بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت حضرت زهرا (س) (روایت دوم)

۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

حمد و ستايش خداوند عزوجل را سزاست كه جهان را با علم ابدي و ازلی‌اش بيافريد و در آفرينش آن از هيچ موجودي مدد نخواست بلكه امر فرمود تا آفريد‌گان از او مدد و ياري طلب كنند تا آنان را به‌واسطه‌ی مأموران آسماني و زميني مدد فرمايند و شكر و سپاس پروردگار كريم كه با خلقت برگزيدن آخرين پيامبران حضرت محمد (ص) و اهل‌بیت پاكش نعمت و رحمت خود را بر بندگانش به كمال رساند مخصوصاً با عطا كردن كوثر و سرور هستي بانوي دو عالم مادر انبيا حضرت زهرا (س) به پيامبر و امت او، راه هدايت را روشني بخشيد.
در بزرگي مقام حضرت زهراي اطهر (س) خداوند متعال سوره‌ی كوثر را نازل فرمود و پيامبر فرمودند هر وقت دل‌تنگ بهشت مي‌شوم فاطمه را می‌بویم در مقام علم، اُمِ ابيها و مادر پيامبران لقب گرفتند.
در اين روز ضمن عرض تسليت به ساحت مقدس مهدي فاطمه (عج) ولی‌عصر، امام بر حق بقیة‌الله (عج) به مناسبت ايام سوگواري مادر بزرگ گرامي‌شان اجازه مي‌خواهيم تا در مورد فضائل و شأن ايشان مواردي را بيان كنيم.
حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پدر گرامي‌شان و ناديده گرفتن پيمان غدير از طرف پیمان‌شکنان مبارزه‌اي مستمر و بزرگی را در دفاع از امامت و امام عصر خود يعني امير مؤمنان (ع) نمودند كه در قسمتی از خطبه ايشان چنين فرمودند: سپاس پروردگار را كه عشق به ذات را آفريد تا در پناه اين عشق انسان‌ها به اوج معرفت الهي دست‌یافته و در جوار حق جای‌گیرند. من صديقه‌ی طاهره بنت احمد هستم، همه مرا خوب می‌شناسید به گذشته‌ی من آگاهيد كه در اعتراض به وجود من پروردگار كريم سوره‌ی كوثر را نازل فرمود: اي مردم با دست خود آتش را بر جان‌هاي خود مخريد از عذاب پروردگار بترسيد كه روز حساب روز سخت و دشوار است در آن روز جز پدرم و همسرم و خودم و فرزندانم شما را ياوري نمي‌بينم. شما را به وصاياي پدرم آگاه مي‌كنم و آن‌چنان دل‌شكسته هستم كه پدرم در جنگ بدر دل شكسته بود. اسلام دين خداوند است، خداوند از دين خود محافظت خواهد كرد و من و فرزندانم درفش‌هاي اين دين هستيم، ما اهل‌بیت رسول خدا (ص) هستيم كه جز راه حق نخواهيم رفت.
اين سخنان قاطع و شيوا نشانگر پيروزي حضرت زهرا (س) و ضلالت دشمنان و منافقان است كه تاريخ تا ابد در دل خود ثبت كرده، در نتيجه دشمن براي سرپوش گذاشتن بر عجز و ناتواني خود و كم‌رنگ كردن اين رسواييِ خود در مقابل ايشان به‌وسیله‌ی عوامل و پيروان سست عنصر و نادان، در تاريخ دست برده و دفاع از غدير را دعواي فدك، پيروزي ايشان را سيلي خوردن تحريف كرده كه ايشان چنين فرمودند: آن‌ها سعي داشتند تا حقيقت غدير را در گرفتن فدك مخفي كنند و من سعي داشتم تا حقيقت غدير را در معرفي چهره‌ی ضلالت و گمراهي آن‌ها انجام دهم و عملكرد آن‌ها فقط توانست چهره‌ی زشت و نفس حيواني آن‌ها را از پشت پرده‌ی وجودشان بيرون آورد. هدف من با هدف آن‌ها تفاوت زيادي داشت هدف من پيروز شد و هدف آن‌ها باعث معرفي چهره‌ی آن‌ها گرديد. هدف من دفاع كردن از اهداف پدرم بود پس بايد شيعيان ما هدف مرا دنبال كنند نه هدف آن‌ها را.
پروردگار كريم شهادت در راه هدف را بهترين مرگ‌ها معرفي نموده و اين ميسر نمي‌شود مگر با دفاع از حقيقت امامت و حقيقت امامت يعني روح قرآن كريم كه بهترين و آسان‌ترين راه است براي رسيدن به لقاء پروردگار كريم. آنچه من انجام دادم دفاع از پروردگار كريم بود كه در هركجا كه لازم بود من و فرزندانم از اين حريم دفاع كرديم خواه خانه‌ی من باشد يا صحراي كربلا. منظور از محافظت از حريم اين است كه مسئوليت آن در گرو اطاعت از قرآن كريم است كه همگان بايد بدانند من اجازه‌ی ورود به افراد خبیث را به درون حريم خانه ندانم و آن‌ها شكست خورده و نادم درحالي‌كه به‌عنوان دزد معرفي شدند رسواي صحراي قيامت هستند.
و در جواب سؤال امیرالمؤمنین (ع) زمانی که غاصبان مي‌خواستند به خانه وارد شوند مشغول عبادت و نماز خاص بودند پس از فارغ شدن از نماز متوجه اوضاع گشتند فرمودند: فاطمه جان چرا صبر نكردي تا من بروم گفتم من با عمل خود به فرمان قرآن كريم عمل كردم اجازه ندادم تا پاهاي ناپاک، حريم خانه‌اي را كه محل قدم‌هاي پاک پيامبر بود آلوده كنند.
پس در اين روز شهادت حضرت زهرا (س) با توجه به عملكرد و سخنان ايشان راه مبارزه و دفاع از امامت مخصوصاً امام عصر خود را بياموزيم و در اين عصري كه دشمنان امامت و ايشان هر روز با دشمنی‌هاي خود سعي در پوشاندن رسوايي پدرانشان با اسم وهابيت دارند؛ محكم‌تر و استوارتر از سربلندي اهل‌بیت دفاع كنيم و دعا كنيم كه خداوند متعال در ظهور ناجي و انتقام گيرنده از باطل و برپاکننده‌ی حق و عدالت تعجيل بفرمايد.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه