بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام صادق (ع)

۱۱ شهریور ۱۳۹۲

حمد و سپاس رب‌العالمین را سزاست ربی که مالک و حاکم عالمینِ الست، زر و بطن مادر و دنیا و برزخ و قیامت و ابدیت است؛ ربی که در تمام عالمین، بخشنده و مهربان و عطا بخش و کریم است ربی که نام یا ربش آرامش دل، صفای درون و امنیت است. پاک و منزه است، بزرگ و بزرگ‌تر و بالا و بالاتر است از آنچه او را وصف کنند. نیست معبودی غیر از خداوند سبحان.
سلام بر لحظاتی که چونان قطرات باران بر جان‌های تشنه نوید نجات از کویر جان را می‌دهد و جانی که رشته‌اش در ظلمات نفس ندایی را زمزمه کرد و در زمزمه‌اش حیاتی را خرید که بهایش بهای نجات از زندان درون بود درونی که از شگفتی‌اش مخلوقات الهی به سخن درآمدند و ابراز داشتند که: پروردگارا آنچه ما زمزمه می‌کنیم آن‌چنان در خشوع خالقمان است که حیاتمان را در حرارتش می‌سوزاند و حاصلش را به ندایی تبدیل می‌کند که همواره یا رب را در بطن خود دارد.
چه زیباست این سلام از کوثر الهی، سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) که از بطن و روح عاشق ایشان سرچشمه گرفته که آن‌هم برگرفته از توحید و اصالت مطلق ایشان و 14 معصوم است؛ مناجاتی که عشق را به همراه اطاعت به پیشگاه احدیت ابراز می‌دارد که در توصیف آن چنین می‌فرمایند: خاندان نبوت میراث‌بر پیامبران الهی هستند و آنچه به آنان به ارث رسیده است متاعی دست نیافتنی است متاعی که بهایی ندارد و هرگز خریداری جز با اطاعت پروردگارش توان خریدن را در وجودش احساس نمی‌کند؛ متاع، در گنجینه‌ی اسرار الهی می‌ماند تا میراث‌بر خویش را بیابد و کالای عشق را در بازار بندگی که وجود باطنی‌اش است ذخیره نماید پس خواندن دعا و مناجات اگر وجود انسان را به انوار اطاعت مزین نمایند رمز و رازش فاش می‌شود و اگر غیر آن باشد مانند جواهری است که برداشته می‌شود مدتی تماشاگران آن را می‌بینند و مجدداً سر جایش محبوس می‌شود پس عشق به الله معانی بلندی دارد گاه به عبودیت معنا می‌شود و گاه بنده‌ای به دنبال مجهولی که در پرانتز وجودش نامی برایش نمی‌یابد می‌گردد درحالی‌که سلول‌های وجود آن را در ذخیره‌ی آب و غذای خویش دارد آب و غذایی که با مواد مسموم کننده آلوده نشده بلکه آنچه دریافت کرده بهترین غذاهای آسمانی بوده مانند مائده‌های اقوام پیشین در قرآن کریم پس بهترین غذاها نزد کتاب آسمانی است که خورنده‌ی آن از تمام مائده‌ها بی‌نیاز می‌شود.
پس بار الها تو را شاکریم که ما را به‌واسطه‌ی شناخت و معرفت به مقام والا و مودت به اولیای خود عزت بخشیدی که افضل ایشان برگزیده‌ات از خلایق، شایسته‌ترین بندگانت، امام رحمت و پیشوای خیر و کلید برکت حضرت محمد (ص) و اهل‌بیت پاکش است که همگی از پیشوایان و منجیان بشر از ظلمت جهل و گمراهی بودند و در راه هدایت بندگانت به سوی تو با جان و مال و فرزند همت گماشته و رضایت تو را به جان خریدند که امروز مصادف است با روز شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، معلم راستین قرآن و عرفان، پاک‌ کننده‌ی انحرافات از دین، بنیان‌گذار راه و رسم شیعه حضرت امام جعفر صادق (ع) که ما در این روز حزن‌انگیز در این کوی عشق و معرفت به سوگ شهادتشان دور هم جمع شده‌ایم. ضمن ابراز غم و اندوه به پیشگاه مقدس امام جعفر صادق (ع) امامی که پاک‌ کننده‌ی انحراف از باورهای غلط دینی مردم و باطل کننده‌ی روایت و احادیث جعلی و کاذب بودند؛ روایت‌هایی که به‌وسیله‌ی منافقین و جاهلین وارد اسلام شده بود و ایشان با جایگزین کردن احادیث و روایت‌های صحیح به ما راه و رسم شیعه شدن و شیعه بودن را آموختند. از وجود مقدسشان تقاضا می‌کنیم که ما را برای شیعه‌ی واقعی بودن و شیعه‌ی واقعی ماندن یاری فرمایند همان‌گونه‌ای که وارث و فرزند گرامی‌شان مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) در آموختن راه و رسم انتظار ما را یاری می‌فرمایند همان‌گونه‌ای که سرور عالمیان فرمودند:
ما دوستداران خود را در عملشان دوست می‌داریم و همچنان که آن‌ها برای رضای الهی و خشنودی قلب پیامبر الهی تلاش می‌کنند اهل‌بیت پیامبر خاتم در رساندن آن‌ها به مقامات عالیه تلاش می‌کنند و این نامش معامله با پروردگار است پس در آنچه از عمرتان باقی مانده سعی در به دست آوردن رضایت الهی کنید تا باب شفاعت برایتان، درجات بهشت را تغییر دهد زیرا زمان جز در رضای حق ثابت نمی‌ماند و لحظه‌ها در حال عبور از مرز عمر هستند؛ شما از مرز عمر عبور نکنید و با تلاش در رضایت حق، در لحظه‌ها جاودان باقی بمانید.
اینک ضمن عرض تسلیت به پیشگاه ولی و امام عصر و زمان سرور و مولایمان اباصالح المهدی (عج) به مناسبت شهادت پدر بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع) با دلی پرخون و چشمی اشک‌بار ابراز می‌داریم: ای مولای ما، تا به کی روزهای شهادت پدران بزرگوارتان بر قلب شیعیان و منتظران قیامتان زخم خواهد زد؟ دعا می‌کنیم تا با ظهورتان و انتقامتان از باطل بر دل‌های سوخته از مصیبتمان مرهمی ‌گذارید. همان‌گونه‌ای که آگاهی دارید در این زمانه که کفر و ظلم و جنایت و فساد دنیا را پر کرده همچون عصر جد بزرگوارتان امام جعفر صادق (ع) بشریت مخصوصاً مسلمانان و شیعیان نیاز به سرپرستی و هدایت و نجات از گمراهی و کج‌روی و آگاهی از اسلام راستین دارند. ای ریشه‌کن کننده‌ی ستمگران و برطرف کننده‌ی نادرستی و کژی‌ها، ای نو کننده‌ی فریضه و سنت‌های دین و ای برگرداننده‌ی حدود قرآن و آثار دین، ای ویران کننده‌ی بنیان شرک و دورویی و نفاق و دروغ، ای نابود کننده‌ی گردنکشان و گمراهان به فریاد امت جدتان برسید و ایشان را از سرگردانی بین حق و باطل، ایمان و کفر، نجات و تباهی رهایی ببخشید.
حال دست به دعا می‌داریم که بار الها کفر و ظلم و نفاق و جنایت و فساد دنیا را فرا گرفته و از اسلام جز اسمی و از قرآن جز رسمی باقی نمانده؛ به حرمت امام صادق (ع) به فریاد بندگانی که در ایمان پایداری و استواری دارند برس.
بار الها ما را شیعیانی تربیت‌شده در مکتب امام صادق (ع) و فرزند گرامی‌شان امام عصر (عج) قرار بده.
بار الها چشمان منتظر ما را به جمال مولایمان روشن بفرما و قلب نازنینشان را از ما خشنود بفرما.
بار الها در ظهور دولت حقه‌ی امام زمان تعجیل بفرما و ما را نیز یاری فرما تا در اخلاص عمل و کسب و رضایت تو ای پروردگار کریم تعجیل کنیم.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه