بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام هادی (ع)

۲۰ آبان ۱۳۹۰

حمد و سپاس شایسته‌ی خداوند کریم است که زمین و آسمان‌ها و هر چه در میان آن‌هاست را به‌حق آفرید؛ خداوندی که بندگان در عظمتش حیران، عارفان از بزرگی‌اش ترسان، سیراب کننده‌ی تشنگان، عطا کننده‌ی سائلان، فریادرس درماندگان، اطعام کننده‌ی گرسنگان، هدایت کننده‌ی گمراهان و قبول کننده‌ی عذرِ عذرخواهان است. نیست معبودی جز خداوند با کبریا و با جبروت.
سلام بر لحظاتی که نوید نجات از خشم الهی را در خود دارد و آن لحظاتِ آغاز ستایش و عبادت و نماز است و سلام بر دقایقی که جانِ انسان‌ها از پلیدیِ شرک و نفاق با آب توبه و برگشت به‌طرف خالق ِخود، نجات می‌یابد.
درود و سلامی بی‌پایان بر خاتم انبیاء، افضل اوصیاء، رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) و بر خاندان پاک و مطهرش باد که همگی چشمه‌های رحمت الهی بودند.
این ایام مصادف است با میلاد دهمین اختر امامت و ولایت، هدایت کننده، صابر و عادل، عالم و هادی، حضرت امام علی النقی (ع) که فرصت را غنیمت شمرده گوشه‌ای از زندگانی پر برکت ایشان را بازگو می‌کنیم.
امام هادی (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام جواد (ع) که 8 سال بیشتر نداشتند عهده‌دار هدایت مردم شدند با وجود سن کم، چنان این مهم را به‌خوبی اجرا نمودند که متوکل عباسی لعنت الله برای کنترل و مانع شدنِ تماس ایشان با شیعیان، امام را به سامرا تبعید و در خانه‌ای که هم اکنون محل دفن ایشان است تحت مراقبتِ شدید قرار داد، غافل از این‌که نمی‌توان مانع نور خورشید شد چون امام هادی (ع) هر روز با تدبیری چنان چهره‌ی باطل او و اطرافیانش را برای مردم فاش می‌فرمودند که برای گریز از این رسوایی، متوکل عباسی از هیچ آزار و اذیتی در حق ایشان کوتاهی نمی‌کرد. پس از کشته شدن آن ملعون به دست پسرش معتصم عباسی، کار بر امام سخت‌تر شد تا این‌که ایشان در سن 41 سالگی به شهادت رسیدند.
چه زیبا امیر مؤمنان (ع) سفارش فرمودند که: مبارزه با وجودِ امام باعث می‌شود تا آن وجودِ مبارک شهید شود و مبارزه در غیبتش باعث فرار مردم از دین و امامت می‌شود؛ برای مبارزه با کسانی که می‌خواهند تا یاد خدا را از دل‌ها بیرون کنند و نور خدا را با دهانِ خود خاموش کنند مبارزه کنید و ایمانتان را تقویت و اسباب رسیدن به معرفتِ توحیدی را برای خود فراهم کنید تا استواریِ ایمانِ شما از بین نرود. به دیوارِ محکم قرآن تکیه بزنید و خانه‌ی خود را با مصالح خوب و غیرقابل تخریب بسازید که خانه‌ی سست، مانند خانه‌ی عنکبوت است که شیطان مبادرت به ریختنِ بنیان آن می‌کند و سوره‌ی مبارکه‌ی مؤمن را با تفکر و تدبیر بخوانید و آن‌چنان که خدای بزرگ دستور داده، راه را به پایان برسانید. وجود مقدس آخرین امام کمال کامله است از این کمال سینه‌ها و چشم‌ها را منور کنید و آنچه را می‌گویید با آنچه را که انجام می‌دهید یکی کنید تا در مرحله‌ی جنگ با خدا و رسولش قرار نگیرید چون انسان اگر با خداوندِ بزرگ دورویی کرد فقط خود را نابود می‌کند؛ وجود خداوندِ بزرگ ستودنی است.
پس در این ایام مبارک دست به دعا بر می‌داریم:
بار الها یاری فرما که در بندگی تو و اطاعت از رسول و امام عصرمان اخلاص داشته باشیم.
بار الها یاری فرما که به ریسمان نجاتت که همان وجود مقدس امام زمان (عج) است چنگ بزنیم و تا آخر عمر آن را رها نکنیم.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه