بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام موسی کاظم (ع)

۱۲ فروردین ۹۸

بار الها، آخرین روزهای ماه رجب است. ماه توست، ماهی که درهای رحمت و بخششت بازتر و جود و کرمت بر بندگانت جاری‌تر است و من در این شب به درگاه کریمت پناه آورده‌ام و نگران از اینکه تا کنون توبه‌ام را نپذیرفته باشی پس با مناجاتی از مولایم امام سجاد (ع) با چشمی اشک‌بار و شرمنده و پشیمان و با امید و آرزوی بسیار به تمنا ناله می‌کنم که:
معبود من گناهانم لباس خواری و بیچارگی بر من پوشانده و قلبم را بزرگی گناهانم مرده ساخته پس توبه‌ام را بپذیر تا به فضلت زنده شوم. من به عفو و قبولی بازگشتم فقط به کرمت امید بستم، اگر برانی به چه کسی پناه برم. پس رحم کن بر شرمندگی و رسوایی و حسرت و اندوهم از بدی کردارم. معبود من محروم نکن از آن زیباییِ چشم‌پوشی و پرده‌پوشی‌ات. ای جوش دهنده‌ی استخوان شکسته، ای خدایی که درِ رحمتت را به نام توبه به روی بندگانت گشودی، من به آستان با جود و کرمت در آخرین شب‌های ماهت متوسل شدم. قبول کن توبه و دعایم را و نا امیدم نکن ای پروردگار کریم.
بله در این روزها که مقارن با نزول قرآن کریم و بعثت رسول اکرم خاتم‌النبیین، تاج انبیاء حضرت محمد (ص) است باید که از این گنجینه‌ی بی‌نظیر الهی بهره‌مند شویم و با تفکر و تعقل در آیات کریمه‌اش راه سعادت و رستگاری را با اطاعت و عبادت و توبه طی کنیم. همان‌گونه‌ای که امیر مؤمنان علی (ع) فرمودند:
خداوند در قرآن کریم به شما گفت که چه اعمالی را می‌پسندد و از چه اعمالی متنفر است و این دو را به وضوح بیان فرمود که یکی را مورد پیروی قرار دهید و از دیگری پرهیز کنید که خداوند آن کس را می‌آمرزد که می‌تواند هواهای نفسانی را از درون خود دور کند. به فرموده‌ی رسول‌الله (ص) بهشت از راه دشواری‌ها به دست می‌آید و جهنم از شهوات نصیب گناهکار می‌گردد و هیچ طاعتی وجود ندارد که بدون دشواری باشد. اطاعت نکردن از دستور خدا توأم با شهوات و لذات نتیجه‌ی آن جهنم است و ای بندگان خدا بدانید ما اهل‌بیت و آل رسول‌اللّه (ص) جامه‌ی تن پیامبر و از اصحاب و خزانه داران و درهای او هستیم و کسانی که بخواهند وارد خانه‌ای بشوند باید از در آن وارد شوند و آن که در صدد بر می‌آید از راهی غیر از در وارد خانه شود نامش سارق است. آیات کریمه‌ی قرآن مربوط به آنان است و آن‌ها گنج‌های خدا هستند و هنگامی که لب به سخن می‌گشایند راست می‌گویند و زمانی که سکوت می‌کنند کسی در گفتار حق بر آن‌ها پیشی نمی‌گیرد.
پس ما نیز با توسل و سرمشق قرار دادنِ راه و رسم بندگی آنان که همان دستورات خداوند در قرآن کریم است خود را نجات داده و خشنودی الهی را کسب می‌کنیم.
اینک در این خانه‌ی مقدس حضور پیدا کردیم به سوگ شهادت یکی از این گهران بی‌نظیرِ خداوند عزاداری کنیم که ایشان عبد صالح، کاظم، باب‌الحوائج امام موسی بن جعفر (ع) هستند که زندگی‌شان از دو بخش تشکیل شده، 20 سال قبل از امامت و 35 سال دوران امامتشان که مصادف بوده با طاغوت‌هایی به نام خلفای عباسی، منصور دوانقی، مهدی و هادی عباسی و هارون‌الرشید که امام در زمان این ملعون سال‌ها در زندان‌های متعددی به سر بردند. ویژگی‌های امام کاظم (ع) نشان دهنده‌ی مسئولیت بزرگی است که ایشان به خوبی اجرا کردند. چون در زمان امام صادق (ع) و امام موسی کاظم (ع) شُبهاتی را که در امر امامت، دشمنان و عوام به وجود آورده بودند را رفع فرمودند که آن با درگذشت اسماعیل بن جعفر فرزند بزرگ امام صادق (ع) به وجود آمده بود و برخی از مسلمانان منحرف شده و می‌پنداشتند که اسماعیل از دنیا نرفته بلکه از انظار مخفی شده است در نتیجه فرقه‌ی انحرافی اسماعیلیه را تشکیل نمودند که هنوز نیز دارای طرفدارانی است.
امام موسی کاظم (ع) جنبش مکتبی شیعه را ایجاد فرمود که تا دستگاه هارون‌الرشید نیز رخنه کرد و هارون ملعون پس از زندانی کردن‌های طولانی امام موسی کاظم (ع) عاقبت ایشان را در زندان به شهادت رساند. لعنت الله علی قوم الظالمین.
می‌بینیم این غافلان به خاطر قدرت و زندگی ننگین کوتاه دنیایی خود دست به چه جنایاتی زدند و لعنت و غضب ابدی خداوند را به جان ذلیلشان خریدند.
واحیرتا از کسانی که همان راه را رفته و می‌روند مخصوصاً در عصر حاضر با حیله‌های مختلف سعی زیادی در فریب مردمی که اسیر نفس بوده و درکشان در دایره‌ی نفس و چشمانشان گردش می‌کند، دارند ولی همگی باید بدانند که دین اسلام و قرآن کریم از آن خداوند است و محافظتش را خود به عهده گرفته در نتیجه بزرگی و شکوفایی‌اش هر روز بیشتر شده و آنانی که درک و علمشان در عقلشان قرار دارد به خوبی آن را می‌فهمند اگر چه ظاهرش را منحرفان و مغرضان طرز دیگری نشان می‌دهند.
برای آگاهی بیشتر روایت زیبایی از امام رئوف امام علی بن موسی‌الرضا (ع) را نقل می‌کنیم که در آن تلاش مذبوحانه و بی‌ثمر وهابیان و دشمنان اسلام و اهل‌بیت و منافقان را بهتر می‌توان درک کرد و سفارشی نیز در عمل درست به شیعیان است که فرمودند:
مکان‌ها همواره در تاخت و تاز سلاطین زمان از صورت اصلی به ظاهری که اراده‌ی آن‌هاست تغییر شکل می‌دهد و این تغییرات در چشم آنانی که توان درک اصل را ندارند قابل توجه است درحالی‌که پیامبر (ص) تا ابد خاتم‌النبیین و مسجد پیامبر در مدینه محل نزول آیات کریمه است زیرا بزرگی نزول جاودانه است و پسرم مهدی (عج) آخرین وصی پیامبر که عالم از وجود مطهرش جان می‌گیرد. مهمانان خانه‌اش باید نعمت زمان را بشناسند و از حوض کوثر سیراب شوند و چون پروردگار حقیقت دین را در شناخت کتابش قرار داد پس اطاعت از قرآن کریم افضل اعمال است که اهل‌بیت را با آن می‌توان زیارت نمود.
اینک در این شب حزن و اندوه ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس مولا و سرورمان، ولی‌نعمت و اماممان اباصالح المهدی (عج) به مناسبت شهادت پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) به وجود مبارکشان ابراز می‌داریم:
مولای ما در عصر حاضر منافقان و معاندان سعی در کم‌رنگ کردن حضور و بزرگی شأن و مقام شما را در جامعه دارند لذا عملکردشان قلب ما منتظران را آزرده کرده است. به تمنا از وجود مقدستان می‌خواهیم که مکر و حیله‌شان را به خودشان برگردانید و رسوایشان کنید. ما در این روز به تسکین دل سوخته‌مان فریاد می‌زنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه