بسم الله الرّحمن الرّحیم

* پاسخ‌های زیبای امیر مؤمنان امام علی (ع) به سوالات شاگردان در ماه رمضان آیا کسی با چاقویی بخواهد دست شما را ببرد این اجازه را به او می‌دهید؟ ولی عقل می‌گوید که نمی‌گذارید چون تحمل درد و ناراحتیِ آن برایتان مشکل است پس برای اطاعت از خداوند باید با نفس جهاد کنید و اجازه ندهید تا نفسِ شما، چاقو بردارد و جانتان و روحتان را مجروح کند؛ آیا به زبان و دست دیگران اجازه می‌دهید تا شما را مجروح کنند؟ جراحتِ روح برای همیشه و قرن‌ها باقی می‌ماند و با پانسمان و عمل جراحی بهبود حاصل نمی‌کند پس اگر عاقل هستید اجازه‌ی مجروح شدپاسخ‌های زیبای امیر مؤمنان امام علی (ع) به سوالات شاگردان در ماه رمضاننِ روح را ندهید.

* از مولا در مورد انفاق پرسیده شد، فرمودند: آفرینشِ انسان انفاق است که خداوند آفریده و تغذیه‌ی کودک از بدن مادر انفاق است که خداوند قرار داده و انسان را بعد از رشد، در مورد انفاق به پدر و مادر سفارش نموده‌ همه‌ی نعمت‌های دنیا و آخرت انفاق از طرف خداوند به بندگانش می‌باشد.

* و در مورد زکات نیز فرمودند: انسان برای ذخیره کردن آفریده شده است مثلاً هر سلول از بدن آب و غذا را ذخیره کرده تا در موقع نیاز استفاده کند. ذخیره در وجود انسان یک غریزه‌ی فطری است و اگر در راه صحیح نباشد انسان را به فساد می‌کشاند برای همین است که خداوند فرمودند ذخیره‌های خود را به من بسپارید تا برایتان نگهداری کنم و در آخرت به شما برگردانم چون همه چیز در دنیا در معرض فساد قرار دارد و ذخیره‌ی آن غیرممکن است فقط اموالی به صورت سکه و مِلک فساد نمی‌شود که آن هم برای انسان ذخیره نشده دیگران استفاده می‌کنند تنها هر چیزی که انسان در راه خداوند بدهد برای او ذخیره‌شده و نابود نمی‌شود.

* از ایشان سؤال شد چرا در دعا همیشه از فعل جمع استفاده می‌کنند؟ فرمودند: خداوند متعال می‌فرمایند: من شما را از یک تن بیافریدم و از آن همسرش را؛ همه‌ی ما دارای یک سیرتِ پاک خدایی هستیم و دارای یک خلقت به همین دلیل در موقع دعا جمع می‌بندیم که خداوند مؤمنین را دعا و کافران را لعنت نموده.

* از حضرت امیر سؤال شد: اگر از آنچه که قرآن کریم به‌عنوان گناه می‌فرمایند دوری کنیم مورد رحمت خدا قرار می‌گیریم؟ فرمودند: خداوند رحمت کند آن کسی را که حق بندگی را به جا می‌آورد؛ این فقط حق بندگی است هنوز حق شکر را بجا نیاورده؛ حق شکر، بالاتر از حق بندگی است. خداوند کریم هر کار را به تدبیر و صلاح ما تعیین و اندازه کرده و کسی که به این اندازه صبر می‌کند از شاکران است و دست‌های مبارک را بالا می‌آورند و دعا می‌کنند می‌فرمایند: ای الله از آن روزی که حضرت آدم را خلق کردی و از روح خود در او دمیدی و دستور دادی که از انواع نعمت‌ها استفاده کند و عقل او را بزرگ‌ترین این نعمت‌ها قراردادی عقل ما را هم به آن رشد که در جوار نعمتِ بزرگی و جلالتت جای بگیریم قرار بده و صلواتی فرستادند.

* از حیدر کرار سؤال شد ذاکر بودن یعنی چه؟ ‌فرمودند: خداوند در داستان حضرت آدم در قرآن کریم فرموده: از آنچه که برایتان آفریده‌ام بخورید و سپاس گویید و در زمین سرکشی و طغیان نکنید؛ اگر از طغیان گناه، در وجود جلوگیری کنید ذاکر اسم خداوند بزرگ می‌شوید و این ذکر شما را از نعمت تفکر برخوردار می‌کند و تفکر، شما را به سعادت رسیدن به انوار رحمت حق که در سوره‌ی مبارکه‌ی فجر آمده نزدیک می‌کند که شهادت و قربانی کردن نفوس، همان است که خداوند در سوره‌ی مبارکه‌ی حج می‌فرمایند: از آنچه قربانی می‌کنید گوشت و خون این شتران به خدا نمی‌رسد آنچه به او می‌رسد پرهیزکاری شماست؛ همچنین آن‌ها را رام شما ساخت تا خدا را به شکرانه‌ی آن‌که هدایتان کرده است به بزرگی یاد کنید و نیکوکاران را بشارت ده. پس قبل از اینکه دیگر کسی کس دیگر را به کار نیاید اقدام به سر بریدن نفسِ بد و پلید وجود خود کنید و برای رسیدن به این هدف از آنچه خداوند برایتان روزی کرده مانند سوره‌ی مبارکه‌ی حج که می‌فرماید که گوشت قربانی را باید به چه صورت انفاق کنید پیروی و اطاعت کنید.

* از امیر مؤمنان در مورد نوشته شدن تقدیرات در شب قدر پرسیده شد پاسخ دادند: همه چیز در آفرینش در کتاب مبین مشخص شده است آنچه که نامش تقدیر است عمل من است که انتخاب تقدیرم به دست عقلم است؛ آنچه را به‌عنوان ثواب و گناه انجام می‌دهم با اراده و میل باطنی خودم است پس قلمی که در شب قدر می‌نویسد خودم هستم که تقدیرات خوب و بد را برای خودم تقدیر می‌کنم؛ اگر به دنبال نفس بروم نتیجه‌اش معلوم است و اگر به دنبال خدا بروم آن هم نتیجه‌اش معلوم است ولی توبه کنندگان امشب نامشان در صحیفه‌ی نور نوشته می‌شود و در پیشگاه پروردگار به‌طور امانت نگهداری می‌شود تا در قیامت به فریاد صاحبش برسد. خداوند به همان رشته‌ی باریک خرما سوگند خورده است که به کسی ستم نشود پس باید عقل را از گرد و غبار غفلت پاک کنید و در مورد حساب‌های زندگی‌تان بررسی و رسیدگی کنید.

* از ایشان پرسیدند: چه کاری پیش پروردگار باعث آمرزش گناهان می‌شود؟ فرمودند: نیکی به مخلوقات خدا هر اندازه که توانستید فقط برای رضای خدا انجام دهید و هرگز آن را به زبان نیاورید و از جانتان در مورد خستگی سؤال نکنید؛ این عمل همیشه باعث پاک کردن گناه است.
از حضرت امیر پرسیده شد: شرک به چه معنا است؟ فرمودند: وجود خودت است که در مقابل خدا دستور می‌دهد و شما از دستوراتش پیروی می‌کنید؛ و چاره‌ی مقابله با آن فراموش کردن خودتان است و هوس‌های وجودتان.

* در مورد اجابت دعا از ایشان سؤال شد فرمودند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: به ندای من پاسخ دهید تا ندای شما را پاسخ دهم؛ برای اجابت دعا باید از آنچه که خداوند بزرگ در قرآن کریم از دوری از گناه دستور داده است پیروی کنید و ذکر یا تواب را برای برآورده شدن حاجات بگویید.

* یکی از شیعیان در پایان ماه مبارک رمضان از امام علی (ع) پرسید: مولای من ماه مبارک تمام شده و همه در دلهره‌ی این هستند که آیا از سفره‌ی خداوند چیزی نصیب آن‌ها شده یا نه، می‌فرمایند: طعم دهان‌ها ثابت کننده‌ی این مسئله است اگر کسی دهانش از رمضان شیرین است پس سر سفره بوده و اگر خشک و بی‌آب است بر سر سفره نبوده همیشه حلاوت‌ها در قلب‌ها و مزه‌ها در دهان‌ها است.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه

Summary
پاسخ‌های امام علی به سوالات شاگردان در ماه رمضان
Article Name
پاسخ‌های امام علی به سوالات شاگردان در ماه رمضان
Description
پاسخ‌های زیبای امیر مؤمنان امام علی (ع) به سوالات شاگردان در ماه رمضان و در مورد شب قدر، اجابت دعا، زکات و انفاق
Author
رایت الهدی