بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شب اول رمضان

۱۵ اردیبهشت ۹۸

حمد می‌کنیم خداوند را به اسماءِ حسنا و متبرک و مکنونش، فزون‌تر از حساب، فراتر از اندیشه و حمد و ستایش شایسته‌ی اوست و همه‌ی قرآن و دستوراتش از حکمت بالغه و رحمت واسعه و لطف و مهربانی کامله به بندگانش نشئت گرفته که خود فرمود: خدا برای شما خواستار آسایش است نه سختی.
حال که می‌رویم آغاز کنیم ماه خیر و برکت، ماه نور و روشنایی، ماه نعمت و رحمت، ماه توبه و آمرزش، ماه پر فضیلت رمضان را؛ پس آماده کنیم روح و جسم و جان را تا غوطه‌ور شویم در اقیانوس بی‌کران عفو و بخشش و بنده‌نوازی پروردگار کریم تا در آخر این ماه از همه‌ی بدی‌ها و گناه‌ها و خطاها پاک شده، از آن خارج شویم.
پس سلام بر رمضان، ماه جدا کننده‌ی حق و باطل، پاک و ناپاک، کفر و ایمان و سلام بر آیینه‌ی خلقت، آیینه‌ای که مخلوقات عالم را در دیدگاه حق و باطل از یکدیگر جدا کرد تا راه‌یافتگان جانشان را در مدار حق از عذاب الهی برهانند و اعلام دارند ما آنچه در «قالو بلی» یافتیم ثروتی بود تمام نشدنی پس یاری‌مان فرما جانی را که در مدار حق آفریدی از باطلی برهانیم که همواره به دنبالش در حرکت است تا در ندایی همگان را با این کلام بیازماید، بخورید و بیاشامید و از اسراف‌کاران نباشید. آنانی که نعمت خویش را در بازار دنیا به فروش رساندند و آنچه دریافت کردند بهایی ناچیز بود.
بله چه زیبا فرمودند سرور عالمیان حضرت زهرا (س) و مصداق است بر آنانی که راه یافتند و در این ماه جانشان را در مدار حق از عذاب الهی می‌رهانند و افسوس بر آنانی که در ماه خیر و برکت نعمت خویش را که همانا بخشش و رحمت الهی است به بهای خورد و خوراکی ناچیز در بازار دنیا به فروش می‌رسانند.
از فضیلت‌های بزرگ این ماه نزول قرآن کریم در شب قدر است که خداوند رحمان در قرآن چنین فرمود: ماه رمضان که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن هدایت و جداسازی حق از باطل، قرآن نازل شده است و در این مورد بهره می‌گیریم و این خطبه را مزین می‌کنیم به فرموده‌ی سرور و مولایمان، سلامتی سحرگاه شب قدر، عصاره‌ی نبوت، امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) که فرمودند:
به نام آفریننده‌ای که آغاز و پایان هر جنبنده‌ای به دست اقتدارش می‌باشد پس هستی در لوح محفوظ نشان از عظمتی دارد که یکی از آن نشانه‌ها شب قدر است. انا انزلناه فی لیلة القدر. لیلی بدون قرینه، شبی بی‌مانند در رحمت واسعه‌ی پروردگار. چه کسی جز قلب نازنین پیامبر (ص) نشانه‌ی این قدرت بی‌همتاست؟ فرستاده می‌آید. ای محمد (ص) امت خویش را بر سفره‌ی قدر بنشان تا از انوار قرآن کریم راهی هزار ماهه روند پس ای آفریننده‌ی زمین و آسمان تو را سپاس بر رحمتی که همواره بر جان بندگان خویش چونان بارانی به وقت می‌باری تا گل خشکیده‌ی آنان را به بوستانی سرسبز بدل نمایی.
اینک در این شب آغاز می‌کنیم تلاوت قرآن کریم را که در همه‌ی روزها و شب‌های ماه مبارک در این خانه‌ی مقدس قرائت خواهد شد. باید که در آیات کریمه‌ی آن خوب اندیشه کنیم و آیه به آیه‌ی آن را در روح و جانمان وارد کرده و به آن عمل کنیم چون قرآن فقط قرائت نیست بلکه حقیقتی مجسم و جاریست، باید که آن را درک کنیم.
همان‌گونه‌ای که سرور عالمیان فرمودند: تلاوت کننده‌ی قرآن کریم در قلبش خانه‌ای دارد که خوبی‌ها و زشتی‌ها، کفرها و سرکشی‌ها و عقاب‌ها و بخشش‌ها در آن ذخیره می‌شود تا در قیامت کتابی نوشته شده بیرون آید پس نعمت‌های پروردگار در قالب معجزه به میدان آمده تا حیات جاودان را به تصویر کشد. کتابی که هر صفحه و خط آن عالمی از احساس‌ها و توبه‌ها و عقاب‌ها را در کتاب جان‌ها می‌نگارد و صفحه به صفحه مردمان عصرها را با احساس‌هایشان به میدان می‌آورد تا جان تلاوت کننده‌اش شود گنجینه‌ی اسرارها.
در خاتمه دست به دعا بر می‌داریم:
بار الها به ما توفیق ده تا در این زمانه‌ی پر از فتنه و فساد و کفر و عناد که اکثریت مردم، مؤمنان را مورد تهاجم و تمسخر قرار می‌دهند با آرامش ماه مبارک را روزه گرفته و دست پُر این ماه را تمام کنیم.
بار الها قلب‌هایمان به‌واسطه‌ی بی‌حیایی و جرئت گناه در این جامعه به درد آمده در فرج مولایمان امام عصر تعجیل بفرما.
بار الها به ما یاری فرما که شب‌های این ماه را به عبادت و روزهای آن را به اطاعت و روزه‌داری تمام کنیم.
بار الها وعده فرمودی دعای بندگان را در این ماه اجابت می‌کنید پس دعای ما را که به فریاد می‌خوانیم مستجاب بفرما.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه