بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام جواد(ع)

۲۱ مرداد ۹۷

حمد و شکر و سپاس از آن پروردگار غفور و غفار است. پروردگاری که حیات و ممات در ید قدرت بی‌کران اوست. در مورد بندگانش در عین عظمت و اقتدار، حلیم و صبور و بردبار است و نعمت و رحمتش همه را در برمی‌گیرد و با وجود ناسپاسی بنده‌اش، با او مهربان و رئوف و رحیم است و از سر رحمتش فرمود: «اگر ایمان آورده‌اید آنچه خدا باقی می‌گذارد برایتان بهتر است».
این گهر و گنجینه‌ی بی‌همتایی که خداوند کریم برایمان حفظ فرموده است سرور و امام، ولی و مولایمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) هستند که وجود نازنینش لحظه‌ای از هدایت و نجات امتش آرام و قرار نمی‌گیرد و سخنش مانند انبیاءِ گذشته است که: «اگر شما را نهی می‌کنم برای آن نیست که خود سودی ببرم، تا آنجا که بتوانم قصدی جز به صَلاح آوردنتان ندارم. توفیق من تنها با خداست، به او توکل کرده‌ام و به درگاه او روی می‌آورم».
جان عالم به فدای قلب نازنینشان که با وجود اینکه به امر الهی در ظاهر از نظرها پنهان هستند لحظه‌ای از نجات امتشان غافل نیستند. ما چه سعادتمندیم که منتظر دولت چنین رحمت و نعمت الهی هستیم.
چه توصیف و سفارش زیبایی مادر گرامی‌شان کوثر الهی سرور عالمیان حضرت زهرا (س) در این مورد به ما مردم آخرالزمانی که انتظارش را به جانمان خریدیم فرمودند: قلب زمان شگفتی‌هایی را در جانش به ودیعه دارد. هرگاه به مشیت پروردگار عالم کلیدش گشوده می‌شود زبان اعجاز زمان به سخن درآید و صدای جان‌ها در نهانشان آشکار می‌شود. وعده‌ها محقق می‌شود و آنچه در ضمیر جان‌ها نقش گرفته است نمایان می‌گردد. جان‌های شیفته به دیدار حق مزین می‌شود. رسالت انبیاء به یکدیگر می‌پیوندد. گلستان نبوت به سخن درآید و آنچه معمای دوران‌ها بوده آشکار می‌گردد. پس به جانتان مژده دهید شما وارثان این نجواهای عاشقانه هستید. زمان عمرتان جانی را در خود پنهان نموده که گلستان رسالت انبیاءِ زمان‌هاست شما او را نمی‌بینید ولی زمان صدای حق‌جوی‌تان را در خود به ودیعه نگه می‌دارد. زمزمه‌های عاشقانه‌تان در زمان ثبت می‌شود. شما می‌روید درحالی‌که تپش قلب حق‌جوی‌تان به گوش آیندگان می‌رسد. آن‌ها شما را در قالب انتظار می‌ستایند همانند رنجی که پدربزرگم عبدالمطلب در کفر کشیدند و به درگاه رحمت الهی پناهنده شدند تا انوار حق را مشاهده کردند. پس همواره به فرصتی که در عمرتان به جانتان داده شده خشنود باشید و از پروردگارتان شکننده‌ی بت نفس اماره را تقاضا کنید تا صدایتان در جان زمین به ودیعه بماند. آیندگان یادتان را از باطل جدا کنند و راهتان را آیینه‌ی خویش سازند. آیینه‌ای که نمایانگر انواری است که به مشیت الهی از دیدگانتان مخفی است تا وعده‌ی الهی محقق گردد و حق از باطل بازشناخته شود. پس همواره جانی نجواگر داشته باشید تا صدایتان در حق‌پرستی‌تان در زمان باقی بماند. شکرِ درگاه با عظمت پروردگارتان را بجا آورید که همواره شنونده‌ی حق دوران‌های باطل هستید.
بله چه توصیف و سفارش و تفسیر گران‌قدری بود از سرور عالمیان در مورد حق و باطل و منتظران واقعی امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) و جای بسی سعادت است برای کسانی که در این خانه‌ی مقدس با اخلاص در عمل و زبان و تلاشِ عاشقانه منتظر مولایشان یوسف زهرا (عج) هستند و همان‌گونه‌ای که سرور عالمیان سفارش فرمودند باید شکرگزار پروردگار کریم باشیم که در این کوی عشق همواره شنونده‌ی حق دوران‌های باطل هستیم، آن هم نه اکاذیب و تراوشات افکار عده‌ای که در اثر عدم شناخت سردمدارانِ حق‌مداران، چهارده ستاره‌ی درخشان، که با درخشش خود گم‌شدگان و سرگردانان بین حق و باطل را با همه‌ی وجود و داشته‌های خود و نثار جانشان راهنمایی و هدایت کرده و می‌کنند. ما امروز به سوگ یکی از ایشان نهمین خورشید امامت و ولایت، شجاع در علم و دیانت، ابا جعفر ثانی محمد بن علی حضرت امام جوادالائمه (ع) در اینجا حضور داریم. این امام همام هشت ساله بودند که عهده‌دار امامت و ولایت امت مسلمان شدند و در طول هفده سال امامت خود چنان با عمل و سخنان گهربارشان حق و باطل را به نمایش تاریخ گذاشتند که باطلین و غاصبان عصرش به خیال خام خود برای رهایی از افشای چهره‌ی ننگینشان ایشان را در آخر ذی‌القعده‌ی سال 220 هجری به شهادت رساندند. لعنت الله علی قوم الظالمین.
امام جواد (ع) نشان دادند که جوانان قادر هستند که با تقوا و ایمان و پاکی روح و نیروی جوانی در امر به معروف و نهی از منکر چنان تلاش و انرژی بکار برند که موجب حیرت همگان شود و باید یقین داشت که کودکی و جوانی و سن و سال در علم و عمل امامت نقشی نداشته ولی ذکر آن برای عبرت امت مسلمان است که با الگو قرار دادن آن باطل را از وجود خود و جامعه پاک کنند، همان‌گونه‌ای که سرور عالمیان سفارش فرمودند: همواره جانی نجواگر داشته باشید تا صدایتان در حق‌پرستی‌تان در زمان باقی بماند و از پروردگارتان شکننده‌ی بت نفس اماره را تقاضا کنید تا صدایتان در جان زمین به ودیعه بماند. آیندگان یادتان را از باطل جدا کنند و راهتان را آیینه‌ی خویش سازند.
پس ما منتظرانِ عاشق، مولا و سرورمان یوسف زهرا را که شکننده‌ی بت نفس اماره هستند از پروردگار کریم همواره تقاضا می‌کنیم تا فریادمان در زمان، نشانگر اشتیاق و عشقمان باشد.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه