بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام حسن عسکری (ع)

۱۱ مهر ۱۴۰۱

به نام آغاز کننده‌ی آفرینش آنگاه که فرمان داد موجود شو، موجود شد و آنچه موجود شد گردن اطاعت بر خالقش را ضمانت موجودیتش اعلام نمود تا همگان بر درگاه کبریایی‌اش سر تسلیم فرود آورند و جز او را نخوانند. حال به خود می‌نگریم و به خالقمان می‌اندیشیم. آمده‌ایم تا به نام انسان شناخته شویم، بر دو پا راه برویم و چهره‌ی ظاهری‌مان مطلوب نگریستن باشد و درونمان جز برای خالقمان فاش نشود. درونی که گاه بر عرش تکیه دارد و گاه بر فرش می‌تازد. اقیانوسی است بی‌قرار که شگفتی‌اش را جز آفریدگارش فاش کننده‌ای نیست. پس با فرستادن رسولان و جانشینان رسولان رمز جان را می‌گشاید. او را به آغوشش مژده می‌دهد. به الیه راجعون می‌خواندش و منتظر بازگشت سفر کرده‌اش است تا به وعده‌اش او را بنوازد و یا رب ربش را در آغوش رحمتش پاسخ دهد.
بله قلب‌های پر مهر و نازنین رسولان و جانشینانشان مخصوصاً خاندان رسول خاتم حضرت محمد (ص) همیشه جایگاه محبت و نام نیکوی آنان مایه‌ی عزت و نجات و افتخار مؤمنان بوده و اگر با همه‌ی وجود منتظر دولت حقه‌ی آخرینشان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) باشیم باید همواره حق‌جویی و حق‌مداری و مبارزه با باطل‌های درونی و بیرونی را چون اکسیژن هوا بر خود لازم بدانیم چون رحمت الهی در دقایقی است که جهان منتظر نوای جاء الحق و زهق الباطل است تا جان‌ها در وعده‌ی الهی شکوفا شود و همگان بر سر سفره‌ی احسان الهی اطعام شوند. فقیران دست در دست اغنیاء نهند و همگان به صدای ملکوتی سرورشان از کالبد مرده‌ی خویش فراخوانده شوند تا شاهد تابش خورشید زندگی‌بخشی شوند که گرمای وجودش گره‌های خشکیده بر روی ساقه‌های وجود را به شکوفه‌هایی تبدیل نماید که میوه‌اش ظلمات شب را به یاد نمی‌آورد و همواره از منبع انوارش تغذیه می‌کند تا بار وجودش باری بهشتی شود و طراوتش خزانی به دنبال نداشته باشد.
اینک در این شب پر از حزن و اندوه به سوگ شهادت امامی در این کوی عشق حضور داریم که آماده کننده‌ی شیعیان برای چنین دولتی هستند. ایشان گوهر و گنجینه‌ی الهی، یازدهمین اختر امامت و ولایت، عالم و زاهد، با تقوا و با وقار، با عفت و حیا، ابا محمد، ابن‌الرضا، حضرت امام حسن عسکری (ع) هستند که به اعتراف دوست و دشمن مظهر اُبهت پروردگار عالم، اُبهت اهل‌بیت و اُبهت اسلام بود و دارای کرامات زیادی بودند که یکی از این کرامات فرهنگ‌سازی و تعلیم و آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند بزرگوارشان، امام عصر و زمان، اباصالح المهدی (عج) بود. این مهم را با تحمل سختی‌ها و مشکلات و با انجام تمرینات و دادن سفارشات خاص در زمانه‌ای که باطلین با حداکثر توان خود سعی در ریشه‌کن کردن امامت و ولایت داشتند و ایشان و خانواده‌ی گرامی‌شان را شدیداً تحت مراقبت و ظلم قرار داده بودند انجام دادند و به شیعیان آموختند که چگونه باید از وجود امام عصر خود کسب فیض کنند. دشمن ظالم و پلید، معتمد عباسی لعنت الله علیه با وجود این همه ظلم و مراقبت‌های سخت باز چون تحمل انوار و بزرگی شأن امام حسن عسکری (ع) را نداشت ایشان را در هشتم ربیع‌الاول سال 206 هجری مسموم و به شهادت رساند. لعنت خدا بر او و پدران غاصبش باد.
حال که به اولین روز امامت مولایمان نزدیک می‌شویم برای مرهم زخم قلب‌های غم‌دیده‌مان در وصف دولت ظهور از مادر هستی کوثر بی‌همتای الهی سرور عالمیان حضرت زهرا سلام‌الله روایت‌هایی را نقل می‌کنیم که ایشان فرمودند: که پدر بزرگوارم، حضرت رسول خاتم (ص) در قسمتی از وصیت‌نامه‌ی خود فرمودند: ای یاران و مددکاران دولت ظهور، بر خود افتخار کنید که نور قرآن را که از خزائن غیب است به سینه‌ی یاران و مددکاران حضرت مهدی وارد خواهند نمود و آن نعمت باعث خواهد شد تا همه‌ی آفرینش مخصوصاً یاران حضرت در هر لحظه که اراده کنند بتوانند بر عوامل زمین تسلط یابند.
همچنین سرور عالمیان از نشانه‌های ظهور که دانش آن فقط مخصوص راسخون به علم یعنی ائمه‌ی اطهار می‌باشد چنین فرمودند: اولین نشانه‌ی ظهور مانند به دنیا آمدن رحمت الهی وجود مبارک پیامبر (ص) ترک خوردن دیوارهای ظلم خواهد بود؛ در تمام دنیا ساختمان‌های بلند به زمین‌هایی مرتفع تبدیل خواهد شد و هرگز هیچ اراده‌ای نخواهد توانست تا مانع ویران شدن آن‌ها شود؛ بعد از نشانه‌ی اولی نشانه دوم که طوفان‌های شدید است آغاز خواهد شد و از هر محل بسته‌ای به درون خواهد آمد و مشرکین و منافقین زمان را مانند قوم صالح بر زمین خشک خواهد نمود؛ طوفان از همه جا وارد خواهد شد ولی کسانی که جزءِ صدیقین راه خدا و پیامبر و ائمه‌ی اطهار باشند این طوفان را مانند یک نسیم بهاری احساس خواهد نمود و بی‌اعتنا به آنچه اتفاق افتاده آماده می‌شوند تا به دولت ظهور بپیوندند و در نشانه‌ی سوم کسانی مجدداً به حیات کوتاه مدت برگشت داده می‌شوند تا در دولت ظهور زندگی کنند و مجدداً به عالم برزخ برگشت داده می‌شوند این افراد شامل انبیا و اولیاء هستند که زندگی و مرگ آن‌ها در زمان ثابت نمانده و هرگاه اراده کنند می‌توانند از نعمت‌های آن استفاده کنند پس وظیفه‌ی منتظران واقعی در قبل از ظهور چنین دولتی که به دنبال رضای الهی هستند عمل به دستورات قرآن کریم و انتشار ‌معروف و نهی از منکر خواهد بود.
پس با این سفارشات گهربار سرور عالمیان در این زمانه و جامعه‌ی پر از کفر و فساد، فتنه و نفاق، بی‌حیایی و ظلم باید به دامان قرآن کریم پناه برد و با عمل به دستورات آن و هدایت‌های ائمه‌ی اطهار برای نشر دین و امر به معروف و نهی از منکر کمر همت بست تا ما نیز از منتظران واقعی آن دولت کریمه باشیم. برای اجابتش فریاد می‌کنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه