بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی عید مبعث و ولادت حضرت نرجس خاتون (س)

۲۴ فروردین ۹۷

سلام بر رحمتی که نام آخرین پیامبر خویش را رحمت للعالمین خواند تا عالم وحی را در قالب کلمات بشناسد. مبعث آغازی برای خلقتی شد که پروردگار به همگان مژده‌ی آمدنش را در ادیان گذشته داده بود. قرآن کریم همچون بارانی که زمین مرده را بعد از زمستانی خشک طراوت زندگی می‌بخشد بر زمین مرده‌ی جان‌ها نازل گردید تا زمان را در تولد خویش تا قیامت در مدار حق قرار دهد.
صبحی مبارک که هدایت را با خود به عرصه‌ی وجود آورد. اعتقادهای پوشالی، شرک‌های ظاهری، جامعه‌ای مرده را با انوارش به حقیقت آفرینش پیوند کرد تا جان‌های آماده بر جویبار رحمتش بنشینند و آن‌چنان سیراب شوند که هرگز جز او را طلب نکنند.
ندایی در خانه‌ی پیامبر (ص) خدیجه را می‌خواند: برخیز، انتظار سال‌های هجران تمام شد. او با تاج رسالت باز می‌گردد، او را دریاب. خدیجه به کوه می‌نگرد. به‌طرف کعبه می‌دود. حجرالاسود را در آغوش می‌گیرد. پروردگارم مرا اولین اُمت او قرار بده تا زمین و آسمان شاهدی باشد بر انتظارم که اکنون پایان یافت. باز ندایی او را می‌خواند: اینک پیامبری به سویت می‌آید که قلب مطهرش در سینه نمی‌گنجد او را یاری کن تا رسالتش را بر نزدیکان و منتظران وحی اعلام فرماید. خدیجه به‌طرف خانه می‌رود. قلبش در سینه می‌تپد. لحظه‌ی موعود فرا می‌رسد و او با تاج رسالت باز می‌گردد. کعبه او را می‌خواند. محمد (ص) بیا تا انتظارم به وصلی مبارک درمان شود. پیامبر (ص) به کنار کعبه می‌رود. سلام بر خانه‌ای که همواره بر ذلت شیطان‌های نفس اماره صبور است. اینک شاهدی خواهی شد بر دینی که تو را قبله‌ی جان‌ها می‌خواند. عبادت پروردگار با نسیم حقی که از قبله می‌وزد جان می‌گیرد. دین اسلام آماده‌ی پذیرش قلب‌هایی است که اطیعو اللّه و اطیعو الرسول را در جانشان به ودیعه دارند. جان‌های زنده به استقبال می‌آیند. پیامبر رحمت به آنان می‌نگرد. شکر بر خالقی که اولین پیام را در جام جانی قرار داد که سال‌ها برای رسیدن به این لحظه جان مبارکش متحمل سخت‌ترین امتحانات الهی بود و اینک او اولین مسلمان است. مسلمانی که نامش در ملکوت ثبت شد تا پیروانش اعلام دارند: ای خدیجه ما سال‌هاست چون جان مبارک شما به کوه طور می‌نگریم تا پروردگارتان تاج رسالت پیامبرمان را بر سر آخرین مائده‌ی آسمانی خویش بگذارد. بار دیگر زمین زنده شود. ظلمت پایان پذیرد. ظلم افسانه شود. ذخیره‌ها آشکار گردد. جان مرده‌ی ما با نفس مبارکش نجات یابد.
ما را دریاب، ما مسلمانانی هستیم که بر وعده‌های حق دل‌بسته‌ایم و امروز بر در رحمت پروردگارمان به گدایی آمده‌ایم زیرا خود فرموده گدا را مران. یا رب بر جان‌های سوخته از ظلمت زمان ترحم فرما تا با انوار مبعث زنده شود. او کشتی نجات را در طوفان زمان به مدد می‌خواند یاری‌اش فرما تا بار دیگر جامعه‌ی مرده از کفر را با نفس مبارکش از ظلمت جهل برهاند پس دعایمان را به استجابت برسان تا همواره تو را در عظمتت بستاییم پس می‌خوانیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه