بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی اعیاد شعبانیه

۱۴ اسفند ۱۴۰۰

شکر پروردگار را که زبان را منشأ حرکت قرار داد تا همگان به ستایشش سر تسلیم فرود آورده و او را در بزرگی نامش بستایند همان نامی که جام جان‌ها از آن سیراب شد. زمین و آسمان به جنبش درآمد. اصوات در عالم گویا شد آنگاه صدا معنا پیدا نمود آفریده‌ها به سخن درآمدند تا خالقی را بستایند که همواره ضربان حیات به دست پر جلالتش از مرده بیرون آورده شد تا یحیی و یمیت شناخته شود پس زنده عظمتش را درک کرد و در محور بندگی قرار گرفت و مرده از شمارش خلقت بیرون آمد پس می‌ستاییم پروردگار کریم را که شکر و ستایشش حیات و عزت است و سرفرازی و سعادت و بندگی‌اش وجود را پاک و لبریز از عشق و نشاط می‌کند و زمان در خود برگزیدگانی را به‌عنوان گنجینه به یادگار حفظ فرموده که حیات و عزت ابدی را یافته‌اند و در سایه‌ی رحمت پروردگار آرامیده‌اند همان‌گونه‌ای که سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) فرمودند: سلام بر جان‌های مطهر همانانی که پروردگار فرمود آنانی که با مال و جان و فرزند در راه خدا جهاد می‌کنند مزدشان با پروردگارشان است پس در دایره‌ی انتظار به ندای خالقشان پاسخ می‌دهند یا رب آن زمان که سلولی بیش نبودم مرا در آغوش رحمتت پرورش دادی با جمالی که نامش را خود برگزیدی اینک به درگاه پر جلالتت عرضه می‌دارم که جام جانم مملو از عشقی است که خود فرمودی بهشتیان از جام‌هایی می‌نوشند که آغشته به کافور است تا از شرابی مست شوند که وعده‌ی پروردگار است.
بله چه زیباست این فرمایش سرور عالمیان و چه مصداق است بر میوه‌ی دل و نور چشمانشان فرزند گرامی‌شان سرور آزادگان و عاشقان اباعبداللّه الحسین (ع) که عشق و بندگی‌اش را با همه‌ی داشته‌های خود به پیشگاه پروردگار عرضه داشت و این عشق آتشین را از الست و زمان سلولی خود به همراه داشت و در کربلا آن را به زیباترین صورت به نمایش تاریخ گذاشت که ما در این شب مبارک به میلاد پر از خیر و برکت ایشان در این خانه‌ی نور حضور داریم. همچنین شادمانی ما به میلاد فرزند گرامی‌شان سید الساجدین و زینت عابدین امام علی بن الحسین (ع) افزوده شده ایشان عشق و بندگی را در قالب سروده‌ها و مناجات‌های عاشقانه به پروردگار کریم ابراز داشتند. حمد خدای را که درهای نیاز را جز به حضرتش بر ما بست و خاندان رسالت را از غیر خود از همه‌ی عالم بی‌نیاز کرد پس چگونه از عهده‌ی ستایش او توانیم برآمد. حمد خدا می‌گوییم همان‌گونه که مقرب‌ترین فرشتگان او بهترین خلق او بر ذات پاکش حمد کنند، حمدی که پسندیده‌ترین ستایشگران حضرتش به جا می‌آورند، حمدی که بر تمام ستایش‌ها برتر گردد همان‌گونه که پروردگار ما بر تمام خلایق برتری دارد.
این بود گوشه‌ای از مناجات‌های دل‌نشین و پر از عرفان و توحید امام سجاد (ع) همان‌گونه‌ای که پدر گرامی‌شان به ایشان فرمودند که همه‌ی هستی مشتاق شنیدن آن‌هاست همچنین این روزهای فرخنده و مبارک مزین است به میلاد اسوه‌ی شجاعت و رشادت و تقوا و ادب، ابوالفضل العباس (ع) که رسم عشق و اطاعت از امامت را به یادگار تا قیامت از خود به جا گذاشت. چه پیام دل‌نشین و شیرینی به ما فرمودند که ای یاران پدرم امیرمومنان (ع) پرده‌ی غیب را گشود و من را صدا زد عباس بیا می‌خواهم یارانمان را در زمان‌های آینده بشناسی و من مشتاقانه به تماشای سیمای یارانی نشستم که همانند حمزه سیدالشهدا منتظرند تا وحی الهی از راه برسد و آنان گلوی کفر را آن‌چنان بدرند که نشانشان در زمان باقی نماند پس همانند حمزه مقابل باطل بایستید و سخن زیبایش را که می‌گفت اگر قدرت دارید مرا بکشید نه سینه‌ی وحی را مجروح کنید پس دست شیطان را از سینه‌تان بردارید تا جایگاه تخت سلیمان شود و یقین بدانید چهره‌ی شما در بیعت امامتان برای شهدای راه حق آشکار است.
بله زبان‌ها قاصر و قلم‌ها عاجز از وصف این گوهران دلباخته و عاشق الهی است بی‌شک این وصف حال آن‌هاست که به پیشگاه خداوند فرمودند که ای پروردگارم آن زمان که فرمان دادی از دامن پر مهرت جدا شویم به حلقه اشکی دامن پر جلالت را گرفتیم و به کوچکی و خواری خویش معترف گشتیم پس عرشیان به گدازه‌های این عشق بر ما گریستند و جان عالم در پوسته‌ی خویش نگنجید پس در لرزش‌های سخت کوه‌ها را در هم پیچید و دریاها را به خروش درآورد.
اینک در این روز ضمن عرض تبریک و تهنیت به وجود مقدس مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) به مناسبت میلاد پدران گوهربارشان به ساحت قدسی‌شان به تمنا ابراز می‌داریم: ای عصاره‌ی نبوت و امامت شما وارث همه‌ی حسنات پدرانتان هستید ما در این زمانه‌ی پر از فتنه و فساد و کفر و نفاق سخت دل‌تنگ شما و اجداد طاهرینتان هستیم تا از این همه صد رنگی‌ها و نفاق و فساد و بی‌دینی‌ها نجات پیدا کنیم که امیر مؤمنان علی (ع) آن را توصیف فرمودند: که کجا رفتند آن افراد پاک و صالح و کجا رفتند آزادگان و پرهیزکاران و آن سوداگرانی که آن همه در سوداگری دقیق و امین بودند و آن‌ها که آن همه به دین به خود علاقه داشتند آیا جز این است که همه‌ی آن افراد پاک به این دنیای دنی پشت کردند و رفتند و جای آن‌ها را کسانی گرفته‌اند که دریغ از لب‌های انسان که برای سرزنش کردن آنان به هم بخورد. فساد طوری آشکار شده که نه کسی هست که آن را تغییر بدهد و نه کسی که از آن جلوگیری نماید. لعنت خداوند بر آن دسته از امر کنندگان به معروف باد که خود ترک معروف می‌کنند و لعنت خداوند بر آن دسته از نهی‌کنندگان از منکرها که خود مبادرت به ارتکاب منکر می‌نمایند.
بله پدر گرامی‌تان چنان از عصر ما سخن گفتند که کافی است کمی به اطراف خود نظر کنیم تا به واقعیت آن پی ببریم. ای منجی عالم بشریت، ای برپا کننده‌ی کرسی عدالت به فریاد ما منتظران دولت حقه‌تان برسید که باطلین و منافقین دنیا را بدون صاحب فرض کرده تک‌تازی می‌کنند. ای صاحب عصر و زمان به فریادی که از دل منتظر و سوخته‌ی ما برخاسته برسید.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه