بسم الله الرّحمن الرّحیم

دل نوشته‌ی دعای ندبه

۲۵ اسفند ۹۶

شکر و سپاس پروردگار کریم را سزاست که در عظمتش بی‌نظیر و در اقتدار و قدرتش بی‌همتاست و همه‌ی هستی از آن اوست. می‌میراند و زنده می‌کند چنانچه خود فرمود که: «خدا از آسمان باران فرستاد و زمین مرده را با آن زنده کرد. برای مردمی که گوش شنوا دارند در این عبرتی است.»
پس به فرموده‌ی خداوند کریم زمین خشک و بی‌جان با بارش باران در بهار زنده می‌شود ولی افسوس انسان با وجود باران رحمت الهی قرآن و سنت پیامبر و اهل‌بیتش و مأموران و فرشتگان که هر لحظه بر جان او می‌بارد، یا زنده نمی‌شود یا نیمه‌جان به دور خود می‌چرخد و گردش فصل‌ها را نادیده گرفته همیشه در پاییز و زمستان عمر خود زندگی می‌کند چون عمرش در هدایت قرار نگرفته در نتیجه طراوت بهار را احساس نمی‌کند.
حال که فصل بهار با مناظر زیبا و دل‌انگیز در دامان صحرا و کوهسار پدیدار می‌شود و گل‌ها و شکوفه‌ها می‌خندند و برگ‌ها نجوا می‌کنند و جویبارها زمزمه‌ی عاشقانه سر داده‌اند به دامان پر مهر و همیشه بهار آفرینش، سرور و مولایمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) برای زنده شدن پناه می‌بریم و از ایشان یاری و مدد می‌جوییم و با زبان دل به وجود مقدسش ابراز می‌داریم:
مولای من امسال نیز همچون سال‌های گذشته هر جمعه برای شرکت در دعای ندبه به مهدیه آمدم، در مسیرم خلوتی و سکوت خانه‌ها را دیدم که نشان از خواب ساکنان آن داشت، با خود فکر کردم من هر هفته برای خواندن دعای ندبه می‌آیم چه چیزی را بفهمم که آنان نخواهند فهمید و پیام تربیتی و هدایتی و معرفتی و عرفانی آن به من چیست، پس این بار با تمرکز و اندیشه‌ی بیشتر و بهتری آن را خواندم.
دعا با حمد الهی و صلوات بر حضرت محمد (ص) و اهل‌بیتش آغاز می‌شود و سپس از بندگانی می‌گوید که با اخلاص تمام در راه راست و رضایت پروردگار قدم برداشتند. بدون اینکه دنیا آنان را بفریبد، در عهدی که با خداوند بسته بودند پایداری کردند در نتیجه خداوند به آنان رستگاری و نجات و مقام والا عنایت فرمود. پس پیام دعا در آغاز اخلاص در بندگی و وفا به عهد خداوند و پیامبر و امامت را شرط نجات اعلام می‌دارد و خداوند در قرآن کریم چنین فرمودند: «هر کس که خواهان این جهان باشد هر چه بخواهیم زودش ارزانی داریم آنگاه جهنم را جایگاه او سازیم و هر که خواهان آخرت باشد و در طلب آن سعی کند و مؤمن باشد جزای سعی‌اش داده خواهد شد.»
ادامه‌ی دعا به بعثت پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) اشاره دارد که برترین و گرامی‌ترین و آخرین پیامبر است و دینش را آخرین و کامل‌ترین دین خداوند قرار داد و خود و اهل‌بیتش را از هرگونه پلیدی و انحراف پاک فرمود. پس چه سعادتی است بر ما که امت چنین پیامبر و دینی هستیم و سعادت ما افزون‌تر است که شیعه‌ی امیر مؤمنان علی (ع) هستیم که پیامبر فرمود وصی من است، حرفش حرف من، خون و گوشتش از من است ولی افسوس امت ناسپاس مسلمان او، خون فرزندانش را ریختند و شهید کردند که با خون پیامبر (ص) فرقی نداشت. فقط عده‌ی کمی به امر الهی و سفارش پیامبر عمل کردند و سعادتمند شدند. مولای ما یاری‌مان کنید جزءِ آن قلیلی که به عهد و پیمان خود وفا کردند و مودت به اهل‌بیت را چون جان شیرین دانستند باشیم.
مولای من فرازهای دعا به «أَین‌ها» یعنی کجاست رسید. آقای من جان و هستی‌ام به فدایت، شما که از خورشید روز و ماه شب چهارده عیان‌تر هستید، این من هستم که گم شده‌ام و فکر می‌کنم منظور دعا اول خطاب به من کجاست می‌باشد. یعنی کجا برای زنده کردن قرآن و حدود آن و آثار دینم در وجودم و جایی که زندگی می‌کنم قیام کردم؛ کجا برای اصلاح نادرستی‌ها و کج روی‌ها، شرک و دورویی‌ها و هوی و هوس‌ها عمل کردم؛ کجا با گمراهان و بی‌دینان و ستمگران و زورگویان مقابله کردم؛ به خدا و به شما مولایم پناه می‌برم که این‌ها در وجود خود من نیز باشد و شما را صدا کنم برای ریشه‌کن کردن آن، بعید نیست که جزءِ اولین کسانی باشم که به تیغ عدالت شما گرفتار شوم. عاجزانه تمنا دارم یاری‌ام کنید چون من عاشقی دلباخته‌ام اگرچه لایق آن نیستم ولی مشتاقم، اینجا نشستم و به مدد شما امیدوارم همان‌گونه‌ای که در آخرین فراز دعا از خداوند کریم و رحمان می‌خواهیم که:
بار خدایا از بزرگواری‌ات به ما نظر کن، بپذیر از ما توبه و اشتیاق به رضایت خود را که بدین وسیله مقام ما را همانا فرمان‌بر و منتظر و بیعت‌کننده‌ با ولی بر حق است قرار داده به کمال برسان. سیراب کن از حوض جدش به دست امامم که همان هدایت و ایمان و تقوی است و بر ما گوارا و خوش باشد که حلاوتش کاممان را شیرین و تشنگی لطف و کرمت را برطرف کند.

آمین یا رب‌العالمین

اللهم عجل لولیک الفرج

ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم

و از آنچه دیده‌ایم و نوشتیم و خوانده‌ایم

سالی تمام گشت و به آخر رسید عمر

ما همچنان در اول وصف تو مانده‌ایم

در خاتمه ضمن آرزوی سالی خوش و با برکت و سلامتی برای شما عزیزان همان‌گونه‌ای که اطلاع دارید نوروز امسال مصادف است با ماه مبارک رجب که در فضیلت بی‌نظیر است. رجب نام نهری است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر. روایت از پیامبر (ص) است که رجب ماه خداست و توبه و استغفار در آن پذیرفته می‌شود و همچنین این ماه حاوی روزهای غم و شادی است لذا سفارش می‌کنیم که حرمت آن را نگه دارید. از خداوند مسئلت داریم سال نو را سال ظهور امام و ولی‌نعمتمان قرار دهد و به همه‌ی ما ایمانی محکم و عملی نیکو و یقین و باوری استوار عنایت فرماید.

آمین یا رب‌العالمین

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه