بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت حضرت زهرا (س)

۱ بهمن ۱۴۰۰

حمد و سپاس پروردگار جلیل و جمیل و یکتا را سزاست خداوندی که لباس عزت و وقار و بزرگی دربر دارد و به آن گرامی است و سزاوار تسبیح اگرچه فراتر از اندیشه و بالاتر از عقل و دانش است و برکات پروردگار عالم در آغازی منور است آنگاه که امر می‌فرماید: کجایند پرچم‌داران حق؟ همانانی که در کلام خویش بر پروردگارشان سبقت نمی‌گرفتند و زبان در کام جان می‌نهادند تا جانشان طعم بندگی را بچشد و ذائقه‌ی نهانشان به دنبالش به حرکت درآید آنگاه ندایی با جانشان درآمیزد و این‌گونه سخن آغاز کند: ای فرمان‌بران، بر گوشت و پوست و استخوان و هر آنچه که به اراده‌ی خویش آفریدم امر فرمودم که مرا بپرستید و آنان سر اطاعت بر فرمانم نهادند سپس عقل را بر فرماندهی برگزیدم؛ او اراده‌ی جان‌ها را در احاطه‌ی خویش گرفت و خطاب به پروردگارش عرضه داشت: ای خالقم، قدرتم را از روحی منور گرفتم و بر تخت جان‌ها نشستم؛ بسیاری را زنده یافتم و امر کردم که از خالقشان اطاعت کنند و بسیاری را همانند چهارپایانی که نیازی به من نداشتند پس به‌فرمان خویش عمل کردند و جانشان از نعمت من تهی گشت، اینک بر دامن کبریایت چنگ زده‌ام تا جان را به پرتوأم بیفروزی و انوارم را به همگان بنمایانی و درجه‌ام را آشکار سازی و مرا سپاسگزار لحظه‌ای که ندایی طنین انداز می‌شود که نام مرا می‌خواند و عقل کل آشکار می‌گردد.
چه زیباست این نجوا و شِکویِ عقل با پروردگار کریم از زبان مبارک سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) و خوشا به حال آنانی که عقل را در جایگاه بزرگ آن به کار بستند و می‌بندند و بدا به حال آنانی که برخلاف تصورشان عقل را از فرماندهی وجودشان عزل و نفس اماره را بر جایش نشانده نه تنها فرمان‌بر آن شدند بلکه از آن‌هم فراتر رفته و به پرستش آن پرداختند.
ما در این شب، شب میلاد گوهر و گنجینه‌ی بی‌همتای الهی در این مکان مقدس دور هم جمع شده‌ایم، گوهری که بالاتر از عقل گفت و عمل نمود و عقل را وادار به اعتراف کوچکی در برابرش فرمود و قبل از آغاز امتحان الستی، گنجینه‌ی وجودش را عرضه داشت و پایان‌نامه‌ی خود را به تائید خالقش رساند. ایشان مادر هستی و پیامبران و امامان و اولیاء و سرور زنان، کوثر جاری الهی، معدن علم و کمال، ماه تابان هدایت، ستاره‌ی درخشان نبوت و رسالت و زینت‌بخش بندگی و عبادت، پسندیده و مطهر و پاکیزه سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) است.
از ایشان چه می‌توان گفت درحالی‌که ایشان کوثر الهی، دخت نبی و همسر ولی و مادر یازده امام برگزیده‌ی الهی است. از کدامین حسن بی‌شمار ایشان سخن بگوییم تا قلب مشتاقمان آرام گیرد؟ پس از خود ایشان یاری می‌طلبیم که فرمودند: همواره پدرم رسول خدا (ص) می‌فرمودند: فاطمه جان، کدام لباسی قادر است تا جانی را بپوشاند که پوشش ملکوت نتوانست آن را پوشش دهد پس جان عزیزت جز با انوار پروردگارت با هیچ لباسی در حجاب قرار نخواهد گرفت و چه سعادتمند هستند دوست‌دارانت که لباس عزتشان نام با برکت تو خواهد بود.
پس خواهران و برادران ماییم که مدعی دوستی توأم با عشق به وجود مقدس سرور عالمیان حضرت زهرا (س) هستیم باید که شکر گذار پروردگار کریم باشیم چون طبق مژده‌ی رسول خاتم حضرت محمد (ص) نام حضرت فاطمه (س) لباس عزتمان در دنیا و آخرت خواهد شد و همان‌گونه‌ای که خواهیم شنید عظمت بندگی و اطاعتش معنا کننده‌ی یُحیی و یُمیت است که فرمودند: روزی جبريل امین گردنبند مجلل و با شکوهی برای هدیه به پیشکشی خدمت پدرم رسول خدا آوردند تا هدیه‌ی ازدواج من با امیر مؤمنان باشد. پدر سجده‌ی شکر کردند و فرمودند: آن را چگونه به فاطمه هدیه کنم درحالی‌که گردنش در حلقه‌ی اطاعتی می‌درخشد که همواره دوران‌ها در آن به عظمتی معترف است که معنا کننده‌ی یُحیی و یُمیت است؟ پدر آن هدیه الهی را به من دادند و فرمودند: این حلقه‌ی بندگی فرزندانت است که آخرین آن‌ها این هدیه را گرامی خواهد داشت پس چشمی آن را درک نمی‌کند مگر بقیة الله را در آیات الهی بشناسد.
اینک ضمن عرض تبریک و تهنیت به وجود نازنین سرور و مولایمان یوسف زهرا بقیة الله ارواحنا لک الفدا ابراز می‌داریم: مولای ما، همان‌گونه‌ای که رسول خدا به مادر گرامی‌تان فرمودند، شرط رسیدن به بندگی با اخلاص و آویختن مدال آن بر گردن اطاعت، به دست مبارک شماست پس ما را یاری فرمایید تا در عصر حاضر و در دولت ظهور جزء کسانی باشیم که نشان شما را از آیات کریمه‌ی قرآن گرفته و با جان و مال و همه‌ی داشته‌های خود بر آن پایداری کنیم.
حال در این روز مبارک که به میمنت میلاد وجود مقدس حضرت زهرا (س) روز مادر نام گرفته، فرصت را غنیمت شمرده ابراز عشق و محبت مولایمان اباصالح المهدی (عج) به مادرشان را بیان می‌کنیم و چه زیبا و دل انگیز است این ابراز محبت فرزند به مادر که حضرت نرجس خاتون (س) فرمودند: پسرم مهدی با دست لطیف‌تر از برگ گلش دستم را در دست گرفت و فرمود: مادر، هر بار که به دیدارتان می‌آیم شعله‌ی عشقی در جانم حیات می‌یابد که زبانی توانمند دارد و قادر است تا به سخن درآید و ابراز دارد که: آغوش مادر بهشتی وصف ناپذیر است و من سرش را به سینه‌ام چسباندم و ابراز داشتم: این شعله همانند شعله‌ای است که در جان من برای دیدار سیده‌ی زنان عالم است پس محبتی کنید تا به دیدار مادر نائل شوم.
اینک در این شب مبارک ضمن عرض تبریک و تهنیت خدمت مادران و خانم‌ها و مادران آینده مهمانان این کوی عشق به تمنا از مولایمان بخواهیم تا ما را در این شب از لطف و عنایت خاصه‌ی مادر گرامی‌شان سرور عالمیان بهره‌مند فرمایند.
در خاتمه دست به دعا بر می‌داریم:
بار الها از فضل و کرمت به پیامبر گرامی اسلام و امتش و بشریت کوثر جاریه را عطا فرمودی که خیر و برکتش تا قیامت بر اهل زمین جاریست، شکر و سپاسمان را بپذیر و ما را قدردان این نعمت بزرگ قرار بده.
بار الها دشمنان و بدخواهان سرور عالمیان و همسر گرامی‌اش و فرزندانش هر روز بیشتر از قبل در عِناد و کینه‌ی خود اصرار می‌ورزند آنان را در گودال فتنه‌ی خودشان سرنگون بفرما.
بار الها در ظهور فرزند برومند و گرامی حضرت زهرا (س) مولا و سرورمان امام عصر (عج) تعجیل بفرما تا بشریت به شأن و مقام واقعی مادر گُهربارشان آگاه شده از خیال‌بافی و قصه پردازی‌های کاذب در مورد ایشان رهایی یابند.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه