بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام حسن عسکری (ع)

۲۴ آبان ۹۷

حمد و سپاس پروردگار کریم را سزاست که اجابت کننده‌ی پریشان‌دلان، برطرف کننده‌ی غم و رنج و زیان و بزرگ احسان و آگاه از سِرِّ بندگان و بهترین پرده‌پوش گناهان است.
سلام و درود بی‌پایان بر پیامبر خوبی‌ها و پاکی‌ها و برطرف کننده‌ی بدی‌ها و باطل‌ها و تاریکی‌ها، رسول اکرم، خاتم انبیاء، حضرت محمد مصطفی (ص) که خداوند رحمان از سر لطف و احسان او را برگزید و همه‌ی حسنات را به ایشان عطا فرمود تا بندگانش را از ظلمت جهل نجات داده و آنان را به رستگاری دعوت نماید. به درستی که ایشان با تحمل همه‌ی سختی‌ها و رنج‌ها و آزارها و قدرناشناسی امتش تا آخر عمر مبارکش تلاش و همت نمود و گواه آن خداوند کریم است که در قرآن چنین فرمود که: هر آینه پیامبری از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج می‌دهد بر او گران می‌آید، سخت به شما دل‌بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است؛ و دیدیم و یقین کردیم که همه‌ی این حسنات و خوبی‌ها را به اهل‌بیتش به ارث داد و آنان با همه‌ی توان خود در تمام عمرشان به سنت ایشان عمل کردند.
ما در این روز به سوگ یکی از این گهران گران‌قدر الهی از خاندان پیامبر گرامی در این خانه‌ی مقدس حضور داریم. ایشان یازدهمین اختر امامت و ولایت، عالم و زاهد، با تقوا و با وقار، ابا محمد، امام حسن عسکری (ع) هستند که در زمان ایشان خلفای غاصب و ظالم عباسی بیشترین حفاظت و مراقبت به همراه اذیت و آزار به امام و اهل‌بیتش روا داشتند و قصد و نیت شومشان این بود که مانع وارث امامت شوند غافل از اینکه هیچ کس را توان آن نیست که در اراده‌ی پروردگار عزیز و مقتدر خللی وارد کند با وجود اینکه در پیرو نیت پلیدشان امام حسن عسکری (ع) را مسموم و شهید کردند، خداوند کریم همان‌گونه‌ای که فرمود بهترین را برای مؤمنین حفظ فرمود و آنان را تا قیامت در حسرت افکار باطلشان گذاشت.
اینک ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مولا و سرورمان امام عصر (عج) به مناسبت شهادت پدر بزرگوارشان حضورشان اعلام می‌داریم که مولای ما چشمان پر اشکمان در انتظار ظهور است که با انتقام از باطلین، دلِ سوخته از ظلم به پدرانتان را شاد فرمایید که وعده‌ی آن را مادر گرامی‌تان حضرت زهرای مرضیه (س) فرمودند که: سلام و رحمت الهی آن زمان که جان‌ها در تپش باطل به سوی نابودی قدم برمی‌دارد نوای جاء الحق و زهق الباطل طنین‌انداز می‌شود، جهان به این ندا جانش را به اطاعت حق درمی‌آورد؛ رهروان حق به سوی میعادگاه می‌شتابند تا دست ناتوانشان را به دست قوی و پر قدرت امامت بدهند جانشان در پرتوی حق می‌افروزد و پاهای مصمم‌شان به سویش می‌شتابند، تاریکی جهل به عملی شکوفا بدل می‌شود که در شکوفایی‌اش نهان‌ها آشکار گشته و عقل‌ها در حیرت، سر انگشتان خویش را به دندان می‌گزند و ابراز می‌دارند: آنچه پروردگارمان وعده فرموده بود برایمان آشکار شد.
پس در این شب حزن و اندوه باید خداوند کریم را شاکر باشیم که بهترین نعمت و رحمت را برایمان حفظ فرموده که با ظهورش حق مداران در رکابشان به شکوفایی کمال رسیده و باطلین انگشت حسرت به دهان خواهند گرفت. حال دست به دعا برمی‌داریم:
بار الها دشمنان اهل‌بیت سعی در قطع ارتباط شیعیان با امامان مخصوصاً در زمان امام حسن عسکری (ع) داشتند. آنان و پیروانشان را لعنت و نابود بفرما.
بار الها به ما یقین بده که باور کنیم که امام عصرمان یاور و ناظر بر اعمال ماست، پس ما را یاری فرما تا برای خوشنودی‌اش قیام کنیم.
بار الها در ظهور حقه‌ی مولای ما، امام زمانمان تعجیل بفرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه