بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام حسن عسکری (ع)

۱۱ اسفند ۱۳۹۰

حمد و سپاسِ بی‌پایان، خداوند با جلالِ کبریایی و با عزت و جبروت را سزاوار است. خداوندی که به توانایی‌اش عالمیان را قیام بخشید و زمین و آسمان‌ها در برابرش به فروتنی درآمد. کوه‌ها در پیشگاهش خاضع شدند، دریاها از خروش افتادند، بادها و طوفان‌ها به نسیم مبدل گشتند و همه‌ی فرشتگان به خشوع درآمده و تسبیح او گفتند و پیامبران و اولیاء و دانشمندان و راست‌گویان به‌راستی به وحدانیت و عظمت او گواهی دادند. پاک و منزه است و نیست معبودی غیر از او.
بار الها درود فرست بر افضل اوصیاء خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) و بر اهل‌بیت پاکش. درود و رحمتی که هر لحظه بر آن برکتی که تو توانایی آن را داری بیفزایی.
سلام و رحمت پروردگار عالم بر جان‌هایی وحی شده که بر آنچه از خزانه‌ی غیب بر آنان عرضه شد سر تسلیم فرود آوردند و بر مقدرات خویش آنگاه که امر شد بروید و آمدنتان را فراموش نکنید که جزوِ زیانکاران خواهید شد؛ پس با عملی به دیدارم آیید که نعمت‌هایم را به شما عرضه کنم و فقدان رفتنتان را به بازگشتی پیروزمندانه بشارت دهم و آنگاه که صدای حق، شما را به بهشتِ موعود مژده می‌دهد در پاسخ بگویید: ای سال‌های هجران، دیگر شما را به یاد نمی‌آورم و آن‌چنان فراموشتان می‌کنم که انگار هرگز در آن مکان نبوده‌ام. پس انتظارم به وصلی مبارک مبدل گردید.
چه زیباست فرموده‌ی سرور عالمیان حضرت زهرا (س) و چه مصداق شد این سلام و رحمت، بر ایشان و پدر و همسر و فرزندانشان که همیشه در برابر غیب خداوندی سر تسلیم فرود آورده و به مقدرات الهی راضی شدند، دنیا را فراموش کردند و فقط به از کجا آمدن و به کجا رفتن فکر می‌کردند و با عملی به دیدار حق رفتند که خداوند از آن‌ها خشنود شد.
ما امشب به سرور و شادمانیِ یازدهمین اختر امامت و ولایت عالم و زاهد و با تقوا، با وقار و با عفت و با حیا و با شرافت و با ابهت، حضرت امام حسن عسکری (ع) نشسته‌ایم. این امام همام در هشتم ربیع‌الثانی سال 232 هجری به دنیا آمد. مدت 22 سال همراه با پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) و شش سال امامتِ خود را در زندان و یا در تبعید به سر برد به همین دلیل شیعیان به‌سختی با ایشان ملاقات می‌کردند.
ایشان مدت 28 سال عمرِ گران‌بهایشان با هشت خلیفه‌ی ظالم و سنگدلِ عباسی مصادف بود و آن‌ها از هیچ‌گونه آزار و اذیتی در مورد ایشان کوتاهی نمی‌کردند. به‌طوری‌که یک‌بار شیرها و یک‌بار سگ‌های وحشی و گرسنه را به زندان امام انداختند ولی در مقابل چشم آن کوردلان نه تنها این حیوانات وحشی هیچ آزاری به او نرساندند بلکه امام را طواف کردند. بله بشر اگر دارای اخلاق رذیله شد از هر حیوانی درنده‌ای درنده‌تر است چون حیوان درنده در مقابل ولایت و امامت سر تسلیم فرود آورد ولی انسان‌های کوردل با وجود دیدن عظمت و شکوه و ابهت و شخصیت امام نه تنها به خود نیامدند بلکه ایشان را شهید کردند. لعنت الله علی قوم الظالمین و الغاصبین.
ما این روز خجسته و مبارک را به پیشگاه فرزند گرامی‌شان سرور مولا و اماممان بقیة الله ارواحنا لک الفدا (عج) تبریک و تهنیت می‌گوییم که وارث تمام خصائل و فضائل پدرانشان بوده و هستند و فرصت را غنیمت شمرده می‌گوییم: مولای ما، در این زمانه‌ی پر از فتنه و ظلم و کفر ما نیز همچون شیعیانِ زمان پدر بزرگوارتان از دیدار شما محروم هستیم. به دل‌های مشتاق و چشم‌های اشک‌بار ما نظری و عنایتی بفرمایید تا دل‌های سوخته‌مان را مرهمی باشد.
در خاتمه دست به دعا بر می‌داریم که:
بار الها عذاب ابدی بر غاصبین و قاتلین و دشمنان اهل‌بیت از اولین تا آخرینشان مقرر فرما.
بار الها دل‌های شیعیان و دوستداران اهل‌بیت را با انتقام از دشمنانشان شاد فرما.
بار الها در ظهور دولت حقه‌ی منتقم و اجراکننده‌ی عدالت، امام و سرورمان اباصالح المهدی (عج) تعجیل فرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه