بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)

۲۲ آبان ۹۸

سلام و صلوات ذکری است که پروردگار عالم آن را برای رسول خود برگزید و امر فرمود تا آفرینش بر آخرین برگزیده‌اش درود بفرستد.
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا.»سوره مبارکه احراب آیه کریمه 56.
به‌راستی‌که خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند، ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر او سلام و درودی فراوان بفرستید.
چون او خاتم رسولان، پایان دهنده‌ی کفر و تباهی و شرک بود و گنجینه‌ی جانش پرده‌ی غیب را به تصویر می‌کشید. پروردگار معرفی‌اش می‌فرماید، نامش را به همگان می‌آموزد، او «رَحمةٌ لِلعالمین» است و زبان مطهرش میراث‌دار گنجینه‌های آفرینش و عمر شریفش امانت‌دار رسالت انبیاء. در طول عمر مبارکش رئوف و مهربان بود. در رسالتش با تحمل رنج و سختی، نهایت تلاش برای نجات بشریت از جهل و کفر، عاشقانه همت گماشت که خداوند کریم در این مورد فرمود: هر آیینه پیامبری از خود شما بر شما مبعوث شد و هر آنچه شما را رنج می‌دهد بر او گران می‌آید. سخت به شما دل‌بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
چه زیبا توصیف فرمودند وجود مبارک پیامبر را امیر مؤمنان علی (ع) که فرمودند: تا اینکه تکریم خداوند سبحان شامل حضرت محمد (ص) و خاندان او شد و خداوند ایشان را از برترین مبدأ به وجود آورد و نهال او در جلیل‌ترین دودمان قرار داد و آن نهالی بود از شجره‌ی انبیاء که خداوند پیغمبران امین خود را از آن شجره به وجود آورد. دودمان او از بهترین دودمان‌ها است و خویشاوندانش از بهترین‌ها. او موجودی است که در حرم به وجود آمد و در محیط دارای ساقه شد و مرتفع گردید. شاخه‌های این درخت بلند است و میوه‌اش در دسترس نیست و پیشوای کسی است که تقوی را پیشه نماید و نور دیدگان کسی است که برای راهنمایی شدن صلاحیت داشته باشد. او چراغی است که روشنایی آن اطراف را منور می‌نماید و ستاره‌ای است که نور آن در جهات مختلف چشمک می‌زند. روش زندگی او رعایت حد وسط است و سنت او مبتنی بر این می‌باشد که وسیله‌ی راهنمایی نوع بشر فراهم گردید و آنچه بر زبان می‌آورد برای این است که بین حق و باطل فرق گذاشته شود و هر زمان که دستوری از طرف او صادر شود برای برقراری عدالت می‌باشد.
در ادامه بهره می‌گیریم از فرموده‌ی گهربار مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) در مورد رسالت جدّ بزرگوارشان که مژده‌ی آمدنش را در تورات و انجیل و دیگر کتاب‌های آسمانی داده شده بود. با آمدن پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) پروردگار فرموده: ای فرزندان بنی‌اسرائیل سال‌هایتان به امید شکوفایی نهالی سپری شد که همواره نقش کبریایی‌اش را در باطن جانتان چشیده بودید پس به آستانش بشتابید که انتظارتان به سر آمد. چهره‌ی پیامبر از نقاب زمینی‌اش کنار رفت و وسوسه‌ها آغاز گردید. او کیست؟ آیا کسی که سال‌ها او را می‌شناختیم اکنون ادعای رسالت دارد؟ مخالفت‌ها آغاز گردید و وحی الهی در اطاعت تنها ماند. منتظران گریختند و سر را در نقاب نفس اماره پنهان کردند ولی حق به میدان آمد. یک نفر در مقابل امت‌ها از اولین تا آخرین. زبان مطهرش میراث دار گنجینه‌های آفرینش بود و عمر شریفش امانت‌دار رسالت پدران گرامی‌اش. باز حق ماند و باطل افسانه‌ای شد در ذهن‌های امت‌ها.
بله با این فرمایشات گران‌قدر به گوشه‌ای از فضائل پیامبرمان، رسول اکرم حضرت محمد (ص) آگاه شدیم و همان‌گونه‌ای که امیر مؤمنان فرمودند: دودمان او از بهترین دودمان‌ها است و خویشاوندانش از بهترین‌هاست. به‌راستی‌که چنین است و شادی ما در این روز مبارک مضاعف است به میلاد یکی از ایشان، ششمین ستاره‌ی تابناک امامت و ولایت، معلم حکمت و عرفان و قرآن، امام جعفر بن محمد صادق (ع) است. ایشان خدمت شایان توجهی در جهت اصلاح احادیث و تربیت شاگردان و آموزش ایمان و عرفان درست در کتاب گران‌سنگ مصباح‌الشریعه به شیعیان نمودند.
و آخرین گل همیشه بهاری، از این خاندان فرزند و وارث حقیقی پیامبر و مادر و پدران گرامی‌اش که زمین و زمان و همه‌ی هستی در انتظار قیامش لحظه‌شماری می‌کند تا وعده‌ی پروردگار محقق شود. مولا و سرورمان، امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) ظهورش امضا شود و هجرانش به سر آید. چشمان منتظرانش روشن به جمال منورش گردد و دل‌های سوخته از فراقشان به دیدارش شاد شود که مادر گرامی‌اش، سرور عالمیان آن را این‌گونه توصیف فرمودند:
سلام بر زمان آنگاه که اعلام می‌کند ای بندگان پروردگار عالم برخیزید تا وعده‌ی حق را که فرمود آنچه برایتان باقی گذاشتم را بنگرید تا ظلمت جانتان به انوار حق مزین شود. ثروتی که اندوخته‌گانش به میدان عمل آمده، ابراز می‌دارند: یا رب وعده فرمودید که ذخیره‌ها را می‌ستانند. اینک به درگاه پر کرامتت پناهنده شده‌ایم تا به وعده‌ی آنچه فرمان داده‌اید عمل کنیم. پس اندوخته‌ای را به پیشکشی آوردیم که نامش انتظار است. روز و شبی که در پی یکدیگر عمری را رقم می‌زند و او حق را می‌خواند. ای اندوخته‌ی عالم هستی ثروتم را که عمری در صندوقچه‌ی جانم ذخیره کرده‌ام را به پیشکشی پروردگارم آورده‌ام تا بهره‌اش را در حق بیابم. اسرار عالم به زبانی شیوا مرا می‌خواند. آیا توان درک ثروتت را داری. حیاتی که مماتی را نمی‌شناسد. ممات افسانه‌ای است که ثروتش را در صندوقچه‌ی جانش مدفون نمود تا به وعده‌ی پروردگارش که فرمود آیا تاریکی و روشنایی برابرند برسد.
پس ای مهمانان کوی عشق، ای منتظران حقیقی آخرین وصی پیامبر با این فرموده‌ی سرور عالمیان انتظار دولت حقه‌ی امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) ثروتی است تمام نشدنی و حیاتی است جاودان که ممات در پی ندارد. باید که شکرگزار پروردگار کریم باشیم که ما را به آن هدایت فرمود تا با زینت انتظار مزین شده و سعادتمند و رستگار شویم.
پس برای قبولی آن هر لحظه فریاد می‌زنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه