بسم الله الرّحمن الرّحیم

(محرم 1441 ه.ق- در انتظار دولت عشق)

خطبه شب چهارم

۱۳ شهریور ۱۳۹۸

سلام بر یوم‌الدین، روزی که همگان بر جان خویش بیمناک‌اند. اسراری که در جان‌ها نهفته است. کدام جان؟ جسم از مشتی پوست و استخوان تشکیل شده که فرماندهی مغز آن را هدایت می‌کند. همگان با این مرکز پیچیده در حال حرکت هستند. تمام آنچه می‌آموزند به‌واسطه‌ی این ساختمان فرماندهی است. وجه دیگرش که به این مرکز مربوط می‌شود تفکر است. فکر در درونش شکل می‌گیرد و با فرمان مغز به جریان می‌افتد تا عمل‌ها را در احاطه‌ی این خلقت عجیب قرار دهد.
پروردگار کریم برای هدایت این مجموعه روح را می‌آفریند تا حالات غیبی را تحت کنترل خویش درآورد. این حالات نامش احساس است. تمام غم‌ها، شادی‌ها، عشق‌ها به این مرکز مربوط می‌شود تا جان را در معمایش مدد نماید. قرآن کریم بزرگ‌ترین نعمت را در قالب روح معرفی می‌فرماید و عقاب‌ها و پاداش‌ها را به آن اختصاص می‌دهد. پس تشخیص هدایت و یا ضلالت با پذیرش دعوت انبیاء شکل می‌گیرد تا قدرت پذیرش روح در همگان آشکار شده و صاحب خویش را به طرف آنچه به آن علاقه‌مند است هدایت کند. احساس نیاز به خالق نیز به این مجموعه مربوط می‌شود. پس پیچیدگی خلقت در انسان‌ها متفاوت است. برای ایجاد اتحاد و کنترل این شگفتی اطاعت آموزش داده شده تا همگان راه سعادت و ضلالت را در جانشان بیابند.
اینک شیفتگان راه سعادت مد نظر هستند. آنان به‌طرف اطاعت در حرکت‌اند تا راز عشق را فاش کنند. در اولین مرحله فرمان داده شده‌اند تا خالق خویش را بستایند. ستایش را در قالب نماز و روزه و دیگر احکام که به جا می‌آورند.
فرمان بعدی اطاعت از اولوالأمر است. در هر زمان و مکان تفاوتی نمی‌کند. محرم آیینه‌ی اطاعت است. چه کسی جان خویش را در این آیینه می‌بیند. آیا توانسته بنده‌ی مطیعی باشد. او در حزن و اندوه شهیدانی است که جز حق را نپذیرفتند. آنان حق را بر سر باطل کوبیدند تا مصداق آیات قرآن کریم شوند و عاشقان کوی‌شان را به همان راه بخوانند.
محرم سال 61 هجری نشان از ذخیره‌ای دارد که هم اکنون در جانتان در جریان است. حکایت شیرین حرکتی که سال‌هاست از زبان شهیدان در پرونده‌ی عمل‌ها ثبت است تا انتظار را در قالب ده روز به تصویر کشد. ده روزی که تا قیامت زمان آن را در آیینه‌ی جانش ذخیره نموده تا همگان به کوتاهی زمان عمرشان دقت کنند. زمان عمر طبق فرموده‌ی آیات الهی در قوم بنی‌اسرائیل با تمام معجزات ده روز بود و در صحرای کربلا هم ده روز. چه تفاوتی بین این دو تا ده روز است و شما که در قالب ده روز جانتان را محک می‌زنید آیا بعد از اتمام این ثروت عظیم هدایت با انتظار فرج همراه می‌شوید تا در همان ده روز سعادت و یا شقاوت را به نمایش درآورید یا از صحنه خارج می‌شوید تا عمرتان در پرانتز نفسی بگذرد که خود به آن دل‌بسته‌اید.
لحظات زمان زبان گویایی دارد که همواره مولای خویش را می‌خواند به فرجی مبارک:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه

 

بازگشت به صفحه خطبه‌های محرم ۱۳۹۸