بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت حضرت زهرا (س)

۱۰ فروردین ۱۳۹۵

خدایی را حمد می‌کنیم که هیچ موجودی از رحمت او نا امید نشود و هیچ آفریده‌ای از نعمت او بی‌بهره نمی‌ماند و هیچ یک از آفریدگان از کرم و بخشایش او بی‌نصیب نمی‌شوند. او چنان خدایی است که هر کس بندگی او را بکند هرگز از بندگی‌اش پشیمان نمی‌گردد، خدایی که آن قدر دارای رحمت است که هرگز روزی نمی‌آید که آن رحمت قطع شود و خوان کرم و احسانش آن قدر گسترده و غنی است که هرگز نعمت‌های او که نصیب آفریدگان می‌شود کاهش نمی‌یابد.
خطبه را با حمدی زیبا از امیر مؤمنان علی (ع) آغاز کردیم که در نهایت شیوایی از توحید و ایمان به همراه علم یقین ایشان سرچشمه گرفته است و حمدی دیگر از سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س): سلام بر جان عالم، جانی که توانست به زبان آید و با نجواهای عاشقانه سکوتش را بشکند و ابراز دارد ای خالق مخلوقات عالم آنچه در ظاهر دنیاست آمد و شدی تکراری است. طلوع و غروبی که همواره در پی یکدیگر می‌آید و می‌رود تا توان همگان را بیازماید، پس دست نیاز به درگاه جبروتی‌ات می‌گشاید تا معمای عمرش را بگشایی و دست ناتوانش را در دستان یداللهی خویش از لغزش‌های نفس رهایی بخشی پس شکرم را بپذیر و بر جانم که همواره تو را می‌خواند ترحم کن.
بله چه زیبا فرمودند که باید به تکرارها عادت نکرد و از فرصت‌ها برای رشد و نجات استفاده نمود و در این راه از خداوند کریم مدد خواست. در این روز مبارک ضمن شکرگزاری پروردگار کریم از عطای وجود گهربار و گران‌قدر کوثر و نعمت الهی سرور عالمیان، مادر هستی و دخت پیامبر، حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) به بشریت که بزرگی شأن و مقامش به درستی درک نشده و زبان و قلم از بیان و نگارش آن قاصر است لذا ما ضمن اجازه از حضورشان از فرمایشات ایشان درباره‌ی خودشان نقل قول می‌کنیم که فرمودند:
تمام مقام‌ها و جایگاه‌های رفیع من در لحظات زندگی‌ام به وجود آمده زیرا به فرمان پروردگار عالم به هدایت پیامبرانش گواهی دادم و هم سفر تبلیغشان شدم. در دربار فرعون نشستم و دست آسیه را در دستانم فشردم و حضرت موسی (س) را در دامان مهرم پروراندم پس همان‌گونه که پیامبران پیشین وعده‌ی دیدار آخرین پیامبر را می‌دادند و امتشان را برای نزول آخرین معجزه‌ی الهی آماده می‌کردند، من نیز از سینه‌ی پدر به عمق وجود آنان سفر می‌کردم تا حرارت سینه‌ها را در حق و باطل در عملم ذخیره کنم و همچنین فرمودند:
انگشتری که تکه‌ای از سنگ حجرالأسود است حضرت جبرئیل امین برای پدرم رسول خدا (ص) هدیه آورده بودند، پدر آن را به عنوان بزرگ‌ترین میراث خویش به من هدیه فرمود و با حلقه‌ی اشکی که در چشم مبارکش جمع شده بود فرمودند: فاطمه جان پروردگارم فرمود نشانی از جایگاهی که پدرت حضرت آدم (س) سال‌ها بر آن خفته بود را بر در کعبه قرار بده تا همواره بر خلیفگانی بنگرد که از جایگاه خویش به غربتی مهاجرت کردند و در آن دیار غربت به سنگ جانشان پناهنده می‌شوند و تو آخرین هدایتگر آنان تکه‌ای را در نزد خویش نگه دار تا از جایگاهت دور نباشی. اینک آن امانت در خانه‌ی قلب من قرار دارد و همواره در جعبه‌ی جانم باقی خواهد ماند تا باز به جایگاه خویش بازگردم.
این بود گوشه‌ای از فضایل و شأن و مقام والا و ارجمند سرور عالمیان حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) نزد پروردگار کریم، از زبان خودشان و تفسیری از سوره‌ی کوثر.
در چنین روزی دشمن خدا و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) ایشان را به‌واسطه‌ی تولد حضرت زهرا (س) بدون وارث و نسل بریده خطاب کردند و همین روز خداوند سوره کوثر را نازل فرمود که ما کوثر را به تو عطا کردیم پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن.
کوثر یعنی روزی جاری و خیر و برکت بسیار. بزرگی و عظمت این نعمت عطایی پروردگار را فقط پیامبر و همسرشان و فرزندانشان دانستند و بقیه درحالی‌که در کنارشان زندگی می‌کردند غافل از آن و این غفلت تا آنجا پیش رفت که به دشمنی و بدخواهی ایشان اصرار نمودند، افسوس که آنان به عطای پروردگارشان عصیان ورزیدند و با افکار پلیدشان و حسادت به وجود مقدس حضرت زهرا (س) به جنگ این عطای ملکوتی شتافتند پس ذخیره‌اش شد سلاحی خطرناک که آتشی فروزان را برایشان ذخیره کرد. و افسوس شیعیان و مدعیان دوستی ایشان و فرزندانش سعی در شناخت شخصیت واقعی ایشان نکردند و روایت‌های کذب را نقل مجالس نمودند.
اینک ضمن شکرگزاری پروردگار کریم و عرض تبریک و تهنیت به وجود مبارک فرزند گرامی و گهربار ایشان منجی عالم بشریت و اصلاح کننده‌ی کج‌روی‌ها سرور و مولا اباصالح المهدی (عج) سپاسگزار خداوند حکیم و عزیز هستیم که در این کوی عشق و معرفت به برکت وجود مقدس مولایمان از واقعیت‌های زندگی مادر گرامی‌شان و پدران طاهرینشان آگاه می‌شویم، به‌واسطه‌ی همین لطف مشتاق دولت ظهور یوسف زهرا مهدی فاطمه شدیم تا از زبان مولایمان بیشتر و کامل‌تر از زندگی گهربار مادر گرامی‌شان بشنویم و برای تحقق آن فریاد می‌زنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

با تبریک و شادباش و تهنیت به دوستان مخصوصاً به خانم‌های این کوی مقدس این روز خجسته را به مادران حاضر و مادران آینده‌ی این جمع تبریک گفته و آرزوی الگو قرار دادن زندگی حضرت زهرا (س) در تمام عمر را برای آنان مسألت داریم و همچنین برای شادی روح مادران فوت شده فاتحه‌ای را قرائت بفرمائید.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه