بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امیر مؤمنان (ع)

۵ تیر ۱۳۸۹

حمد و سپاس شایسته و سزاوار پروردگار توانا پاک و منزه و برتر از هر وصف و ادراک است. خدایی که دل‌های خاشعان و خدا ترسان از هیبت کبریایی‌اش حیران و قلوب عارفان از مشاهده‌ی جلالتش هراسان و از خوف عظمتش گریان و فریادرس دادخواهان و عذر پذیرنده‌ی توبه‌کنندگان و قبول کننده‌ی عمل نیکوکاران و سیراب کننده‌ی گمراهان است.
درود و سلام خداوند کریم بر تاج اوصیا خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) و بر خاندانش که همگی از اصلاح کاران و درست‌کاران و رستگاران و کامیابان عالم بودند، آنان که چون به خدا پناهنده شدند و به او توکل کردند و در جوار عزتش آرمیدند و از فضل و جود و کرم و رحمت واسعه‌اش روزیِ وسیع نصیبشان گردید و بر اثر طاعتشان توفیق خیر و راه راست و درستی یافته و از پرتو قدرت خداوند متعال بین آنان و گناهان فاصله افتاد و هیچ‌گونه نافرمانی از آنان سر نزد و در سایه‌ی لطف و عنایتش آرمیدند. پس سلام و برکات الهی در جان‌هایی است که ضربان قلبشان در توحید و ایمان به خالقشان ادامه‌ی حیات داد. ضربانی که نوای شیفتگی را در بطن وجود می‌نوازد و آثار حیاتش در آیات قرآن کریم شکل می‌گیرد، با آن شکل می‌آید و با آن می‌رود تا گویای لطفی بی‌منتها شود. درود و سلام بر پدر امامان دوستدار نبوت برادر پیامبر پیشوای بزرگ دین و ایمان، ترازوی اعمال، ساقی چشمه‌ی گوارای زلال، شایسته‌ترین مؤمنان، وارث علم پیامبران، حجت رسای خدا، شمشیر عدالت، مولود کعبه، ولی آدم امیر مؤمنان علی (ع) که وجود با برکتش را خداوند کریم امروز به اهل زمین عطا فرمود. بار الها تو را به‌واسطه‌ی این نعمت و رحمت بزرگت بر ما شکر می‌گوییم که ما را شناخت و قبول امامت او و فرزندانش را عطا فرمودی.
در مورد مولود گران‌قدر امروز چه زیبا بانوی دو عالم مادر هستی حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) فرمودند: که کعبه مکرم گواه است که بنده‌ی شکرگزاری را مهمان خود کرده تا همه ببینند و بیندیشند که همسر ابوطالب از احسان خاصه‌ی پروردگار کریم بهره‌مند شد.
پیوند فاطمه بنت اسد با حضرت ابوطالب یک پیوند ساده نبود بلکه امانتی نزد ایشان بود که به فاطمه بنت اسد باید سپرده می‌شد و ایشان این امانت را در بهترین جایگاه‌ها به دنیا آورد و پرورش داد و آن را به پیامبر (ص) سپرد تا ولی دهر شود. فاطمه بنت اسد خواستار گشایش پنجره‌ی ملکوت شد و دعایش مستجاب گردید و خانه‌ی کعبه باز شد تا پشت پنجره را تماشا کند و آن وقت لطف بی‌پایان الهی را در آغوش گرفته و از آن طرف پنجره ولی نعمت الهی را به دنیا عرضه کند. پس خداوند کریم به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌دهد.
پس با توجه و تأمل به فرموده‌ی حضرت زهرا (س) باید گفت و فریاد کرد که ای وای بر آنانی که نه تنها قدر نعمت الهی را ندانسته بلکه به کفران و انکار و آزار او و فرزندانش برخاستند و سعی کردند و می‌کنند که نور و نعمت الهی را با ظلمت جهل و نفس خود بپوشانند. ولی چه غافل‌اند که انکار خورشید تأثیری در عظمت آن ندارد و هیچ کس توان آن نیست که ذره‌ای از نور آن را کم کند.
خواهران و برادران بیایید در این روز بزرگ با خداوند و امیر مؤمنان عهد ببندیم که با اعمال و رفتارمان نشان خواهیم داد که قدر نعمت و رحمت الهی را می‌دانیم و با عشق و روح و جانمان و با عمل خود به آن وفا داریم. خداوند کریم را شاکریم که اجازه و روزی فرمود که درب این خانه به نام جوهر هستی اباصالح المهدی (عج) افتتاح گردیده تا نام پر عظمتش برده شده و تسبیحش گویند و با سپاس و تشکر از وجود مبارک امام عصر که اجازه فرمودند که در این خانه جمع شده با شنیدن و آموختن دستورات الهی از عملکرد معصومین آگاه شده و با عمل به آن‌ها ان‌شاءالله نجات یابیم.
بار الها همان‌گونه‌ای که به ما حرمت و آبرو دادی به‌واسطه‌ی شناخت امیر مؤمنان (ع) و فرزندانش ما را از پیروان و شیعیان واقعی آن حضرت قرار بده.
بار الها ما را توفیق آگاهی از سخنان گهربار و هدایت‌گر امیر مؤمنان علی (ع) و عمل به آن‌ها را عطا فرما.
بار الها ما را در قیامت به اسم امیر مؤمنان علی (ع) شناسایی فرما و از شفاعتش بهره‌مند گردان.
بار الها ما را از پیروان و خدمت‌گزاران و اطاعت گران فرزند رشیدش امام زمان (عج) قرار بده.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه