بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام هادی (ع)

۲۹ مهر ۱۳۹۲

حمد و سپاس از آن خداوند رحمان است. حمدی که زیبنده‌ی ذات کریمه‌اش باشد و با جلالتش برابری کند؛ حمد و سپاسی که غیر از خداوند عظیم را سزاوار نباشد؛ حمدی دائم و پیاپی و بی‌شمار و ابدی شایسته‌ی خداوند رحیم، غفار و غفور است. بار الها تویی صاحب جلال و بزرگی که هر چه در زیر عرش تو است در برابر عظمتت خاشع و در پیشگاهت خوار و خاضع است. پاک و منزهی تو؛ نیست معبودی غیر از ذات اقدس و کبریایی‌ات.
پس برکات الهی آنگاه که فرمود: ای آفریده‌های من، شاهد باشید من از مخلوق و جانشینم پیمانی گرفتم که مرا خالق خود نامد و جانش را با نام من زنده یافت و آمدن و رفتنش را در سایه‌ی لطف و احسان من پیدا نمود و به سخن درآمد و مرا ستایش کرد و محبت مرا به جان خرید پس من او را برگزیدم و جانشینم اعلام کردم و خوبی و بدی را به او الهام نمودم باشد که سپاسگزار باشد. بار الها حمد و سپاس مرا از لطف و احسانت بپذیر.
درود و رحمت بی‌پایان الهی بر خاتم انبیا، افضل پیامبران، حضرت محمد (ص) و بر خاندان پاک و برگزیده و منزه از هر گونه آلودگی‌اش که همگی از ستارگان درخشان هدایت‌اند پس سلام و برکات الهی بر جان‌هایی که زنده بودنشان مانند حیاتِ خورشید است در پرورش روییدنی‌ها و ضربان قلبشان نوید نجات است و نیایششان رمز بندگی پس سلام و صلوات ملائکه و آنچه در غیب است یا در ظاهر، بر ساعات و لحظه‌های عمرشان باد که همواره در سلامت‌اند از نفس اماره.
بله چه زیباست این سلام و مصداقش پیامبر و خاندان گرامی‌اش هستند که هر لحظه از عمرشان و گرمای وجود مطهرشان نوید نجات از گمراهی و عذاب را برای امت مسلمان و بشریت به ارمغان آورده است که امشب مصادف است با میلاد دهمین اختر امامت، خورشید ولایت، صابر، عادل عالم و هادی، حضرت امام علی النقی (ع) ملقب به هادی. ایشان در نیمه‌ی ذی‌الحجه سال 212 هجری در مدینه متولد شد. پدر بزرگوارشان امام جواد (ع) و مادر گرامی‌شان بانو سمانه هستند که خانمی با تقوا و فضیلت بودند. حضرت در سال 220 هجری پس از شهادت امام جواد (ع) در سن هشت سالگی امامت امت را به عهده گرفتند. با وجود سن کم، چنان در علم و کمال و معرفت و تدبیر و رهبری از خود اقتدار و توانایی نشان دادند که مورد علاقه و توجه شیعیان قرار گرفتند و خلفای عباسی سخت از ایشان می‌ترسیدند و به تبعید و آزارش دست زدند و متوکل عباسی امام را از مدینه به سامرا آورد و تا پایان عمر در آنجا تحت مراقبت شدید قرار داد. با اینکه مدت زندگانی امام هادی با حکومت هفت خلیفه‌ی عباسی هم‌زمان بود ولی سخت‌ترین دوران زندگی امام هادی (ع) زمان متوکل عباسی به شمار می‌رفت زیرا وی مردی شهرت طلب و ناپاک و بی‌ایمان بود و اگر به مذهب تظاهر می‌کرد فقط به پیشبرد هدف‌های سیاسی‌اش نظر داشت به‌طوری‌که درون و افکار پلید و شیطانی خود را در سال 226 هجری نشان داد؛ این ملعون دستور داد ساختمانی را که بر محل دفن امام حسین و شهدای کربلا ساخته شده بود را خراب کنند تا مردم را از فیض زیارت آن محروم سازد. متوکل لعنت الله و پدرانش و همه‌ی آنانی که وجود پلید شیطانی داشتند و در عصر حاضر نیز فراوان یافت می‌شوند می‌دانستند و می‌دانند که هر کدام از این بارگاه‌های ملکوتی، سنگری محکم علیه ظلم و کفر و فتنه و نفاق می‌باشد چون مبارزه و مخالفت امامان بزرگوار با ستمگران و فرمانروایان بیدادگر از افتخارات تاریخ اسلام و تشیع است؛ آنان با سازش‌ناپذیری با ظلم و افشاگریِ چهره‌ی منافقین و نیت‌های پلیدشان و دفاع از حق، خشم ستمگران را برمی‌انگیختند و راحتی را از این افراد پستِ دون صفت می‌گرفتند که هنوز نیز این بارگاه‌های ملکوتی امامان، تغذیه‌کننده و هدایتگر شیعیان فداکار و عاشقان حق است که اگر متوکل در 1,200 سال قبل این کار را انجام داد در عصر حاضر با بمب‌گذاری‌ها در این اماکن متبرکه که باعث آزار درونی آن‌ها می‌شود می‌خواهند سرپوشی بر اعمال ننگین خود بگذارند.
چه زیبا سخنی است توصیف صحرای کربلا که اکنون تبدیل به متاعی دنیایی شده که شهیدان در آن آرمیده‌اند، در باغ‌های رضوان و قاتلان اهل‌بیت در گودالی خطرناک در آتشی از خشم الهی غوطه‌ورند و همه‌ی بدنشان مانند گوشتی بریان شده است و یک چشم آنان سالم است برای دیدن عذاب الهی خود و همه‌ی جنایتگران و همفکرانشان، و مرتباً فریاد یا محمدای آنان شنیده می‌شود. همان‌طور که شما به زیارت صحرای جنگ با باطل علاقه دارید اولیاء نیز به زیارت خاک آن علاقه‌مند هستند، از امام عصرتان تقاضا کنید تا زمان را به آن زمان منتقل کنند آنگاه با تلاوت آیات سوره‌ی منافقون عذاب آنان را شدت بیشتری ببخشید تا دعایتان در زیارت صحرای کربلا مستجاب شود و با یاد امام حسین (ع) بهشت و جهنم را در وجودتان به تصویر بکشید؛ در بهشت آن آرامش یابید و در جهنم آن دین خودتان را محکم کنید.
حال ضمن درود و سلام و تحیت و تبریک خدمت مادر گرامی امام هادی (ع) سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) و خدمت مولا و سرورمان بقیة‌الله ارواحنا لک الفدا به مناسبت مولود امشب، با نزدیک شدن ایام ماه محرم از وجود مقدسشان عاجزانه تمنا می‌کنیم در آن ایام بر ما منت گذارند و ما را از راهنمایی‌های خودشان در مورد نهضت عاشورای جدشان امام حسین (ع) محروم نفرمایند و ما را به لطف شایان خود مزین فرمایند اگرچه ما لایق آن نیستیم.
حال دست به دعا برمی‌داریم که
بار الها به حرمت مولود امشب، امام بزرگوارمان، امام هادی (ع) به ما ایمان و باور و یقینی استوار عطا بفرما.
بار الها همان‌گونه‌ای که متوکل عباسی امام هادی (ع) را مورد آزار قرار می‌داد متوکلین عصر حاضر نیز در لباس دین شیعیان واقعی را آزار می‌دهند و جنایت می‌کنند. با ظهور امام عصرمان دنیا را از لوث وجود پلیدشان پاک بفرما.
بار الها قلب نازنین امام عصر از جهل و سستی امت، غصه‌دار است؛ با امضا امر ظهور، قلب ایشان و قلب همه‌ی منتظران را شاد بفرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه