بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی عید غدیر

۲۷ تیر ۱۴۰۱

حمدِ مخلوقات عالم بر آستان کبریایی خالقی باد که از مِهر بی‌پایانش چشمه‌ی هدایت را جوشاند و بر سرچشمه‌ی لطفش پیامبران را هادی انسان‌ها نام نهاد تا با هدایتشان جان فرو افتاده از ملکوت را بر سرمنزل عافیت رهنمون شوند و سلامِ جانشینانشان بر آنان باد مخصوصاً بر آخرین رسول الهی، خاتم پیامبران، حضرت محمد (ص) که خداوند کریم از سر رحمتش جانشینانش را برگزید تا کامل کننده‌ی راه هدایت و نجات پیامبرش باشند. سلام و درود پروردگار رحمان بر آنان باد و بر عزم ملکوتی‌شان که همواره جان مبارکشان را فدای نجات انسان‌های در بند نفس اماره کردند تا جوهره‌ی وجودشان متبلور شود و از ظلمت به نور هدایت شوند.
چه مبارک روزی است امروز. زمین و آسمان از شوقش به وجد آمد. فریاد جاء الحق و زهق الباطل نمود و باطل به روی درافتاد و عجز و ناتوانی‌اش را اعلام کرد و همه‌ی هستی به تماشای جانشین بر حق پیامبر، بر امیر غدیر و غدیریان از غدیر تا قیامت نشست.
غدیر روز رحمت و کمال و روز فرقان، روز هدایت و نجات و شکوفایی و سلام بر امیر منتخب، خلیل نبوت، جانشین پیغمبر، وارث انبیاء، شجره‌ی تقوا، میزان اعمال صالح، امیرمومنان علی (ع) که در روز غدیر خداوند حکیم و عزیز از سر رحمت برای کامل شدن دینش برگزید. پس سلام بر لحظاتی که دریای رحمت الهی چونان بارانی به وقت که مژده‌ی روییدنی‌های زیبا را می‌دهد بر جان آدمیان نازل می‌شود تا آنچه را که پروردگار عالم وعده فرموده به عیان درآید و زمزمه‌های عشق آغاز شود. جان‌ها به تحیّت یکدیگر را بخوانند و دست‌ها به هم درآویزند تا مهر عالم‌تاب ولایت، جانشان را از تباهی نجات دهد پس با توجه به این فرموده گران‌قدر از سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) راه گشای نجات از فراموشی و تباهی جان‌ها تنها مهر ولایت است که عشق به الله را در دل‌ها می‌افروزد و شعله‌اش تا ابد روشنی‌بخش جان‌هاست پس وای بر احوال کسانی که خود و دیگران را از چنین نعمتی محروم کرده و می‌کنند.
در این روز بزرگ و مبارک ضمن عرض تبریک و تهنیت به وجود مقدس آخرین نشانه‌ی امامت، وصی بر حق پیامبر و امیر مؤمنان سرور و مولایمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) اعلام می‌داریم:
امام و مولای ما، در این روز غدیر دستان گنه‌کارمان را برای بیعت با شما که دستان مبارکتان همان دستان پدرتان امیر مؤمنان و جد بزرگوارتان پیامبر می‌باشد به‌سوی شما بلند کرده‌ایم و تمنا داریم بیعتمان را بپذیرید که وعده‌ی ظهور و سعادت آن را جد بزرگوارتان پیامبر اکرم (ص) در خطبه‌ی روز غدیر فرمودند که: هان ای مردم بدانید که همانا من فرستاده و علی وصی پس از من است و امامان پس از او فرزندان اویند و ایشان فرزندان من و از نسل علی (ع) هستند. آگاه باشید همانا آخرین امام قائم مهدی از ماست او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود بدانید که اوست انتقام گیرنده از ستمگران بدانید که اوست انتقام گیرنده از ستمگران بدانید که اوست فاتح دژها و منهدم کننده‌ی آن‌ها بدانید که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان، بدانید که او خونخواه تمام اولیای خداست، بدانید که اوست یاور دین خدا، بدانید که از دریای ژرف پیمانه‌های افزون گیرد، بدانید که او به هر ارزشمندی به اندازه‌ی ارزش او و به هر نادان و بی‌ارزشی به اندازه‌ی نادانی‌اش نیکی کند، بدانید که او نیکو و برگزیده‌ی خداوند است، بدانید که او وارث دانش‌ها و حاکم بر ادراک‌هاست، بدانید که او از سوی پروردگارش سخن می‌گوید و آیات و نشانه‌های او را برپا می‌کند، بدانید همان اوست بالیده و استوار؛ بیدار باشید هم اوست که اختیار امور جهانیان و آیین آنان به او واگذار شده است، بدانید که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کرده‌اند، بدانید که اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود؛ درستی و راستی، نور و روشنایی تنها نزد اوست، بدانید کسی بر او پیروز نخواهد گشت، بدانید که او ولی خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانت‌دار امور آشکار و نهان است.
پس ای مهمانان کوی عشق بیایید در این روز فرخنده و مبارک دست بیعتمان را با تمام وجود به پیشگاه این گهر بی‌همتای الهی بلند کنیم به تمنایی که سرشار از انتظار حق و عدالت در قالب یقین و باوری که از عمل با اخلاص و آگاهی از نعمت و رحمت خداوندی است و تجدید بیعتمان را با فریادی که غدیریان تاریخ آن را بشنوند ابراز می‌داریم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه