بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امیر مؤمنان (ع)

۱۵ خرداد ۱۳۹۱

شکر و سپاس پروردگار عالمیان را سزاست که انسان را آفرید و مقامش را بزرگ داشت؛ به‌وسیله‌ی پیامبران و اولیاء، او را به سوی خود هدایت کرد. هر که هدایت یافت بر هدایتش افزود و هر که مشتاق شد، بر قرب خود وارد کرد؛ هر که اطاعتش نمود رستگارش فرمود؛ هر که عبادتش کرد عزیزش فرمود. نیست معبودی جز خداوندِ با جود و کرم. خداوندی که سود بخش، روزی ده، توانا، سبب ساز، دادرس و نگهدارِ بندگان است.
بار الها درود فرست بر رسول مکرم، نبی معظم، پیامبر اعظم، حضرت محمد (ص) و بر خاندان گرامی و پاکش.
سلام و رحمت پروردگار عالم در ندایِ جانی است که در دم و بازدمش چراغ فروزانِ اطاعت، نهفته است تا قلبی را منور کند که آیینه‌ی جلوه‌ی آیات الهی است تا حق، نام خود را بیابد و از شرِ باطل، به آستان رحمت الهی پناهنده شود سپس آنچه بماند جانی است که پروردگار عالم فرمود: آنان رستگاران‌اند.
چه زیبا و بجاست این سلام در مورد مولودِ امروز که در تمام عمر غیر از رضای الهی نفسی نکشید و قدمی برنداشت و وجودش تجلی انوار الهی و آیینه‌ی تمام نمای حق بود ایشان مولود کعبه، ولی آدم، مظهر تقوا و ایمان، حکمت و عرفان، عدالت و میزان، ناطق قرآن، امیر مؤمنان، علی (ع) هستند.
از بزرگیِ شأن و مقام ایشان نزد خداوند کریم، زبان‌ها از توصیف قاصر و قلم‌ها در نگاشتن عاجز است و به جز شکر گذاری به درگاه خداوند کریم به‌واسطه‌ی عطای وجود گران‌قدر و بی‌قرینش در این روز به بشریت، چیزی نمی‌توان گفت.
پروردگار کریم را شاکریم که در عمرمان برکتی قرار داد تا قبل از پایان رسیدنش بتوانیم در آیات کریمه‌اش تعقل کنیم و به نعمتِ پیامبر و امامش سر شکر بر زمین گذاریم و چند آیه از آیاتِ زیادی که شیعه و سنی اعتراف دارند این آیات در شأنِ علی (ع) نازل شده را بیان کنیم.
(آیه‌ی 207 سوره‌ی بقره): ۩ کسی از مردم برای جستن خشنودی خدا جان خویش را فدا کند خدا بر این بندگان مهربان است. ۩
(آیه‌ی 247 سوره‌ی بقره): ۩ آنان که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق می‌کنند اجرشان با پروردگارشان است؛ نه بیمناک می‌شوند نه غمگین. ۩
(آیه‌ی 56 سوره‌ی مائده): ۩ جز این نیست که ولی شما خداست و رسول او و مؤمنانی که نماز می‌خوانند و همچنان که در رکوع‌اند انفاق می‌کنند. ۩
(آیه‌ی 19 و 20 سوره‌ی توبه): ۩ آیا آب دادن به حاجیان و عمارتِ مسجدالحرام را با کرده‌ی کسی که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده برابر می‌دانید؟ نه نزد خدا برابر نیستند و خدا ستمکاران را هدایت نمی‌کند و آنان که ایمان آوردند و مهاجرت کردند و در راه خدا با مال و جان خویش جهاد کردند در نزد خدا درجتی عظیم‌تر دارند و کامیافتگانند. ۩ این آیات، نمونه‌ای از آیاتِ کثیری است که خداوند کریم در مورد امیر مؤمنان علی (ع) فرموده.
حال امیر مؤمنان علی (ع) را از زبان گهربار پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) توصیف می‌کنیم. البته این مقدار، گوشه‌ی کمی از سخنان پیامبر (ص) در مورد ایشان است که فرمودند: من شهر علم هستم و علی دروازه‌ی آن. یا علی، تو برادر و وصی و وارث من هستی، گوشت تو از گوشت من و خون تو از خون من است. تو فردای قیامت جانشین من بر حوض کوثری. تو دین مرا کامل و به وعده‌هایم وفا می‌کنی. اگر ای علی تو نبودی مؤمنان پس از من شناخته نمی‌شدند. او و من از یک شجره هستیم. هر که من مولای اویم علی نیز مولای اوست.
حال می‌خواهیم امیر مؤمنان علی (ع) را از زبان خودشان بازگو کنیم که فرمودند: آنگاه که کودک بودم پیامبر مرا در کنار خود نهاد و بر سینه‌ی خویش جا داد و در بستر خود می‌خوابانید چنانکه تنم به تن ایشان می‌خورد و از بوی خوشِ خود به من می‌داد. من در همه جا با پیغمبر بودم همچنان که بچه شتر مادر خود را پیروی می‌کند او را پیروی می‌کردم و او همواره مکارم اخلاقِ خود را به من تلقین می‌کرد و من هم از جان و دل، آنچه می‌گفت به کار می‌بستم. من کسی هستم که با رسول خدا نورِ وحی و رسالت را دیدم و بوی روح بخشِ پیغمبری را استشمام کردم و هنگامی که وحی بر رسول خدا نازل گردید فریادِ توأم با ناله‌ی شیطان را شنیدم و گفتم یا رسول الله این صدا چیست؟ پیامبر فرمود: این صدای شیطان است و چون از عبادتش نومید شد این صدا را برآورد؛ بعد فرمود: آنچه تو می‌شنوی من می‌شنوم و آنچه تو می‌بینی من می‌بینم به جز این‌که تو پیامبر نیستی اما وزیر و جانشین من هستی و عملِ تو خیر و پسندیده است.
اکنون توصیف امیر مؤمنان علی (ع) را با فرمایشات سرور عالمیان، حضرت زهرا (س) پی می‌گیریم که چنین فرمودند: بانویِ گرامی فاطمه بنت اسد، آنگاه که بارِ ولایت را در جانش حمل می‌کرد و متوجه شد چه کودکِ بزرگی را در جانش به ودیعه نهاده‌اند از پروردگار عالم تقاضا کرد تا امانت‌دارِ این رسالت عظیم باشد و آنگاه مهمان پیامبران الهی گردید و همه‌ی اولیا او را تکریم کردند و طفلش را در آغوش فشردند و ابراز داشتند: این پاداشِ احسانت به خاتم انبیا (ص) است؛ اکنون منتظر باش تا از کعبه خارج شوی آنگاه امانت را به صاحبش بسپار تا در آغوشش، به وعده‌ی پروردگار رسد و تو اولین جانی باشی که جانشینِ پیامبر را در جانت جای دادی. فاطمه بنت اسد امیر مؤمنان را آورد و به پیامبر تسلیم نمود و سفارشِ پیامبران را به محضرش اعلام کرد، از آن پس پدرم، رسول خدا (ص) همواره در مراقبت و تربیت امیر مؤمنان (ع) لحظه‌ای درنگ نکرد.
فاطمه بنت اسد می‌آمد و دستانِ پسر کوچکش را می‌بوسید و بر سینه می‌چسباند و به او سفارش می‌کرد همان‌گونه که خود، کنیزی وفادار برای رسول خدا (ص) بوده او غلامی مطیع و فرمان‌بر باشد و امیر مؤمنان به مادر قول می‌داد، از مادر جدا می‌شد و به آغوش پیامبر (ص) می‌رفت و سر را بر سینه‌ی مبارکش می‌گذاشت و به فاطمه بنت اسد می‌گفت: مادر، از آمدن به خانه‌ی محمد (ص) همواره شاکر پروردگارِ کعبه هستم؛ و پدرم به فاطمه بنت اسد می‌فرمود: ای مادر خوانده‌ام، مرا تکریم کردی و عزیز داشتی، تو را به سرورت سیده‌ی زنان عالم می‌سپارم.
پس محبت، گنجینه‌ای است که بهترین هدیه‌ی الهی است پس با آن عملتان را از آتشِ قهر الهی نجات دهید تا نسیمِ رحمتی را بچشید که طعمش هرگز دگرگون نمی‌شود و آثارش محو نمی‌گردد بلکه همواره به آن افزوده می‌شود تا خود از احسانش بخورید و در سایه‌اش بنشینید و از صراط، به آسانی عبور کنید پس قلبتان را به آن بسپارید تا رستگار گردد.
در این روز مبارک همان‌گونه که حضرت فاطمه بنت اسد به‌واسطه‌ی خدمت و دوستیِ عاشقانه به پیامبر گرامی اسلام (ص) خداوند کریم بهترین‌ها را به او عطا کرد و رستگار شد ما نیز ایشان را سرمشق قرار داده و عمل کننده به مودتِ اهل‌بیت، مخصوصاً مولا و سرورمان، امام عصر و زمان، بقیة الله ارواحنا لک الفدا (عج) باشیم.
ضمن عرض تبریک و تهنیت خدمت امام عصر (عج) به مناسبت میلاد پر شکوهِ پدر ارجمندشان امیر مؤمنان علی (ع) و سالروز افتتاح این خانه‌ی مقدس و با برکت که کوی عشقِ عاشقان وجود مبارکشان است به نام ارجمندشان دست به دعا بر می‌داریم:
بار الها ما را یاری فرما تا از شیعیان و پیروان مطیع و فرمان‌بردار امیر مؤمنان علی (ع) و فرزند گرامی‌اش امام عصر (عج) باشیم.
بار الها نام شیعه و عمل به آن را به ما عطا فرما و ما را در دنیا و آخرت با آن نام، مشهور و محشور بفرما اگر چه دشمنان را خوش نیاید.
بار الها فتنه و کینه‌ی دشمنان را از ما دفع و مکر و حیله و آزارشان را عذابشان قرار بده.
بار الها باطل را با ظهورِ دولت حقه‌ی امام زمانمان نابود بفرما.
بار الها تو را سپاس می‌گوییم به‌واسطه‌ی رخصتِ قرار دادن این خانه‌ی مقدس برای هدایت و نجات بشریت، و تقاضا داریم در عمل به درس‌های گهربار آن ما را یاری فرمایید.

اللهم عجل لولیک الفرج

همچنین این روز مبارک را به پدرانِ مؤمن که در پرورش خانواده و فرزندانِ مؤمن و با تقوا کوشا هستند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم، مردان مؤمنی که در این جامعه‌ی پر از فساد و کفر، از آرمان‌ها و دین مبین اسلام و راه و شأن چهارده معصوم مخصوصاً امام عصر (عج) دفاع و در جهت هدایت گم کردگان راه، کوشش می‌کنند. برای پیروزی همه‌ی آن‌ها صلواتی عنایت فرمایید و همچنین برای شادی روحِ پدران مؤمنی که از این جمع فوت شدند فاتحه‌ای قرائت بفرمایید.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه