بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی عید نوروز

۱ فروردین ۱۳۸۹

حمد و سپاس بی‌کران مخصوص خدایی است که ذات ازلی‌اش اول در وجود و مبدأ آفرینش است بی آن‌که ذات ازلی را اول و ابتدایی باشد و آخر و در وجود است بی آن‌که آن حقیقت ابدی را آخر و انتهایی باشد.
شکر و سپاس خداوند کریم را که با خلقت زمان که در تبدیل شب به روز و روز به شب و تغییرات فصل‌ها یُحیی و یُمیت و یُمیت و یُحیی را به نمایش بر عبرت همگان اراده نمود؛ و سلام و صلوات بر خاتم انبیا حضرت محمد (ص) و بر خاندان با عزت و گرامی‌اش باد.
خواهران و برادران در روزهای آخر سال که سعی در پاک و تمیز کردن ظاهر خانه و خودمان نموده‌ایم باید که در مورد اعمال و گناهان خود در سال گذشته نیز مروری داشته و با توبه باطن خود را از آلودگی پاک کنیم تا وجودمان بهاری و با طراوت شود که در این مورد از فرمایشات بانو و سرور دو عالم حضرت زهرای مرضیه (س) بهره می‌گیریم که چنین فرمودند: هر گاه دو ابر در آسمان به یکدیگر اصابت کنند جرقه‌ای ظاهر می‌شود که حامل بارهای مثبت و منفی است و بعد از پیوستن ابرها باران رحمت الهی جهان را سیراب می‌نماید و بارش رحمت الهی نعمت‌های فراوانی را از دل خاک بیرون می‌آورد و دانه‌ها می‌شکافد و زیبایی‌های پنهان شده در ظاهر خاک نمایان می‌شود تا دیده‌ها از دیدنشان لذت ببرند. پدرم رسول خدا (ص) معجزه‌هایی را در دست همگان قرار دادند که جرقه‌هایش حقیقتی از آفرینش است گاه می‌بارد و گلستانی را ترسیم می‌کند و گاه به خرمن باطل اصابت می‌کند و آن را از میان برمی‌دارد چنان‌که هرگز در آنجا نبوده پس مراقب جرقه‌ها باشید تا همواره چون رعد تسبیح‌گوی خالق خویش باشید. ابرهای وجود را به یکدیگر متصل کنید تا ببارد و گلستانی از زیبایی‌ها در آن بروید. جرقه‌ای نباشید که به جان مردم اصابت کند و وجودشان را از خرمی و سرسبزی به برهوتی خشک مبدل سازد.
پس با توجه و اندیشه در بیانات حضرت زهرا (س) بیایید وجودهای خود را با عمل به دستورات الهی در قرآن کریم بهاری کنیم. بهاری که خزان در پی نداشته باشد و دعا کنیم که خداوند ولی و سرور و مولایمان منجی و برپاکننده‌ی بهار حقیقی عالم امام زمان (عج) را در ظهورش تعجیل بفرماید.

گفتی بهار آمد و گل‌ها همه شکفت
زیبا ملون و سبز و سفید و سرخ
گفتم در بهار هرگز نبود دوام
هر روز بهار بُوَد، مهدی کند قیام

بله مولای من بهار حقیقی و عید و شادابی و طراوت وجود ما با وجود مبارک شماست. امسال هم به دوری و فراق شما گذشت ولی ما به فضل و رحمت خداوند امید داریم که در سال آینده این هجران تمام شده ما ظهور بهاری شما را ببینیم.

سالی دگر گذشت مولا ندیدمت
پیری به جان نشست مولا ندیدمت

در این ساعات آخر سال دست به دعا برمی‌داریم که بار الها سالی با کوله باری از گناه و خطا بر ما گذشت از دریای کرامتت تقاضا داریم توبه‌ی ما را بپذیری و از جرایم ما بگذری.
بار الها ظلم و فساد دنیا را پر کرده در ظهور دولت حقه‌ی امام عصر (عج) تعجیل بفرما.
بار الها عیدی ما را رضایت خود و امام قرار بده.
بار الها حال هجران ما را به ظهورش به اَحسن الحال تبدیل کن.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه