بسم الله الرّحمن الرّحیم

(محرم ۸۶)

افلا تعقلون (آیا نمی‌‌اندیشید؟)

۱– بنیان‌گذاران ظلم به اهل‌بیت و امت رسول خدا (ص) چه کسانی بودند که در زیارت عاشورا آمده بنیان‌گذاران ظلم به اهل‌بیت چه ظلم زیادی به بشریت تا قیام حضرت مهدی (عج) نمودند؟
۲– دانستن این‌که 1400 سال قبل چه اتفاقی افتاده برای ما چه فایده‌ای دارد؟
۳– کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا یعنی چه و چه منظوری را می‌‌رساند؟
۴– آیا امام حسین (ع) در کربلا غافلگیر شدند یا خود انتخاب کردند؟
۵– چرا امام پس از شنیدن شهید شدن مسلم باز به راه خود ادامه دادند؟
۶– چرا در زمان امام علی (ع) و امام حسن (ع) با لشکرهای 100000 نفری نتوانستند که معاویه را شکست دهند و روز به روز بر قدرتش افزوده شد، ولی امام حسین (ع) با تعداد کمی بنیان حکومت بنی‌امیه را سست کردند و پس از مدتی کوتاه از بین رفت؟
۷– چرا زن‌ها و بچه‌ها در شب تاسوعا به همراه مردم زیادی از همراهان امام حسین (ع) که رفتند، نرفتند و ماندند؟ چگونه ممکن است؟! چگونه می‌توان تصور کرد که امام حسین (ع) زن‌ها و بچه‌های حرم رسول خدا (ص) را در مقابل عده‌ای وحشی و بی‌دین که به هیچ وجه به مسائل اخلاقی و انسانی پایبند نبودند قرار دهند و بدون اندیشه و پیش‌بینی و بدون در نظر گرفتن عنایات مخصوص خداوندی و تدبیر امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) حُرمتشان را به خطر اندازند؟
۸– ماندن زن‌ها و بچه‌ها در کربلا به دلیل رساندن پیام امام و رسوایی یزید ظالم بوده است، یا اسارت همراه با شیون و زاری و جلب ترحم و دلسوزی دشمن و مردم آینده. چه پیامی در اسارت آزادگان کاروان کربلا وجود دارد؟ با توجه به اینکه هزاران نمونه شکنجه و آزار و شیون و زاری اسیران در تاریخ وجود دارد.
۹– چگونه ممکن است اهل‌بیت پیامبر (ص) که هیچ وقت از مال حرام و صدقه تغذیه نشده بودند (در قرآن کریم ذکر شده که پیامبر (ص) و اهل‌بیتشان نمی‌توانند از صدقه استفاده کنند.) در طول اسارت از آب و غذای پست‌ترین انسان‌ها و لشکریان یزید استفاده کرده باشند؟
۱۰– چطور می‌شود حضرت زینب (س) در کاخ یزید و ابن زیاد با چنان غرور و اُبهتی وارد شوند که ابن زیاد از اطرافیان بپرسد این بانوی متکبر کیست که چنین با صلابت قدم بر می‌دارد، آنگاه در جایی دیگر شیون و زاری کند و در مقابل دشمن از خود ضعف نشان دهند؟
۱۱– چرا امام که قبل از سپاه کوفه به کربلا رسیده بودند (دوم محرم) و حر نیز با او رفتار سختی نداشت به جای این‌که کنار رود فرات خیمه بر پا کنند (حدود سه یا چهار کیلومتر) دورتر خیمه زدند؟
۱۲– چه مقدار ذخیره آب در صحرا می‌تواند مردان و اسبان سپاه هزار نفری حر را سیراب کند؟ با توجه به اینکه هیچ وقت امام همه ذخیره آب را به حر و سپاهیانش نمی‌دادند تا همراهان کودک خود در صحرا تشنه بمانند.
۱۳– چرا فرمانده ای مثل امام که در صحرا طوری اردو زده بودند که تا آخرین نفر که شهید شد دشمن نتوانست به خیمه‌ها نزدیک شود، اندیشه ذخیره آب را نکرده بودند؟ با وجود اینکه یقین داشتند دشمن آب را می‌بندد. چون خود ایشان در جنگ صفین در زمان امیرالمؤمنین (ع) پس از نبردی سخت آب را که معاویه بسته بود باز کردند.
۱۴– امام از مکه تا زمین کربلا راه طولانی را طی کردند، هر چاه با چاه بعدی روزها فاصله داشت پس چگونه رفع تشنگی می‌کردند؟ با توجه به جواب این سؤال، دو روز بستن آب چه قدر می‌توانست به کاروان امام (ع) صدمه بزند؟
۱۵– بستن آب یک رودخانه در عرض حداقل 10 کیلومتر چه اندازه محافظت و نگهبانی لازم دارد؟
۱۶– با توجه به پاسخ سؤالات قبل، اگر آب بود پس چرا حضرت ابوالفضل (س) مأمور آوردن آب می‌شوند. یک مشک آب چه کمکی به عده زیادی زن و بچه در آخرین دقایق جنگ می‌توانست بکند (یک مشک آب حدود 10 تا 15 لیتر آب است) آوردن مشک چرا این‌قدر برای حضرت ابوالفضل (س) اهمیت داشت که دو دست خود را می‌دهند و با دندان می‌خواهند برای امام مشک را بیاورند؟
۱۷– ثارالله یعنی چه؟
۱۸– این طالب بدم المقتول به کربلا یعنی چه؟
۱۹– به فرموده خداوند بزرگ در قرآن کریم به فرعون و سرکشان و ظالمان گذشته در برزخ هر لحظه آتش عذاب عرضه می‌شود و ظالمین در حق اهل‌بیت پیامبر (ص) نیز بی‌شک همین عاقبت را دارند، پس زنده شدن آن‌ها و گرفتن انتقام توسط امام زمان (عج) در زمان ظهور چه نوع انتقامی است؟
۲۰– چرا آقا امام حسین (ع) در شب تاسوعا چراغ‌های اردو را خاموش کردند و هر نصیحت و بهانه که می‌شود انسانی را از عملی منصرف کند، به همراهان برای این‌که بروند فرمودند، پس در زمان ظهر عاشورا چرا ندای هل من ناصر ینصرنی (آیا کسی هست تا مرا یاری کند) را سر دادند؟ چرا اگر یاری می‌خواستند شب قبل همراهان خود را مرخص کرده بودند؟
۲۱– همان‌طور که میدانیم دمای هوای عراق همیشه چند درجه خنک‌تر از مدینه و مکه است پس چطور ممکن است در جایی که خنک‌تر از محل سکونت است انسان دچار عطش زیاد شده و یا پوست بدن و پایش تاول بزند یا بسوزد؟
۲۲– در زمان قدیم و در عربستان نه یخچال بوده و نه غذای کنسروی و نه مغازه و رستورانی که بخواهند در بین راه غذا بخورند و فاصله یک آبادی تا آبادی دیگر هم زیاد بوده بنابر این شتر هم به آن‌ها سواری می‌داده و هم از شیرش به‌عنوان غذا استفاده می‌کردند. در کربلا نیز مقدار زیادی شتر همراه سپاه وجود داشته! پس آیا نمی‌توانستند از شیر به جای آب استفاده کنند و عطش خود را رفع نمایند؟!
۲۳– با توجه به سؤال فوق این مسئله مطرح می‌شود که سینه مادر شیرده با خوردن یک لیوان شیر قادر است شیر مورد نیاز نوزاد را تولید کند. پس چطور مادر حضرت علی اصغر (س) شیر نداشتند و ایشان تشنه و بی‌تاب شده بودند؟ در ضمن لازم به ذکر است، آب مورد نیاز بدن نوزاد از طریق شیر مادر تأمین می‌شود و دیگر نیازی به نوشیدن آب نیست.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه