بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی ولادت امام رضا (ع)

۲۳ تیر ۹۸

حمد و سپاس بی‌کران پروردگار کریم و مهربان و بنده‌نواز را سزاست که در عین بی‌نیازی از بندگانش با صبر و بزرگواری از سر رحمت و لطفش به آنان وعده‌ی نجات و رستگاری می‌دهد همان‌گونه‌ای که خود فرمود: بگو از آن کیست آنچه در آسمان‌ها و زمین است؟ بگو از آن خداست. بخشایش را بر خود مقرر داشته. همه‌ی شما را در روز قیامت که در آن تردیدی نیست گرد می‌آورد. آنان که به زیان خویش کار کرده‌اند ایمان نمی‌آورند پس با این فرموده هر کس که به عذاب گرفتار شود خود به زیان خویش کار کرده چون پروردگار رحمان با وجود عظمت و بزرگی، بخشایش و گذشت از خطا و گناهان بندگان را بر خود مقرر داشته پس شکر و حمد و سپاس خداوند قاهر و توانا را سزاست که ما را به‌سوی خود هدایت فرمود.
پس سلام بر خالقی که سلامتی بر بندگانش نازل فرمود چون سلام جامی است که نوشندگانش در برهوت جانشان از آنچه ذخیره نموده‌اند می‌نوشند تا توان عقلشان قادر به درک نعمتی شود که همواره در کنارشان بوده. هر نعمتی را با آن آغاز نموده‌اند. گاه توان درکش را داشته‌اند و گاه از آن گریخته‌اند. آن زمان که جانشان در فراقی از پروردگارشان به سخن درآید او را با نام‌هایی که در جانشان به ودیعه دارند می‌خوانند. یا رب به بندگان خویش امر فرمودید که مرا در پنهان و آشکار بستایید. آیا جانی که پنهانش نیز آشکار است توان ستایش خالقی را دارد که با او با کرم و بزرگی‌اش سخن گفته تا معجزه‌ای را که قادر است زمان‌ها را در یک چشم به هم زدنی در هم آمیزد و دوران‌ها را بر صفحه‌ی ظهور آورد. مخلوقی از آن صفحه غایب نباشد بلکه اولین و آخرین در کنار یکدیگر بایستند و سخنی جز سلام شنیده نشود و چه زیباست این فرموده‌ی سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) که خداوند متعال در روز قیامت همه را در چشم به هم زدنی در آن صحرا جمع کرده و بندگانی که در پنهان و آشکار ستایش خالق خویش را که با کرم و بزرگی‌اش با آنان سخن گفته نموده‌اند، در آنجا جز سلام و سلامتی سخنی نشنوند.
اینک که در این شب خجسته و مبارک در این خانه‌ی مقدس و نور حضور داریم تا در شکرگزاری جشن میلاد بنده‌ی راستین پروردگار که تمام عمرش سلامت از همه‌ی ناپاکی‌ها و بدی‌ها به ستایش خداوند و هدایت بندگان همت نموده شرکت کنیم.
ایشان هشتمین حجت بر حق الهی ثامن‌الحجج امام علی بن موسی‌الرضا (ع) هستند و دوره‌ی امامتشان مصادف بود با مکارترین و جنایتکارترین غاصبین از خاندان عباسی یعنی مأمون لعنت الله بود که امام رضا (ع) را به اجبار از مدینه به مرو آورد و ولیعهد خود نمود. او با این حیله می‌خواست هم شأن و مقام ایشان را در بین شیعیان کم کند و هم امام را تحت کنترل خود قرار دهد غافل از اینکه امام رضا (ع) با تدبیر خود آن ملعون را در گودال نیرنگ خودش سرنگون و رسوا نمود.
امیر مؤمنان علی (ع) چه عالمانه و حکیمانه چهره‌ی این حیله‌گران را توصیف فرمودند که: بدان که خداوند یک پیشوای ستمگر را از بدترین بندگان خود می‌داند برای اینکه خود در جاده‌ی ضلالت قدم بر می‌دارد و دیگران را هم مانند خود وارد جاده‌ی ضلالت می‌نماید و سنت‌های رسول‌الله (ص) را از بین می‌برد و بدعت‌هایی را که بایستی دور انداخته شود زنده می‌نماید و من از رسول‌الله (ص) شنیدم که فرمود در روز قیامت پیشوای ستمگر را نزد خداوند می‌آورند بی‌آنکه در آنجا کسی حامی او باشد و او را در آتش جهنم می‌اندازند و او در آتش آن‌چنان می‌چرخد که گویی سنگ آسیاب در حال چرخیدن است. لعنت الله علی قوم الظالمین من الاولین و آخرین
بله وای بر احوال امت آخرالزمان که عذاب و جرمشان بیشتر خواهد بود چون آن زمان که در صور دمیده شود و امت‌ها به‌طرف صحرای واحدی به حرکت درآیند عمل‌ها در میزان دوران‌ها سنجیده شود تا امت آخرالزمان به عرصه‌ی قیامت خوانده شود. علمش درهای غیب را بگشاید و عملش در جاهلیت جای گیرد به‌طوری‌که تمام دوران‌ها به آنان بنگرند و آنان با علمشان به آتش درآیند و پروردگار فرمایند بیشترین گمراهان دانشمندان باشند.
اینک در این شب مبارک ضمن عرض تبریک و تهنیت خدمت فرزند گرامی‌شان مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) حدیثی گران‌قدر را از امام رضا (ع) در مورد زمان غیبت و ظهور با شکوهشان نقل می‌کنیم و برای درک بهتر آن توضیحی را خدمت شما عرض می‌کنیم.
فرعون چون خواست مانع اراده‌ی الهی و تولد و رشد حضرت موسی (ع) شود دستور داد همه‌ی فرزندان پسر بنی‌اسرائیل را کشتند و خداوند به مادرش وحی فرمود او را در سبدی قرار داده به رود خروشان نیل سپارد. فرعون او را از آب گرفت و خود بزرگش کرد و حضرت موسی در کنار باطل به حق عمل کرد و در آخر باطل را نابود نمود و در غیبت امام عصر (عج) و در این دوران پر از فتنه در کنار باطل می‌توان با حق زندگی کرد تا اماممان باطل را نابود کند همان‌گونه‌ای که امام رضا (ع) حدیثی را فرمودند که: به همگان بگویید امام رضا (ع) فرمودند هر کس در هر لحظه برای فرج فرزندم دعا کند به مانند رودخانه‌ی نیل است که حامل گهواره‌ی حضرت موسی بوده، در موج‌های سهمگین به سلامت به کاخ فرعون زمان می‌رسد تا فرق کفر را نشانه بگیرد. در زمان کفر با دشمن باطل زندگی کند و مدافع حق گردد. در ادامه فرمودند: شادمان باشید که صاحب بزرگ‌ترین فضل الهی هستید. دارایی که جز حق را نمی‌پذیرد.
پس مولا و سرورمان یا صاحب‌الزمان (عج) یاری‌مان کنید تا در این زمانه‌ی پر از کفر و فساد و فتنه در تلاطم آن به سلامت به دولت شما برسیم و تا آن زمان حق بگوییم و عمل کنیم همان‌گونه‌ای که امام رضا (ع) فرمودند هر لحظه برای فرج شما دعا کنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه