بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت حضرت زینب (س)

۲ فروردین ۹۸

بار الها چگونه تو را حمد و ستایش کنم و چگونه عظمت و بزرگیِ جلالت را وصف کنم که خود فرمودی: «سُبحانَ رَبِکَ رَبِّ العِزَةِ عَمّا یَصِفون»، پاک و منزه است خداوند دارای عزت بی‌کران از آنچه وصفش کنند. پس پروردگار من، سید و مولای من، یاریم فرما تا آتش‌فشان قلبم را در قالب کلمات بندگی و عشق به پیشگاه بنده‌نواز و رحمانیتت ابراز کنم. تو به عجز و ناتوانی‌ام آگاهی، یاریم فرما به حق نام‌های مکنونت که در گنجینه‌ات ناپیدا است. پاک و پاکیزه و تابنده و فروزنده و پاینده و بزرگ و عظیم است.
بار خدایا من آغاز می‌کنم حمد و سپاست را تا زبانم گویا شود به ستایش و تمجیدت؛ ای خدایی که به فضلت ستوده نشدی و به عظمت و مجد و بزرگی‌ات مورد ستایش نبودی تو را حمد و شکر و ستایش می‌کنم پی‌درپی و بی‌کران به عددی که تو بر آن آگاهی و درگذر از گناهانم و به فقیری و درماندگی‌ام رحم کن و من یاری می‌طلبم در این مورد از اولیائت مخصوصاً سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) که بندگانی را وصف فرمودند که وجودشان برکت آفرینش بود.
سلام مانند آغاز صبحی است که قبل از طلوعش نوید دهنده‌ی برکت انواری است که گرمایش زنده کننده‌ی مخلوقات عالم است، حرارتش مطلوب نیازمندان رشد است و سایه‌اش خنک کننده‌ی جان‌های پر حرارت، درونش مخفی و ظاهرش نشان از خلقتی مدبرانه، استواری‌اش در عظمت اطاعتش در صفحه‌ی زمان گویای رمز و رازی است که گوش زمان آن را می‌نگارد تا عمر انسان‌ها در پرتوی جانش نگاشته شود؛ عقل‌ها به کاوش جانش در حیرت بماند و پیچیدگی‌اش نامش را معنا کند.
سرور عالمیان بنده در مقام خلیفه را با کلماتی زیبا بیان فرمودند که از هر نظر مطابقت دارد با دختر گرامی‌شان حضرت زینب کبری (س).
حضرت زینب (س) برکت وجود مطهرش زنده کننده‌ی مخلوقات عالم و حرارت مبارزه‌ی حق علیه باطلش مطلوب نیازمندان رشد و استواری در اطاعتش آرامش بخش حق‌مداران و عقل‌ها در شناختش در حیرت که نشان از خلقتی مدبرانه دارد.
در این روز غم و اندوهِ رحلت حضرت زینب (س) پناه می‌بریم به دامن پر مهرش و از زبان گهربارش در مورد خودشان به گوش جان می‌شنویم که فرمودند: از مادر گرامی‌ام کوثر جاری در زمان که همواره برکتی است از جانب خالقی مُدبر، در زمان آمدن جانم از جان مبارکش نجوایی با پروردگار داشته، سخن می‌گویم:
زمانی که مادر احساس کردند زمان نگاه داشتن امانت الهی به پایان رسیده است دست را بر شکم مبارکشان گذاشتند و فرمودند: ای پروردگارم آنچه در شکم دارم دختر است و تو به آنچه در شکم دارم آگاه‌تری پس نذر مرا بپذیر همچنان که از مادر مریم صدیق پذیرفتی و او را همواره درختی استوار در رسالت پدر بزرگوارم قرار بده تا با دستان ضعیفش رسالتی ملکوتی را حفظ کند.
دعای مادر به اجابت رسید و پیامبر گرامی اسلام مرا ریشه‌ی نبوت خویش خواند، ریشه‌ای که شاخ و برگش تا قیامت بر سر عالم سایه خواهد افکند و هر آن‌کس که به زیر این سایه درآید همان‌گونه که در کتاب آسمانی قرآن فرموده زیانی به او نخواهد رسید و در امنیت در رحمت الهی داخل خواهد شد. پس نام من زنده کننده‌ی انوار حق است.
همچنین مادر گرامی‌شان سرور عالمیان می‌فرمایند: شکر بر آستان با برکت پروردگارم که امانت‌هایی را از جانم باز پس گرفت که همگی به ندای پروردگارش آنگاه که فرمود: چون بندگان من درباره‌ی من از تو بپرسند بگو که من نزدیکم و به ندای کسی که مرا بخواند پاسخ می‌دهم، پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند، راه راستی که انتهایش رحمت بی‌منتهای خالقی مدبر است و شیرینی زبان زینب (س) آن‌چنان گواراست که زمین و آسمان امانت‌های خویش را به پیشکشی آوردند و پروردگار نپذیرفت و فرمود کلامی را در زبان او آفریدم تا آنگاه که تکلم کند، همگان در مقابل تکلمش به تکریم درآیند و اعلام دارند که پروردگارا جز آنچه به ما آموختی دانش دیگری نداریم پس هرگاه نام پدرم رسول خدا (ص) را بر زبان جاری می‌کرد فرشتگان مقرب در حضورش حاضر می‌شدند تا با زبانش نام رحمت الهی را بشنوند و اسرار نام محمد (ص) را دریابند.
اینک ای مهمانان خانه‌ی نور در این شب غم و اندوه سفارش بسیار گران‌قدری را از امام علی بن موسی‌الرضا (ع) برایتان نقل می‌کنیم که فرمودند: در رحلت عمه‌ام زینب (س) به همه بگویید امام رضا فرمودند: حق شناخت عمه‌ام بر گردن آنانی که حقیقت دین را شناخته‌اند بسیار سنگین است پس قدردان این نعمت بزرگ باشید.
چه می‌کنید با این نعمت و مسئولیت بزرگ؟ شمایی که سال‌هاست در این کوی عشق و معرفت با حقیقت و واقعیت دین به برکت وجود فرزند گرامی امام رضا (ع)، سرور و مولایمان، امام عصر و زمان، اباصالح المهدی (عج) آشنا شده‌اید با حقیقت شناخت حضرت زینب (س) و الگو قرار دادن عمل و حق مداری ایشان در همه‌ی امور خود.
حال ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس ولی نعمتمان امام زمان (عج) به وجود مبارکشان عرضه می‌داریم:
ای وارث زبان و نطق و بیان عمه‌ی گرامی‌تان حضرت زینب (س) ما را یاری فرمایید همان‌گونه‌ای که پدر بزرگوارتان امام رضا (ع) فرمودند حقیقت وجود ایشان را به درستی بشناسیم و در زندگی‌مان زینب گونه عمل کنیم و زینب گونه حق جو باشیم و زینب گونه منتظر حق که شما هستید باشیم و با زبان زینبی فریاد کنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه