بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی حج

۱۳ مرداد ۹۶

« وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ »
سوره مبارکه حج آیه کریمه ۲۶

و مکان خانه را بر ابراهیم آشکار کردیم و گفتیم: هیچ چیز را شریک من مساز و خانه‌ی مرا برای طواف کنندگان و به نماز ایستادگان و راکعان و ساجدان پاکیزه بدار.
و چون ابراهیم و اسماعیل پایه‌های خانه را بالا بردند گفتند: ای پروردگار ما، از ما بپذیر که تو شنوا و دانا هستی.
بله این‌چنین شد کعبه میعادگاه عاشقان و دلباختگان و بندگان عارف و عاشق پروردگار کریم که به سویش مشتاقانه بشتابند و شکرگزار خداوند رحمان شوند که محلی را برای عشق‌بازی و ابراز حرارت هجران خالقشان عطا فرموده تا تسکینی بر قلب جدا شده از آغوش پر مهرش باشد و تولدی دوباره را تجربه کنند و نَفسِ خود را سر بریده و آزاد و رها از قربانگاه برگردند و این کار را نه در انجام مناسک حج بلکه با تمام وجود و روح و جان، عاشقانه سعی صفا و مروه کنند و بدانند که خالقشان بر آن آگاه است.
همان‌گونه‌ای که حضرت ابراهیم (س) فرمود: که ای پروردگار، ما هر چه را پنهان می‌داریم یا آشکار می‌سازیم تو بدان آگاهی و بر خدا هیچ چیز در زمین و آسمان پوشیده نیست پس وای بر احوال حشرات موذی خانه‌ی خدا به نام وهابی و سعودی که با کارشکنی و جَوسازی سعی در مختل نمودن اعمال حج از قالب اصلی خود نموده و مزاحمت‌هایی نیز برای امت مسلمان ایجاد می‌کنند. نمونه‌اش کشتار بی‌رحمانه‌ی سال 94 منا و مانع شدن شیعیان برای حج سال 95 است. اینان باید بدانند که عاقبت بدی در انتظارشان است که خداوند سبحان در قرآن کریم چنین فرمودند که: آن‌هایی را که کافر شدند و مردم را از راه خدا و مسجدالحرام که برای مردم چه مقیم و چه غریب یکسان است باز می‌دارند و نیز هر که را در آنجا قصد کج‌روی یا ستمکاری داشته باشد عذاب دردآور می‌چشانیم.
این آیه‌ای که ذکر شد آنانی که در همین جامعه در دل مرضی دارند و با تبلیغات منفی سعی در لوث کردن سفر حج دارند را نیز شامل می‌شود و باید یقین بدانیم که هیچ چیز و هیچ انفاقی حتی به نزدیکان جایگزین سفر حج نمی‌شود چون حج جزءِ واجبات الهی است مانند نماز و روزه؛ چون حج امر الهی است که خداوند به پیامبر خود حضرت ابراهیم (س) چنین امر فرمود که: مردم را به حج فراخوان تا پیاده یا سواره بر شتران تکیده از راه‌های دور نزد تو بیایند تا سودهایی را که از آنِ آن‌هاست ببینند، و حضرت ابراهیم (س) چنین فرمودند که: ای پروردگار من این‌ها بسیاری از مردم را گمراه کرده‌اند پس هر کس که از من پیروی کند از من است و هر کس فرمان من نبرد تو آمرزنده و مهربانی.
پس شنیدیم که این دعوت به امر الهی توسط حضرت ابراهیم (س) که ولی زمان بود انجام پذیرفت که در عصر حاضر این دعوت توسط ولی عصر و زمان امام بر حق اباصالح المهدی (عج) انجام می‌شود. باید کسانی که سعادت تشرف یافتند به این دعوت نه تنها لبیک بگویند بلکه در طول سفر حج در مکه، عرفات و منا دل‌ها و نَفَس‌هایشان را با نَفَس‌های قدسی مولا و امام عصرمان متبرک و پاک کنند. همان‌گونه‌ای که جد بزرگوارشان حضرت ابراهیم (س) از پروردگار درخواست نموده که ای پروردگار ما، برخی از فرزندانم را به وادی بی‌هیچ کِشته‌ای نزدیک خانه‌ی گرامی تو جای دادم تا نماز گزارند، ای پروردگار ما، دل‌های مردمان چنان کن که هوای آن‌ها کند و از هر ثمره‌ای روزی‌شان ده، باشد که سپاس‌گزارند.
بله ای پروردگارا، ما ساکنان و مهمانان این کوی عشق همان‌گونه‌ای که حضرت ابراهیم (س) فرمودند دل‌هایمان در اشتیاق و هوای کعبه و مولا و سرورمان یوسف زهرا (عج) می‌تپد، روزی‌مان کن زیارت کعبه و مولایمان را. پروردگارا، ما سعادت پیدا کردیم امسال واسطه‌ی خیر و برکت این کوی عشق حاجیه خانم نهری به حج مشرف می‌شوند پس یاری‌اش فرما که از نعمت و رحمت تو برایمان به ارمغان بیاورد و ایشان و دیگر خواهرانی که از این مکان مقدس تشرف دارند سلامت بدار و حجی مقبول نصیبشان بفرما.
در خاتمه از طرف ایشان و همگی‌مان با دعای حضرت ابراهیم (س) بدرقه‌ی راهشان می‌کنیم:
ای پروردگار ما، ما را فرمان‌بردار خویش ساز و نیز فرزندان ما را فرمان‌بردار خویش گردان و مناسکمان را به ما بیاموز و توبه‌ی ما بپذیر که تو توبه پذیرنده و مهربان هستی.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه