بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شهادت امام جعفر صادق (ع)

۹ مرداد ۹۵

حمد و شکر و سپاس پروردگار رحمان و غفار را سزاست که خود فرمود بگو ای بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده‌اید. از رحمت خدا مأیوس نشوید زیرا خدا همه‌ی گناهان را می‌آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان و هم‌چنین فرمود: خدا بدترین اعمالی را که مرتکب شده‌اند از آنان بزداید و به بهتر از آنچه می‌کرده‌اند پاداششان دهد و همین طور فرموده: پروردگار تو برای کسانی که از روی نادانی مرتکب کاری زشت شوند سپس توبه کنند و به صلاح آیند آمرزنده و مهربان است. بله این آیات نمونه‌ای است از دریای لطف و احسان پروردگار غفور و رئوف و ودود که بندگانش را به نجات امیدوار و دعوت می‌کند پس آنانی که جهنم جایگاهشان خواهد شد خود بر اثر عناد و لجاجت آن را برگزیده‌اند زیرا خداوند سبحان حضرت آدم و فرزندانش را برای نعمت‌ها و آرامش و آسایش بهشت آفرید که فرمود: ای آدم خود و زنت در بهشت جای گیرید و هر چه خواهید و هر جا که خواهید از ثمرات آن به خوشی بخورید. پس پاک و منزه است خداوند کریم که چنین بنده‌نواز و عطابخش و مهربان است. حمد و ستایش شایسته‌ی کبریایی اوست که در عین بی‌نیازی با بندگانش چنین حلیم و صبور و مهربان است.
پس بشارت و سلام بر ارواح پاک صدیقین، همانانی که پروردگار عالم به آنان فرمود: بشارت به عزتی که خاص بندگان خالص است تا هیچ سؤالی بی‌پاسخ نماند و آفریدگان به گوش‌ها و چشم‌های خویش وعده‌ی الهی را در جانشان بچشند و طعم آن را که در ذائقه‌ی همگان به امانت گذاشته شده را از جایگاه خویش بیرون بیاورند آنگاه با شرابی که می‌نوشند آن‌چنان شیفته‌ی پروردگار خویش گردند که زبان روح به سخن درآید، ابراز کند: ای خالقم اکنون رمز آفرینشم گشوده شد و بزرگی خلقتم نمایان گشت پس به شکرانه‌ی نعمتت ستایش را آموختم، شکرم را بپذیر و مرا از آنچه عطا فرمودی محروم مساز.
سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) چه زیبا نجات و رستگاری و جایگاه رفیع بندگان خالص پروردگار را توصیف فرمودند. آنانی که لذت بندگی را در جانشان به ودیعه داشتند بیرون آورده در دریای احسان و لطف الهی غوطه‌ور شدند. شکر پروردگار کریم را که این گنجینه را در وجود همگان به امانت قرار داد ولی افسوس عده‌ی قلیلی آن را دریافتند.
اینک در این روز حزن و اندوه به سوگ شهادت یکی از آن صدیقین و بنده‌ی برگزیده و خالص پروردگار در این مکان مقدس حضور داریم. ایشان ششمین اختر آسمان امامت و ولایت، معلم راستین قرآن و عرفان، پاک کننده‌ی انحراف از دین و بنیان‌گذار راه و رسم شیعه امام جعفر صادق (ع) هستند. عمر مبارک ایشان 65 سال بود که در طول 34 سال امامت خود علاوه بر تربیت بیش از 4000 شاگرد به قدری روایت از علوم مختلف از ایشان وجود دارد که دانشمندان را از این همه دانش و تلاش به حیرت وا‌داشته، چند نمونه از فرمایشاتشان را نقل می‌کنیم که فرمودند: هر کس دوست دارد بداند خدا نمازش را پذیرفته است یا نه بنگرد که آیا نمازش او را از زشتی‌ها و بدی‌ها بازداشته است، به همان اندازه که نمازش مانع انجام بدی‌ها بوده در همان حد از او پذیرفته می‌شود؛ و هم‌چنین فرمودند حضرت مهدی (عج) با ظهور خود از شیعیانش اندوه و گرفتگی را برطرف می‌گرداند پس از آنکه به سختی بسیار و بلای طولانی و ستمی آشکار گرفتار شده باشند و نیز فرمودند: خداوند متعال می‌فرماید: من نماز کسی را می‌پذیرم که در برابر عظمتم فروتنی کند و به خاطر من نفس خود را از لذت‌ها باز دارد و روزش را با یاد من سپری سازد و بر بندگانم تکبر نورزد و گرسنه را سیر کند و برهنه را بپوشاند و بر گرفتار ترحم نماید و غریب را پناه دهد.
این سخنان نمونه‌ای بود از فرمایشات گهربارشان که نقل شد. منصور دوانقی خلیفه‌ی ملعون عباسی در اواخر عمر امام جعفر صادق (ع) را در مضیقه شدیدی قرار داد و کلاس درس ایشان را تعطیل و ممنوع الملاقات و خانه‌نشین کرد و سرانجام در 25 شوال سال 148 به امر آن ملعون مسموم و شهید شدند. لعنت الله علی قوم الظالمین.
ما در این روز حزن و اندوه ضمن عرض تسلیت به پیشگاه فرزند گرامی ایشان سرور و مولایمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) به مناسبت شهادت پدر بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع) ابراز می‌داریم که مولا و سرور ما همان‌گونه‌ای که پدر گرامی‌تان امیر مؤمنان علی (ع) پیش‌بینی فرمودند که فرزندان من همانند جدمان ابراهیم خلیل که نمرودیان و فرعونیان را پشت سر گذاشت تا جلوه‌ی حق را جاودانه سازد، فرزندانم نیز همانند جدشان به جنگ باطل خواهند رفت و با تدبیری که در رسالتشان نهفته است چهره‌ی باطل را در هم خواهد کوبید تا خون پاکشان پرچم حق را برافرازد و به زمانی متصل کند که پیروان و شیعیانشان به دنبال وارث حقیقی رسالت حرکت کنند و درحالی‌که از حضورش دور باشند دست مهربانش را در شعله‌های کفر زمان در دست گیرند تا همانند یاران من نامشان در ملکوت بدرخشد و پیامبر به آنان به عنوان وارث ارثی بنگرد که از اولین تا آخرین جز به محبت خاندانش به زندگی ادامه نداده‌اند و افتخارشان نام با برکت فرزندان رسول خدا بوده. مولا ما نیز آرزو و افتخارمان شیعه‌ی راستینی که امام جعفر صادق (ع) آن را تأیید فرمودند و منتظری که شما امام عصرمان آن را بپذیرید است؛ پس در این زمانه‌ی پر از فتنه و کفر و ظلم دستان ضعیفمان را در دستان قدرتمندتان بگیرید تا وارثی باشیم که امیر مؤمنان آن را فرمودند و برای برآورده شدنش هر لحظه نام مبارکتان را فریاد خواهیم زد:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه