِ این رسالت عظیم باشد و آنگاه مهمان پیامبران الهی گردید و همه‌ی اولیا او را تکریم کردند و طفلش را در آغوش فشردند و ابراز داشتند: این پاداشِ احسانت به خاتم انبیا (ص) است؛ اکنون منتظر باش تا از کعبه خارج شوی آنگاه امانت را به صاحبش بسپار تا در آغوشش، به وعده‌ی پروردگار رسد و تو اولین جانی باشی که جانشینِ پیامبر را در جانت جای دادی. فاطمه بنت اسد امیر مؤمنان را آورد و به پیامبر تسلیم نمود و سفارشِ پیامبران را به محضرش اعلام کرد، از آن پس پدرم رسول خدا (ص) همواره در مراقبت و تربیت امیر مؤمنان (ع) لحظه‌ای درنگ نکرد.
فاطمه بنت اسد می‌آمد و دستانِ پسر کوچکش را می‌بوسید و بر سینه می‌چسباند و به او سفارش می‌کرد همان‌گونه که خود، کنیزی وفادار برای رسول خدا (ص) بوده او غلامی مطیع و فرمان‌بر باشد و امیر مؤمنان به مادر قول می‌داد؛ از مادر جدا می‌شد و به آغوش پیامبر (ص) می‌رفت و سر را بر سینه‌ی مبارکش می‌گذاشت و به فاطمه بنت اسد می‌گفت: مادر، از آمدن به خانه‌ی محمد (ص) همواره شاکر پروردگارِ کعبه هستم و پدرم به فاطمه بنت اسد می‌فرمود: ای مادر خوانده‌ام، مرا تکریم کردی و عزیز داشتی، تو را به سرورت سیده‌ی زنان عالم می‌سپارم.
پس با توجه و تأمل به فرموده‌ی حضرت زهرا (س) باید گفت و فریاد کرد که ای وای بر آنانی که نه تنها قدر نعمت الهی را ندانسته بلکه به کفران و انکار و آزار او و فرزندانش برخاستند و سعی کرده و می‌کنند که نور و نعمت الهی را با ظلمت جهل و نفس خود بپوشانند. ولی چه غافل‌اند که انکار خورشید تأثیری در عظمت آن ندارد و هیچ کس را توان آن نیست که ذره‌ای از نور آن کم کند.
خداوند کریم فرموده عزت از آن مؤمنان و ذلت از آن منافقان و کافران است و این اراده‌ی پروردگار برای آنان خوش نیامده و بغض و کینه، آنان را به جنون کشانیده، در همه‌ی دنیا دست به جنایت می‌زنند و فرزندان هند جگر خوار ادامه ‌دهنده‌ی راه او شده‌اند لعنت خدا بر دشمنان اهل‌بیت از اولین تا آخرین باد.
خداوند کریم را شاکریم که اجازه و روزی فرمود در چنین روز عزیز و مبارکی درب این خانه‌ی مقدس به نام نامی ولی امر، جوهر هستی، منجی عالم بشریت اباصالح المهدی (عج) به روی راه یافتگان و منتظران باز شود و ضمن عرض تبریک خدمت مولایمان به مناسبت میلاد پرشکوه پدر ارجمندشان امیر مؤمنان (ع) و تشکر از افتتاح این خانه‌ی مقدس و با برکتشان که کوی عشق عاشقان وجود مبارکشان است.
حال که خداوند بر ما منت گذاشته و این درب را بر روی ما گشوده قدر آن را بدانیم چون فرموده‌ی سرور عالمیان حضرت زهرا (س) است که: «پروردگار کریم راه هدایت را در تمام ادیان خویش راهی واحد نام برده‌اند پس از هر راهی که بروید دَرِ آن خانه به خانه‌ی رسول الله ختم می‌شود پس طبق فرمان قرآن کریم تمام درها بسته شد به جز دَرِ خانه‌ی جانشین نبوت؛ دَری که همواره بر پویندگان حق باز و بر ستمکاران بسته بوده و خانه‌ی پسرم، همچون ماه است که در شب‌های تاریکِ غیبت راه را بر پویندگان حق نشان می‌دهد تا در ظلمات، دچار حمله‌ی نفسِ اماره نشوند بلکه دشمن را ببینند و با آن مقابله کنند و جانشان را مانند متاعی گران‌بها از تمام پلیدی‌ها به سرمنزلِ دولت عشق برسانند.»
بار الها ما را یاری فرما تا از شیعیان و پیروان مطیع و فرمان‌بردار امیر مؤمنان علی (ع) و فرزند گرامی‌اش امام عصر (عج) باشیم.
بار الها نام شیعه و عمل به آن را به ما عطا فرما و ما را در دنیا و آخرت با آن نام، مشهور و محشور بفرما اگرچه دشمنان را خوش نیاید.
بار الها فتنه و کینه‌ی دشمنان را از ما دفع و مکر و حیله و آزارشان را عذابشان قرار بده.
بار الها باطل را با ظهورِ دولت حقه‌ی امام زمانمان نابود بفرما.
بار الها تو را سپاس می‌گوییم به‌واسطه‌ی رخصتِ قرار دادن این خانه‌ی مقدس برای هدایت و نجات بشریت و تقاضا داریم در عمل به درس‌های گهربار آن ما را یاری فرمایی.

اللهم عجل لولیک الفرج

همچنین این روز مبارک را به پدرانِ مؤمن که در پرورش خانواده و فرزندانِ مؤمن و با تقوا کوشا هستند تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم، مردان مؤمنی که در این جامعه‌ی پر از فساد و کفر، از آرمان‌ها و دین مبین اسلام و راه و شأن چهارده معصوم مخصوصاً امام عصر (عج) دفاع و در جهت هدایت گم کردگان راه کوشش می‌کنند. برای پیروزی همه‌ی آن‌ها صلواتی عنایت فرمایید و همچنین برای شادی روحِ پدران مؤمنی که از این جمع فوت شدند فاتحه‌ای قرائت بفرمایید.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه