بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام هادی (ع)

۴ مرداد ۱۴۰۰

شکر پروردگار عزیز و حکیم را سزا که آدمی را در بهترین مراتب آفرینش خود خلق کرد و فرمود: «لَقد خَلقَنا الاِنسانَ فی اَحسنِ تَقویم»؛ که ما آدمی را در نیکوترین مراتب وجودی بیافریدیم. پس خداوند کریم از سر رحمتش به آدمی پادشاهی و عزت عطا کرد و او را خلیفه نامید و همه‌ی آفرینش را در مقابلش به زانو درآورد ولی افسوس انسان به خود ظلم کرد و چنان از آن جایگاه رفیع پایین آمد که پروردگار رحمان فرمود: «ثُمَّ رَدَدناهُ اَسفَلَ سافِلینَ». آنگاه انسان را به کیفر کفر و گناهش به پست‌ترین رتبه و جایگاه برگردانیدیم پس چاره‌ی کار با توجه به آیات کریمه رسیدن و حفظ اَحسَن تقویم است و در این راه باید از کسانی که در آن مراتب نه تنها باقی ماندند بلکه بر آن نیز افزودند یاری بگیریم ولی باید در انتخاب دقت کنیم و از پروردگارمان مدد بخواهیم که بار الها نیت ما را در همه‌ی اعمالمان آن‌چنان خالص فرما که به احدی جز تو نیندیشیم و برای غیر تو گام برنداریم بلکه هرچه غیر از تو و هر کس جز تو را می‌خواهیم به خاطر رضایت تو و پیوند و ارتباطش با تو باشد و ما باور و یقین داریم که شایسته‌ترین و راست‌گوترین آنان در نزد تو که رفیع‌ترین درجات را نیز دارند اهل‌بیت و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) هستند و ما در این شب مبارک به میلاد یکی از ایشان در خانه‌ی مقدس فرزند گرامی‌شان حضور داریم که دهمین اختر امامت و ولایت، صابر و عادل و عالم و هادی حضرت امام علی النقی (ع) ملقب به هادی هستند که در سال 212 هجری در مدینه متولد شدند و هشت ساله بودند که امامت شیعیان را به عهده گرفتند و متوکل عباسی ایشان را به سامرا تبعید و تحت نظر گرفت ولی امام هادی (ع) لحظه‌ای از تلاش دست برنداشت و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد و از ایشان چندین دعا و زیارت بر جای مانده که مشهورترین آن‌ها زیارت جامعه کبیره است که دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد و مفاهیمی بسیار عالی و دارای مطالبی بدیع است.
پس سلام بر ایشان و پدرانشان و فرزندانشان که سلام نامی است که پروردگار فرمود ای بندگانم یکدیگر را با آن بخوانید تا توان جانتان به سرسبیل عشقی متصل شود که در صندوقچه‌ی جانتان امانت‌دار آن هستید. امانتی که با آن جان گرفتید و مجدداً خواهید رفت و بار دیگر با تحیتی بالاتر خواهید آمد. در آن لحظه فرشتگان شما را مورد خطاب قرار می‌دهند: ای انسان به جایگاهت که سلامتی و رحمتی از جانب پروردگار است خوش آمدی.
چه زیبا توصیف فرمودند سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) از خلقت اَحسَن تقویم اهل‌بیت پیامبر که به سرسبیل عشق پروردگار متصل شد و با سلامتی بالاتر به آغوش پر مهرش بازگشتند همان‌گونه‌ای که امیر مؤمنان علی (ع) آن را فرمودند که ما شجره‌ی پیامبر هستیم و جایگاه رسالت و قرارگاه ما مکانی است که فرشتگان به آنجا می‌آیند و از آنجا می‌روند و ما معدن‌های دانایی و سرچشمه‌های حکمت هستیم آن کس که به ما کمک کند و ما را دوست داشته باشد کسی است که رحمت خداوند شاملش می‌شود و آن کس که با ما دشمن و از ما متنفر باشد کسی است که خشم خداوند او را در برمی‌گیرد.
اینک در این شب مبارک ضمن عرض تبریک و تهنیت به ساحت مقدس مولا و سرورمان امام زمان (عج) به مناسبت میلاد پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) با چشمانی اشک‌بار ابراز می‌داریم:
سرور و مولای ما دلمان از کفر و ظلم و نفاق و فساد زمانه همچون آتش‌فشانی خاموش است که فقط درونمان را می‌سوزاند و مردمان جاهل و کافر جرئت جسارت به مقدسات را با بی‌حیایی پیدا کردند. به فریاد امت دل‌سوخته‌تان برسید که هر لحظه شما که منتقم و عدالت‌گستر هستید را به ناله و فغان می‌خوانند.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه