بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی روز اربعین

۱۸ آبان ۹۶

حمد و سپاس زیبنده‌ی پروردگار رحمان و رحیم است که فرمود: بگو ای بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده‌اید از رحمت خدا مأیوس نشوید زیرا خدا جمیع گناهان را می‌آمرزد، اوست آمرزنده و مهربان. و انسان در عوض این اقیانوس رحمت و مهربانی چه کرد؟ چگونه این دعوت و نجات و رستگاری را که با لحنی پر از مهر و امید و بنده‌نوازی است پاسخ داد؟ افسوس جرئت پیدا کرد و عصیان نمود و تا آنجا پیش رفت که خداوند کریم فرمود: مرگ بر آدمی باد که چه ناسپاس است.
بله این انسان ضعیف و حقیر به یاری نفس و شیطان، خود را باور کرد و قدرناشناس و مغرور شد و گردنکشی و خیانت و جنایت نمود و به خیال خام خود فکر کرد قدرت آن را دارد که در برابر خداوند عظیم و مقتدر و توانا دست به هر کاری بزند و بازخواست و مجازات نشود درحالی‌که اگر فرصتی برای اعمالش دارد از کرامات پروردگار است نه چیز دیگری که خداوند کریم فرمود: ای آدمی چه چیز تو را به پروردگار کریمت مغرور کرده است.
بارالها اینان با تهی‌مغزی‌شان باور نکردند بزرگ است فرمانروایی تو، بلند است جایگاهت، نهان است مکر تو و آشکار است امر تو و غالب است قهر تو و جاری است قدرت تو، «وَ لا یُمکِن الفِرارُ مِن حُکومَتِک» ممکن نیست فرار از حکومت تو. باید که از اعمال و عملکرد گذشتگان عبرت می‌گرفتند ولی چگونه خود را به بلا و عذاب گرفتار کردند همان‌گونه‌ای که خبر دادی و فرمودی، عقوبت اعمالشان دامن‌گیرشان شد و از این میان به آن‌هایی که راه کفر پیش‌گرفته‌اند به عقوبت اعمالشان خواهند رسید و نمی‌توانند از آن بگریزند.
واحیرتا جانیان ددمنش کربلا مدعی مسلمانی بودند و این آیات را خواندند و شنیدند و به طمع مال و مقام، درون پلیدشان را آشکار کردند و دست به ظلم و جنایتی زدند که تا قیامت ننگش از دامن آنان و پیروانشان پاک نخواهد شد و اباعبداللّه و اهل‌بیت و یارانش که با نثار جان و مال و فرزند و همه‌ی داشته‌های خود برای دین و رضای الهی قیام کردند و عزت و سربلندی‌شان در دنیا و آخرت خواهد درخشید و چون برای خشنودی پروردگار، همه‌ی سختی‌ها و مصائب را تحمل کردند خداوند رحمان در قرآن کریم فرمود به آنان جایگاه رفیعی در جنات نعیم عطا می‌کند. همان‌گونه‌ای که وعده فرمود: ای انسان تو در راه پروردگارت رنج فراوان می‌کشی پس پاداش آن را خواهی دید.
چه زیبا سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) آن را تفسیر فرمودند که: پروردگار عالم فرمود: سلام بر خاندان نبوت سلامی دائم و مبارک که سلامتی‌اش انوار الهیه است که بر جان مؤمنان می‌تابد و چراغدان جانشان را از فروغی می‌افروزد که روشنایی‌اش نه خاوری است نه باختری بلکه روغن خالص است که می‌سوزد و جان عاشقان را بر ریسمان حق می‌آویزد؛ ریسمان محکمی که چنگ زنندگان به آن متفرق نمی‌شوند بلکه جاودانه در نعمتش متنعم می‌مانند پس آنانی که بذر مخالفت با فرامین پروردگار را در زمین جان‌ها کاشتند آنچه برداشت کردند آتشی بود که وعده‌ی پروردگار آن را افروخت و عذاب شامل حالشان گردید و آنانی که در عمل توانستند تا از نعمت‌های پروردگار دانه‌ای بردارند و در مقابل عمل نیکویی داشته باشند مزرعه‌ای سرسبز و زیبا را برای خود ذخیره می‌کنند.
اینک با بهره گرفتن از آیاتی که ذکر شد و فرمایشات سرور عالمیان می‌توان دریافت که نهضت عاشورای امام حسین (ع) راه گشای بشریت است که با اندیشه و تفکر در آن می‌توان حق و باطل، نجات و تباهی و عزت و خواری را دید و برگزید. عاشورا نمایش نیست بلکه حقیقتی است که باید به درستیِ آن ایمان آورد و پیغامش را شنید و حقیقتش را تفسیر و عمل کرد همان‌گونه‌ای که در خطبه‌ی عاشورای امسال آمده بود که: امروز بگریید، بر جانتان بکوبید نه برای جان‌های مطهری که بر بال فرشتگان به عرش سفر کردند بلکه برای مظلومیت دینی که بر پاره شدنش دلی در آتش نمی‌سوزد. آیات قرآن کریم در نفس مردمان به مانند شربتی گواراست که نوشندگانش در مستی غفلت قرار می‌گیرند باید امروز قلب‌هایتان را با یا رب، یا رب از سینه خارج کنید تا حقیقت از پرده‌ی نمایش زمان جدا گردد. پس باید تا دیر نشده به خود آییم، اگر دلمان از کفر و فساد زمانه می‌سوزد در اصلاح خود و دیگران همت کنیم تا آنجا که امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند که: اگر دین جدم حضرت محمد (ص) با ریخته شدن خون من جانی دوباره می‌گیرد، شمشیرها مرا دربر بگیرید.
اینک در اربعین سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به دامان پر مهر سرور و مولایمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) به تضرع و ناله چنگ می‌زنیم که: مولا و سرور ما، پدران بزرگوارتان امامان بر حق در هر دوره به اقتضای زمانه با تدبیری که رنگ و بوی خدایی داشت حق را بر باطل کوفتند و شما که همه‌ی حسنات پدرانتان را به ارث برده‌اید، همان‌گونه‌ای که مادر گرامی‌تان سرور عالمیان فرمودند: شکر پروردگار را که فاطمه را آفرید و اعلام فرمود من کوثری را به پیامبر عطا کردم که در روح خداوندی‌اش مجموعه‌ای از زیباترین رنگ‌های الوان را به همراه دارد پس آن رنگ‌ها آشکار گردید و در هر دوره‌ای زمان را به رنگ خویش آراست و آخرین ذخیره‌ام تا قیامت جهان را با رنگ الوان جانش می‌آراید تا همگان به این رنگ زیبا بپیوندند و جانشان را در درخشش این نعمت الهی قرار دهند.
مولای ما، یاری‌مان کنید تا ایمان و دینمان را از آفت زمانه حفظ کنیم و هارون وار منتظر بمانیم تا شما از کوه احسان الهی پایین بیایید تا گوساله‌پرستان را نابود و دلمان را به دیدار خود شاد کنید. در این روز بزرگ آن را به فریاد می‌خواهیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه