بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی عید غدیر

۲۴ آبان ۱۳۹۰

حمد و ستایش خداوند کریم را سزاست که شگفتی‌های بزرگی و عظمتش پایان نپذیرد، گنجینه‌های رحمت بی‌منتهایش به آخر نرسد، دوران سلطنتش انتهایی ندارد، دیده‌ها تاب دیدن جمالش را نتواند و شکوهِ شکوهمندان در برابرش کوچک گردد و همه‌ی رازها در نزدش ظاهر و هویدا شود.
نیست معبودی جز خداوند با کرامت و با جود و سخا که پاک و منزه است و برتر از آنچه ثنایش گویند و یادش در دل‌ها، مایه‌ی فخر و شرافت و شکر و سپاسش باعث سعادت و اطاعتش مایه‌ی رستگاری است.
سلام و درود بر پیامبر خاتم، رسول اکرم، حضرت محمد (ص) و سلام بر خاندان نبوت، سلامی دائم و مبارک که سلامتی‌اش انوار الهیه است که بر جان مؤمنان می‌تابد و چراغدانِ جانشان را از فروغی می‌افروزد که روشنایی‌اش نه خاوری است و نه باختری بلکه روغنِ خالصی است که می‌سوزد و جان عاشقان را بر ریسمانِ حق می‌آویزد؛ ریسمانِ محکمی که چنگ زنندگانِ به آن متفرق نمی‌شوند بلکه جاودانه در نعمتش متنعم می‌مانند.
و سلام بر امام منتخب، خلیل نبوت، جانشین پیغمبر، وارث انبیاء، شمشیر ذوالجلال، شجره‌ی تقوا، میزان اعمالِ صالحِ مؤمنان، اوج ایمان، راه روشن، اختر رخشان، امیر مؤمنان علی (ع) و سلام بر غدیر و غدیریان از غدیر تا قیامت.
غدیر، روز باران نعمت الهی، روز جداکننده‌ی حق از باطل، روز شکست شیطان و روز شادیِ مؤمنان و حق‌طلبان و عدالت خواهان است. در این روز خداوند متعال که بارها در توصیفِ صفت مؤمن و مجاهد در آیات مختلف قرآن کریم به مقام والای امیر مؤمنان علی (ع) اشاراتی کرده بود و همه‌ی اطرافیان و همراهانِ پیامبر به‌خوبی از آن اطلاع داشتند، با فرمانی شرطی به پیامبر گرامی اسلام دستور داد که اگر جانشینی و وصی بودن علی (ع) را اعلام نکنی رسالت خود را کامل نکردی؛ خداوند به پیامبر اسلام (ص) فرمان داد تا به همه‌ی حاضرین در غدیر و همه‌ی بشریت این را اعلام کند و پیامبر نیز فوراً اجرای فرمان نمود و جانشینیِ امیر مؤمنان علی (ع) را رسماً اعلام کرد و همه‌ی حاضرینِ در غدیر با ایشان بیعت کردند ولی چند ماه بعد در اولین روز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) نقاب از چهره‌ی منافقِ آنان افتاد و سرپوش موقتی که بر عقاید و نفس‌های دوران جاهلیتِ خود زده بودند برداشته شد و رسوایی ابدی را برای خود خریدند و ظلم به تمام بشریت تا دولت ظهور نمودند.
درحالی‌که همگی به شایستگی او قلباً اعتراف داشتند ولی شیطان اعمال آنان را برایشان آراسته کرد و عهد و پیمان خود با امام علی (ع) که اسوه‌ی تقوا و ایمان و شجاعت و تدبیر و علم بود و در خانه‌ی خدا به دنیا آمده بود را شکستند؛ لعنت الله علی قوم المعاندین و الغاصبین و ظالمین و پیمان‌شکنان، از غدیر تا قیامت و پیروان آنان که هر چه کنند همچون دانه‌ای رویِ تخت سنگ است، با تند بارانی شسته خواهد شد حتی اگر کلیددار کعبه باشند چون کعبه میراث صالحان است؛ همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید آنچه در روی زمین است متعلق به آن‌هاست بنابراین آنان که هم‌اکنون کلیددار کعبه هستند کلید و قفلشان، کارسازیِ حق از باطل را ندارد فقط دری را می‌بندند و یا باز می‌کنند، کلیدِ اصلی، میراث اولیاست که هرگز دست مشرکان آن را لمس نخواهد کرد و درود بر وفاداران به عهد و شیعیان و پیروان راستینِ امامت از غدیر تا قیامت که نجات‌یافتگان صحرای محشر، آنان هستند.
حال این خطبه را مزین می‌کنیم به فرمایشات سرور عالمیان حضرت زهرا (س) که در مورد غدیر و پیمان‌شکنانش چنین فرمودند: سلام و برکاتِ خاصه‌ی پروردگار عالم بر جان‌هایی باد که در پاسخ به وعده‌ی حق، لبیک‌گویان به طرفش شتافتند و جز او را ندیدند. پروردگارشان فرمود: به بندگانم مژده دهید که پروردگارتان جان‌هایتان را به انوارِ محبتش افروخت تا شعله‌ی عشقش بهشتی را مژده دهد که بزرگ‌ترین نعمتش، رحمتِ بی‌منتهای درگاهِ با عظمتش می‌باشد؛ عاشقانش جز به‌فرمان او سیراب نشوند و راهی را جز به رضایتش نپیمایند که چنین بود پیامبر گرامی‌اش که همواره دستانِ مبارکشان به‌طرف امتش برای بیعتِ با حق آماده بود، دستِ محبتی که جانشینِ دستِ پروردگار عالم بود، حرارتش، جان مرده را زنده می‌کرد و محبتش کفر را می‌سوزاند، شادابی‌اش بهشت را به پیشکشی می‌آورد و هرگاه دستی را در دستان مبارکش می‌فشرد تمام وجودش ندای لبیک را تکرار می‌کرد تا رسالتش را به امتش هدیه کند و آنگاه‌ که دستِ جانشین را در دست گرفت و فرمود: من مولای کسی هستم که این دست را یاری کند، تمام دست‌ها از اولین تا آخرین به آن پاسخ دادند تا ولایت، در جانشان جاودانه شود و هر کس از آن جدا شود مرده‌ای باشد که در جانش ندایی جز بانگِ مرگ یافت نمی‌شود. پس معنای بیعت، زندگی است و غیر آن مرگی است هراسناک.
حال در این روز مبارک، دستِ تجدید بیعت به‌سوی امیر مؤمنان علی (ع) و ولی و سرور و مولایمان اباصالح المهدی (عج) دراز می‌کنیم و از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که بیعتمان را جزوِ بیعتِ وفاداران به غدیر بپذیرد.
بار الها درود فرست بر ولی و برگزیده و وزیر و وصیِ پیامبرت، آن دعوت‌کننده به‌سوی دینت، آن درهم‌شکننده‌ی کافران و به خاک افکننده‌ی بدکاران، امیر مؤمنان، علی (ع) و همچنین بار خدایا درود فرست بر فرزند رشیدش امام و مولایمان حجت بن الحسن (عج) و آشکار گردان به‌وسیله‌ی او عدالت را، بشکن به‌وسیله‌ی او گردنِ گردنکشان را و بُکش به‌وسیله‌ی او کفار و منافقین و بی‌دینان را و پر کن به‌وسیله‌ی او زمین را از عدالت و آشکار گردان به‌وسیله‌ی او دین پیامبرت را.
بار الها دوست بدار دوستانشان را و دشمن بدار دشمنانشان از اولین تا آخرین را و یاری کن یارانشان را و خوار کن هر کس را که در حق آنان بدی کند.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه