بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام صادق (ع)

۱۲ مهر ۱۳۸۹

حمد و سپاس پروردگار عزوجل که صاحب نعمت‌های بزرگ و بارنده‌ی رحمت گسترده، مواهب عظیم، قدرت و اقتدار کامل، بخشش‌های نیکو و عطاهای بی‌کران است که نه به وصف آید و نه مثل و مانندی دارد. آن خدایی که آفرید و روزی داد، الهام کرد و گویا نمود، نعمت داد و فرو بارید و عطا کرد و افزود. پاک و منزه است خداوند با جلالت و جبروت که عظمتش فراتر است از درک و اندیشه، یکتاست در سلطنت و مالک است در ملکوت و حیران است عقل در هیبت کبریاییِ او. سزاوار نیست جز او برای مدح و ثنا و ستایش.
بار الها تو را شکر می‌گوییم که ما را به‌واسطه‌ی شناخت و معرفت دوستان خود عزت بخشیدی که افضل آنان برگزیده‌ات از خلایق، شایسته‌ترینِ بندگانت، امامِ رحمت و پیشوای خیر و کلید برکت حضرت رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت پاکش است که همگی از پیشوایان و منجیان بشر از ظلمتِ جهل و گمراهی بودند و در راه هدایت بندگانت به‌سوی تو با جان و مال و فرزند همت گماشته رضایت تو را خریدند.
امروز که مصادف است با روز شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت، معلم راستین قرآن و عرفان، پاک کننده‌یِ انحرافات از دین، بنیان‌گذارِ راه و رسم شیعه، امام جعفر صادق (ع) فرصت را غنیمت شمرده گوشه‌ای از فضایل آن امام همام را بازگو می‌کنیم.
در زمان صدر اسلام سَران کفار و مشرکان مکه و مدینه با پیشرفت اسلام و فتح مکه چون در خود توان ایستادن در مقابل موج قدرتمند اسلام را نمی‌دیدند به ظاهر مسلمان شدند ولی در باطن منافق گونه در پی فرصتی بودند که مسیر اسلام را به نفع خود عوض کنند.
با واقعه‌ی غدیر و انتخاب امیر مؤمنان علی (ع) به‌عنوان جانشین پیامبر (ص) نقشه‌های شوم آنان نقش بر آب شد در نتیجه به سراغ مسلمانان جاه‌طلب و سست عنصر رفتند و با تحریک آنان بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) غیرمستقیم ابوبکر را جانشین نمودند و در پشت پرده زمام امور را به دست گرفتند و برای کم‌رنگ کردن قوانین اسلام و دستورات الهی و جایگزین کردن عقاید دوران جاهلیت و شرک آلود به‌وسیله‌ی عوامل خود شروع به اوج دادن روایت‌ها و احادیث جعلی کردند که تعداد این احادیث بعد از چند سال به ده‌ها هزار می‌رسید. با وجود این‌که امیر مؤمنان (ع) نهایت تلاش خود را در مقابله با این احادیث نمود اما با تبلیغات و اجیر فقها‌ی مزدور توسط خلفا روز به روز در میان عوام بیشتر اشاعه پیدا کرد. به‌طور مثال می‌بینیم که در زمان عثمان شتر سرخ‌موی را به جای بت زمان جاهلیت مقدس اعلام نمودند به‌طوری‌که در جنگ جمل مردم فضولات آن را به‌عنوان تبرک جمع آوری می‌کردند که پس از خاتمه جنگ امیر مؤمنان شتر را کشت و سوزاند. در زمان معاویه این دسیسه‌ها به اوج خود رسید به‌طوری‌که معاویه احادیث و روایت‌های جعلی را با طلا از بزرگان به ظاهر دینی می‌خرید و امام حسن و امام حسین (ع) نیز جان خود را در مبارزه با این انحرافات فدا کردند، امام سجاد (ع) در دوران خفقان و کشتارِ زمان خود چاره‌ی کار را در پیغام رساندن و آموزش و آگاهی دادن را در دعا و مکارم اخلاق دیدند که ایشان را نیز آن قوم لعین شهید کردند؛ اما در زمان امام باقر (ع) دولت بنی‌امیه رو به زوال نهاد و اختلاف شدیدی در ممالک اسلامی پدید آمد. به‌طوری‌که در مدت نوزده سال امامت امام باقر (ع) پنج خلیفه روی کار آمدند پس موقعیت مناسبی برای آن حضرت که از ظلم بنی‌امیه فارغ شده بود به وجود آمد و ایشان انقلاب فرهنگی و علمی شیعه را پایه‌گذاری نمودند و بزرگانی از عام و خاص را تربیت و آموزش و آگاهی دادند. پس از شهادت امام محمد باقر (ع) این مهم را امام جعفر صادق (ع) به عهده گرفتند و چون مدت امامت ایشان در پایان دولت بنی‌امیه و اول دولت بنی‌عباس واقع شد این دو دولت قدرتی نداشتند و از این جهت امام توانست به نشر معارف اسلامی بپردازد و چندین هزار دانشمند در علوم اسلامی تربیت نماید. در مدت امامت سی و چهار ساله‌ی خود شیعه را زنده کرد و خدمات آن حضرت به شیعه به حدی است که شیعه را شیعه‌ی جعفری می‌گویند. بزرگان شیعه و سنی معترف‌اند که چهار هزار نفر از امام صادق (ع) روایت نقل نمودند که یکی از آن‌ها سی هزار روایت از امام جعفر صادق نقل نموده. در فنون مختلف اسلامی به قدری از امام صادق روایت شده است که عقل دانشمندان و فقها در حیرت است.
پس درمی‌یابیم که امام جعفر صادق (ع) با رد روایت‌های کاذب و ساختگی و نقل و جایگزین کردن احادیث و روایت‌های درست چه ضربه‌ای بر منافقان و چه خدمتی به اسلام و شیعه نمودند. با وجود این‌که در اواخر عمرِ امام، منصور دوانقی خلیفه‌ی عباسی مانع از تشکیل کلاس و تماس مردم با امام شد باز ایشان دست از فعالیت برنداشته و غیرمستقیم به آموزش ادامه دادند تا این‌که منصور داونقی ایشان را در 25 شوال سال 148 هجری به شهادت رساندند.
چه زیبا حضرت زهرا (س) فرمودند: آنگاه که ندای حق بر می‌خیزد که کجایند بندگانی که همواره از شر نفس اماره در سلامت بودند و بیماری به آنان چیره نشد و آنچه همراه خود دارند سلامی در خور صحرای با شکوه قیامت است و افسوس بر آنانی که نعمت وجود را درک نکردند و میزان عشق پروردگار را نسبت به خودشان در نفس اماره به باد فنا دادند. همان عشقی که انسان را فقط به درگاه الهی پیوند می‌زند تا با گوشت و پوست، محبت و عشق را درک کند و آنگاه آماده‌ی ورود در بهشت رضوان شود.
ضمن عرض تسلیت به پیشگاه فرزند خلف ایشان حضرت اباصالح المهدی (عج) که ادامه دهنده‌ی راه ایشان می‌باشند دست به دعا برمی‌داریم که خدایا از تو درخواست می‌کنیم به آبروی بنده‌ی گرامی‌ات و امام بر حقت که در این روز در راه تو به شهادت نائل گردید ما را از شیعیان و پیروان واقعی امام جعفر صادق (ع) و پدران و فرزندانشان مخصوصاً امام عصرمان قرار ده.
خدایا در فرج امام عصرمان تعجیل بفرما تا بدعت‌ها و انحرافات کاذبی که پس از امامان در دین وارد گردیده را افشا و ریشه کن نماید. ان‌شاءالله.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه