بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام حسن عسکری (ع)

۱۸ آذر ۹۵

سزاوار است پروردگار با جلال و جبروت به حمد و ستایش بی‌کران و بی‌پایان و ازلی و ابدی و از آن اوست فرمانروایی آنچه در زمین و آسمان‌هاست و دانای نهان و آشکار، بخشنده و مهربان و پیروزمند و بزرگوار است.
صلوات و درود بر خاتم انبیا رسول اکرم حضرت محمد (ص) و بر خاندان پاکش که همگی از رستگاران، هدایت‌گران، صابران و خلیفگان الهی و مؤمنان حقیقی بودند که صفاتشان با بسیاری از آیات کریمه‌ی قرآن مطابقت دارد.
به‌طور مثال در آیاتی از قرآن خداوند فرموده: کسانی که به عهد خدا وفا می‌کنند و خود پیمان نمی‌شکنند؛ آنان که آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده پیوند می‌دهند و از پروردگارشان می‌ترسند و از سختیِ بازخواست خداوند بیمناک‌اند؛ آنان که به طلب ثوابِ پروردگار خویش صبر پیشه کردند و نماز گذاردند و در نهان و آشکار از آنچه به آن‌ها روزی داده‌ایم انفاق کردند و بدی را به نیکی دفع می‌کنند، سرای آخرت خاص آنان است و بهشت‌های جاویدان برای آن‌ها و هر که نیکوکار بوده است از پدران و همسران و فرزندانشان بدان داخل شوند و فرشتگان از هر در به نزدشان آیند و گویند: سلام بر شما به خاطر آن همه شکیبایی که ورزیده‌اید؛ سرای آخرت چه سرای نیکویی است.
با آگاهی از عملکرد و سرگذشت پیامبر گرامی اسلام و اهل‌بیت مطهرشان همه‌ی صفاتی که خداوند رحمان در قرآن کریم از مؤمنان نام برده را می‌توان در همگی آنان مشاهده کرد. برپاکننده‌ی نماز، خداترسی و انفاق در نهان و آشکار، صبر در سختی‌ها و مصائب و استواری در عهد و پیمان، همه و همه در وجود مقدسشان و در لحظه لحظه‌ی عمرشان جاری است پس وای بر احوال دشمنانشان که با وجود این آیات نه تنها حرمت اهل‌بیت را نگه نداشتند بلکه به عناد و دشمنی با آنان برخاستند. در روز عید غدیر پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) به امر خداوند فرمود: امروز کافران از بازگشت شما از دین خویش نومید شده‌اند. از آنان مترسید از من بترسید. امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خود بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم. به همگان اعلام کرد و همه با امیر مؤمنان علی (ع) و فرزندانش بیعت کردند اما به آن وفادار نمانده پیمان خود شکستند و پروردگار کریم که از عملکرد آینده‌ی آنان آگاهی داشت و حجت را بر آنان چنین تمام کرده بود، فرمود: و آنان که پیمان خدا را پس از استوار کردنش می‌شکنند و آنچه را که خدا به پیوستن آن فرمان داده می‌گسلند و در زمین فساد می‌کنند لعنت بر آن‌هاست و بدی‌های آن جهان نصیبشان. پس باید پیمان شکنان غدیر را لعنت کرد زیرا خداوند به این بیعت فرمان داده بود و همچنین فرموده بود: از من و پیامبر و ولی خود اطاعت کنید. این پیمان از طرف خداوند بود اما این ملعونین در زمین فساد کردند و پیامبر و فرزندان و اهل‌بیتش را مورد آزار و اذیت قرار داده و به شهادت رساندند. پس همان‌گونه‌ای که خداوند فرمود لعنت ابدی بر همگی آنان باد.
امشب ما به سوگ یکی از فرزندان رسول خاتم دور هم جمع شدیم تا دشمنانش را لعنت کرده و به عزایش بر سینه بکوبیم. ایشان یازدهمین اختر امامت و ولایت، عالم و زاهد، با تقوا و با وقار و با عفت و حیا، ابا محمد، ابن رضا حضرت امام حسن عسکری (ع) هستند که ولادت ایشان در هشتم ربیع‌الثانی سال 232 هجری و شهادتشان به دست معتمد عباسی لعنت الله علیه در هشتم ربیع‌الاول سال 260 هجری اتفاق افتاد. ایشان با وجود اینکه تقریباً تمام عمر مبارکشان را در تبعید به سر بردند ولی به اعتراف دوست و دشمن مظهر ابهت پروردگار عالم و خلیفه‌ی راستین و امام بر حق بودند و این موجب خشم دشمنان پلیدشان شد زیرا همه‌ی حسنات عطایی پروردگار سبحان را که آنان به شیطان فروخته بودند، ایشان یکجا داشت و تحمل این موضوع برای آنان سخت بود.
حال خطبه را به حدیث زیبایی از سرور عالمیان حضرت زهرا (س) مزین می‌کنیم که فرمودند: آنچه در وجود انسان است گویای فرمانی است که فرمانده‌اش در هنگام خلقتش به او آموخته تا امانتی را محافظت کند که پادشاه عالمیان است. آیا پادشاهی که مملکتش را نمی‌شناسد استوار و پابرجا می‌ماند یا در پرده‌ی اسارت دشمنان، جانش به امراض گوناگون مبتلا می‌شود و با رنج، در غربت و اسارت می‌میرد؟ آیا ذهنی قادر به درک خلیفه است؟ خلیفه‌ای که کتاب آسمانی می‌فرماید: فرشتگان عرضه داشتند آیا کسی را می‌آفرینی که در آنجا فساد کند و خون‌ها بریزد و پروردگار فرمود من آن دانم که شما نمی‌دانید. آنچه را که فرشتگان درک کردند پادشاهی مفلوک بود که در چنگال امیالش اسیر و درمانده شده و آنچه را که صورت واقعی خلیفه‌ی الهی بود را پروردگار معرفی فرمود و همگان بر آستانش فرمان‌بر گشتند و او را خلیفه‌ی بر حق الهی شناختند؛ خلیفه بر کرسی خلافت نشست و همگان فرمان‌بر آستانش؛ مانند فرمان مغز که مکان برایش معنا ندارد کتاب قانونش نوشته شد و حدود مملکتش تعیین گردید و نگهبانانش بر محافظت از حدود، انتخاب و بر کارها گمارده و فرمان‌بر. حالا خلیفه با تسلط بر قدرت‌های پوچ و بی‌اساس باید مملکتی را آباد کند.
اینک در این شب حزن و اندوه ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس مادر گرامی‌شان و ولی‌نعمتمان سرور و مولا، امام عصر و زمان، اباصالح المهدی (عج) به وجود مبارکشان ابراز می‌داریم:
مولای ما، ما را دریاب تا توان تحمل مصیبتی که جهل جاهلان دهر بر جانمان هموار نموده‌اند را بیابیم و دست ناتوانمان را در دستان یداللهی‌ات از لغزش گناه نجات بخشی پس با تضرع و ناله فریاد می‌زنیم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه