بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شب اول رمضان

۳۱ مرداد ۱۳۸۸

حمد و سپاس پروردگار یکتا و کریم، که رحمتش همه چیز را در بر گرفته و قدرتش بر همه چیز احاطه دارد و همه در برابرش خاضع و خاشع‌اند.
بزرگ است سلطنتش و برتر و بلند است مقامش، پاک و منزه است خداوند با جلال و جبروت که روزیِ خلایق از درگاه او نازل شود. مائده‌ها و سفره‌های نعمت و احسانش برای همگان گسترده است. شکر و سپاس بی‌کران بر پروردگار متعال که قرار داد یک ماه را، ماه رمضان، و فرو فرستاد در آن قرآن کریم را برای هدایت و راهنمایی مردم، نشانه‌های هدایت و فرق بین حق و باطل.
ماه رمضان ماه روزه، ماه بپا خاستن، ماه شب‌زنده‌داری، ماه بازگشت و توبه، ماه آمرزش و رحمت، ماه آزادی و رهایی از آتش جهنم و رسیدن به بهشت.
خداوند قرار داد در رمضان شب قدر را که بهتر از هزار ماه است. درود و سلام خداوند بر آخرین نور وحی و هدایت و کامل‌کننده و خاتمه دهنده‌ی ادیان الهی، حضرت محمد (ص) و خاندان پاکش. در آستانه‌ی این ماه مبارک که در آن سفره‌های احسان و رحمت الهی گسترده‌تر، و دعوت‌شدگان بر سر این سفره که همان نجات‌یافتگان و برخورداران از بهترین و والاترین نعمت الهی که همان خشنودی و رضایت اوست راضی و با سعادتمندی از سر آن سفره بلند خواهند شد.
پس ماه رمضان ماه بسیار بزگی است که غفلت از این ماه انسان را به نابودی می‌کشاند. مولا علی (ع) در مورد غفلت از این ماه چنین فرمودند:
«در رمضان همواره برای غافلانِ خوان خداوند دعا کنید که سنگینی غفلت از رمضان را ترازوی قیامت سنگین وزن می‌کند و هر چه عمل نیک انسان دارد در یک کفه قرار گیرد کفه‌ی رمضان آن را سبک می‌شمارد آن‌قدر که صاحب ترازو از وحشت شروع به لرزیدن می‌کند و جوارح وجودش آن‌چنان می‌لرزد که صدای استخوان‌هایش گوش‌هایش را کر می‌کند.»
رمضان یعنی بارش رحمت الهی که بهترین آن نزول قرآن کریم است، پس در این ماه بیشتر قرآن بخوانیم و در آن اندیشه کنیم تا بیشتر و عمیق‌تر از آن بهره بگیریم که امیرالمؤمنین (ع) در سفارشی چنین فرمودند:
«ظاهر قرآن هدایت است و نجات از دوزخ، اگر به دستورات ظاهری آن عمل کنید مورد لطف و بخشش خداوند بزرگ قرار می‌گیرید و خداوند آنچه را وعده داده است به‌جا می‌آورد. ولی قلب قرآن خونی را پمپ می‌کند که صدای آن زندگی ابدی را خبر می‌دهد، اگر اعضا و جوارح کسی از این قلب خون گرفت همواره در معرض سلامتی و نشاط است و اگر قلب او قلبی بیمار باشد اعضا و جوارح او غذای کافی را برای شادابی کسب نمی‌کند و احساس خستگی و کسالت او را در معرض خطر افسردگی قرار می‌دهد و نشاط را از او دور می‌کند»
هم‌چنین بانوی بزرگوار هستی حضرت زهراي اطهر (س) نیز چنین فرمودند:
«به آیه‌های کریمه‌ی قرآن خوب توجه کنید که همگی برای رسیدن به کمال و رشد است. وجود انسان مانند دریایی است با موج‌های خروشان، اگر خداوند آن را به ساحل نجات تبدیل نکند مانند فرعون در آن غرق می‌شود و توبه در دم آخر بی‌فایده است چون خداوند مهربان، و سخت عقوبت است. پس عطر قرآن کریم را که رایحه‌ی جاودانگی است در ضمیر وجودتان وارد کنید تا وجود شما با تلاوت هر آیه از قرآن کریم گلستانی را برایتان ذخیره کند، تا در برگشت به الیه راجعون آن گل‌ها را در آغوش بگیرید و باز آن گل‌ها تبدیل شود به اصل خود. در آیات قرآن کریم تعقل و تفکر معنایی گسترده دارد که اندیشه‌ی کودکانه نمی‌تواند با آن همراه شود فقط می‌خواند و می‌گذرد و ارتباط قلبی با پیامبران پیدا نمی‌کند. پس با آیات الهی، گریه کنید، بخندید، سفر کنید، هجرت کنید، توبه کنید، تا دعوت پیامبران و معنی و مفهوم آن را درک کنید».
برادران و خواهران که می‌خواهید تلاوت قرآن را شروع کنید پس بیایید در این ماه رمضان قرآن را نه فقط با زبان بلکه با روح و جان و اندیشه تلاوت کنیم تا از آن بهره‌مند شویم.
در خاتمه‌ی این خطابه، شب‌های رمضان خود را مزین کنیم به مناجات و دعاهای عاشقانه و عارفانه مولا علی (ع) تا خداوند متعال ما را در این مهم یاری فرماید ان‌شاءالله.
بار الها جان‌های ما را به نور صداقت و ایمان روشن بگردان آنچه تو و رسول تو را راضی و خشنود می‌کند بر دل‌های ما الهام بفرما.
بار الها، قدم‌های ما را در راه خشنودی خودت و آنچه که برای ما روزی فرموده‌ای از تقدیراتت در دنیا و آخرت استوار و پابرجا بگردان.
بار الها در این زمان که سینه‌ها از پرستش و یاد تو دچار حیرت و سرگردانی است دل ما را از آن حیرت و سرگردانی نجات عنایت بفرما.
بار الها به دل‌های فقیر و مسکین و بیچاره‌ی ما قوت عبادت ببخش و عبادت ما را غلاف دست و پاهایمان قرار مده.
بار الها هر کس که در راه تو از روی پاکی و اخلاص قدم برمی‌دارد بر قدم‌هایش برکت آل ابراهیم (ع) را عنایت بفرما.
بار الها ماه مبارک رمضان است و سفره‌ی احسان تو از نعمات بهشت گسترده پس دل‌های ما را بر سر آن سفره‌ی رحمت مهمان بگردان تا با یاد تو همواره از خوان سفره‌ات بخوریم و از شراب عشقت بنوشیم.
بار الها آتش خشم تو آتشی بس سهمگین و گران است این جان‌های ضعیف و ناتوان ما را از آن آتش در پناه رحمتت قرار بده.
بار الها همگی ما را از آنانی که از ولی و فرزندان ولی تو اطاعت کردند قرار بده و دست یاری آنان را از سر ما کوتاه نفرما.
بار الها همگی آن‌هایی را که قلبشان در راه جهاد تو می‌تپد از یاران امام عصر (عج) و زیر پرچم مبارک انا فتحنا لک فتحاٌ مبینا قرار بده.

آمین یا رب العالمین

وَ یَنصُرَکَ الله نَصراً عزیزاً (و خداوند پیروزمندانه یاریت کند) آیه‌ ٣ سوره‌ی فتح

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه