بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی عید قربان

۲۶ آبان ۱۳۸۹

حمد و ستایش پروردگار بی‌همتا را سزاست که توانا و توانگر، نیرومند و عزیز، حکیم و قادر، بلندمرتبه و زنده و پاینده است که چون آفرید انسان را عطا کرد و روزی داد، تدبیر کرد امورش را، ترحم نمود بر حالش، پاداش داد و عذاب نمود، هدایت کرد و راه رستگاری را نشان داد و در تکمیل هدایتش پیامبر حبیب و گرامی و افضل برگزیدگانش حضرت محمد مصطفی (ص) را به رسالت برگزید و بعد از او خاندان پاک و مطهرش را جانشینان او قرار داد.
خانه‌ی کعبه مکان راستین اهل‌بیت را نخستین خانه‌ی عبادت بندگان مقرر فرمود و آن خانه‌ی مبارک را وسیله‌ی هدایت جهانیان نمود و در آن خانه آیات و نشانه‌های آشکار ایمان و مقام حضرت ابراهیم (ع) که محل امن و امان است وجود دارد.
بار خدایا قرار بده در این زمان امام و مولا و سرور ما صاحب عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) را پیشوا و امام بر حق ما. همان‌گونه‌ای که حضرت ابراهیم (ع) را خلیل و امام قرار دادی که به‌وسیله‌ی وجود با برکت امام عصر (عج) رستگاران رستگار شوند، توبه کنند توبه کنندگان، عبادت کنند عبادت کنندگان، نجات یابند نجات یابندگان، هلاک شوند ستمکاران، از بین روند باطلان و پیروز شوند حق مداران.
در این روز مبارک که عید قربانی نفس‌ها و آشکار شدن اخلاص در بندگی و سعی و کوشش و جهد کردن به سمت عبودیت است ضمن عرض تبریک به حاجی واقعی همه‌ی زمان‌ها امام عصر (عج) از سخنان گهربار و گران‌قدر ایشان در مورد مراسم پرشکوه حج بهره می‌گیرم، در مورد سعی بین صفا و مروه و اعمال حج امام زمان (عج) چنین می‌فرمایند: در حرکت انسان به‌سوی خداوند بزرگ‌دل است که سرعت می‌گیرد نه پا. اگر دل سرعت گرفت ولی حرکت محدود بود. این فشاری که محدودیت ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا زمان بیشتر در حرکت ظاهری به وجود بیاید. ولی در سرعت دل زمان وجود ندارد می‌توانید تا هر چند بار که خواستید در آن مکان سعی کنید نه با جسم بلکه با روح که سرعت زمانی و محدودیت مکانی ندارد و می‌توان بدون زحمت هزاران بار سعی صفا و مروه کرد. تمام مراسم حج فقط چند روز است ولی آثار بندگی و اشتیاق، تمام عمر باید باشد اگر فقط سعی و کوشش انسان به‌طرف پروردگار همان چند ساعت باشد، تند حرکت کند یا کند حرکت کند و بعد از آن زمان حرکت را از دست بدهد مانند کسی که وجودش فلج است و نمی‌تواند هیچ حرکتی کند درمی‌آید. در واقع سعی بین صفا و مروه برای او فقط دویدن کودکان برای بازی کردن و سرگرم شدن است. هر وقت که قلب متوجه پروردگار می‌شود در واقع یکی از اعمال عبادی حج را انجام می‌دهد چون معنی حج هجرت است و اگر این هجرت فقط 10 روز باشد زمان، جوابگوی نیاز انسان نخواهد بود و انسان جزءِ زیان دیدگان زمان در قیامت خواهد بود پس در حرکت در مسیری که نور هدایت پیامبران الهی را دارد چه ایستاده و چه نشسته باید درس عشق و بندگی باشد و سایه‌ی عظیم لطف الهی که در این مسیر بر سر همگان افتاده نعمتی بزرگ است که شکر عظیمی را طلب می‌کند. اگر کعبه نبود که انسان‌ها به‌طرف آن نماز بخوانند یا سالی یک‌بار دور آن بچرخند. ارتباط با پروردگار را از نظر محیطی و قلبی درک نمی‌کردند. پس وجود کعبه لطف است تا ارتباط انسان شکل پیدا کند و معنی و اسم حرکتی را در برداشته باشد. پس اگر پروردگار بزرگ در سوره مبارکه‌ی حج از تمام حالات عبادی فقط پرهیزکاریِ دل را مثال می‌زند این همان نشانه‌ی عشق و ایمان اولیه‌ی وجودهای نهفته‌ی انسان‌هاست که وقتی شکل پیدا می‌کند می‌شود اعمال حج که پروردگار عالم می‌فرماید: ای ابراهیم خانه‌ی مرا برای راکعان و ساجدان پاکیزه کن. اگر وجودی توانست تا نشانه‌ها را باور کند و خود را با دیدن نشانه‌ها حرکت دهد و بعد از محو شدن آن محیط و برگشتن از آن مکان فقط خاطره‌ای در ذهن او باقی مانده باشد نه حرکتی، مانند کسی است که در خواب در بالای قله‌ی مرتفعی گردش می‌کند و این گردش برایش لذت آور است ولی زمانش محدود است به سرعت بیدار می‌شود و دیگر اثری از آن بلندی و گردش نمی‌بیند فقط خاطره‌ای باقی می‌ماند تا برای دیگران بازگو کند. باید زمان محدود حیات را سرعت وجودتان جبران کند و این سرعت در عشق معنا می‌شود این است حج عاشقانه ابراهیمی که امام عصر (عج) توصیف آن را فرمودند.
پس چه زیان دیدگان‌اند آن‌هایی که بدون معرفت رفته و بازگشته‌اند و مانند مسافرت‌های که در طول زندگی انجام داده‌اند فقط خاطره‌ای به یاد دارند. از خداوند کریم مسئلت داریم که همه‌ی خواهران و برادرانی که در خانه‌ی امام عصر (عج) حضور دارند حجی با معرفت و عاشقانه که تا آخر عمر اثر آن در وجودمان و عملمان مشهود باشد روزی فرماید. چه سعادتمند و غنی است شیعه که چنین امامی و معصومین دیگر را دارد که ضمن هدایت ما به اعمال درست یاری‌مان می‌کنند تا سعادتمند شویم. چه زیبا در این مورد بانوی دو عالم حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) فرمودند: سلام بر جان‌هایی که همچون نسیمی که در بهاران بر غنچه‌ی ناتوان می‌وزد و مراقب است تا جان ضعیفش پاسخ‌گوی آن نسیم باشد و در اثر وزیدنش مژده‌ی باز شدنش و به بار نشیدنش را به گوش جان بشنود و سرمست و شاد بگوید: ای غنچه‌ی زیبا گره‌ی جانت بگشا تا گلی زیبا شوی گره جانشان را می‌گشایند و در پیشگاه پروردگارشان جلوه‌ی خلقت را می‌نمایانند تا وعده‌ی الهی محقق شود.
در خاتمه دست به دعا برمی‌داریم که:
بار الها نسیم بهارانی که بر وجود ناتوان ما از طرف مولا امام عصر (عج) در هدایت به‌سوی سعادت بر ما می‌وزد را مایه‌ی رستگاری‌مان قرار بده.
بار الها، حجِ عاشقانه و عارفانه‌ی ابراهیمی روزی‌مان کن.
بار الها در ظهور دولت حقه امام عصر (عج) تعجیل بفرما و روزی کن در کنار ایشان طواف خانه‌ی کعبه را.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه