بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شب اول رمضان

۲۳ فروردین ۱۴۰۰

حمد و شکر و سپاس رب‌العالمین را زیبنده است که از سر فضل و کرم و بنده‌نوازی‌اش در بعضی ایام فضیلت و گنجینه‌های بی‌نظیری قرار داد و آدمی را سفارش به استخراج آن‌ها نمود تا با دست یافتن و بهره گرفتن از آن جان و روحش را جلا داده پس از آن راه سعادت و رستگاری را بپیماید. از جمله این ایام ماه مبارک رمضان است که رحمت الهی همچون بارانی در بهاران گیاهان نیمه مرده‌ی وجود آدمی را زنده و شاداب نماید به شرط آنکه مراقب آفت‌های نفس اماره و شیطان باشد تا بعد از ماه رمضان قبل از این‌که شجره‌ی جانش به بار نشیند پژمرده و بی‌ثمر شود و از چرخه‌ی هستی خارج شده، سزاوار آتش گردد. پس به عجز و ناله از پروردگار تقاضا کنیم که جانمان را از بند شیطان نفس برهاند نفسی که در کمین عبادت‌ها و روزه‌های ما نشسته تا حاصل یک ماه بندگی ما را برباید.
باید بدانیم که نخوردن و نیاشامیدن بهانه‌ای است برای درک گهری که پروردگار رحمان از سر کرمش در صندوقچه‌ی جانمان قرار داده تا با استخراج آن چلچراغ راه هدایت را روشن کنیم.
چه زیبا مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) فرمودند: رمضان آیینه جمال جان است پس جانتان را از این جمال محروم نکنید. خوردن و آشامیدن بهانه‌ی شکم است به جانتان شراب طهور را بخورانید که در سحرها و افطارهایش مخفی است. زنده شوید، رمضان مردگان را به وعده‌ی فطر نمی‌خواند. مردگان همان‌گونه که پروردگار می‌فرماید قابل شمارش نیستند پس با جهل زمان نروید با چلچراغ هدایت همراه شوید. جمال زیبا در درونتان است به آن بپردازید تا ظلمت جانتان به انوار رمضان از تباهی نجات یابد.
بله چه زیبا و حکمت‌آموز است سفارشات مولایمان پس دانستیم که ماه رمضان خودشناسی و درک ارزش‌های جان و روح آدمی است که با توسل به آن در نعمت و رحمتش غوطه‌ور خواهیم بود همان‌گونه‌ای که سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) نیز فرمودند که: برکات الهی در ساعاتی است که چونان گنجینه‌ای جان‌ها را در احاطه‌ی خود می‌گیرد تا دقیقه‌ها در مخزن اسرار متصل شود آنگاه منادی ندا دهد ای بندگان برخیزید که محشر عشق آغاز گردید. جسمتان را در گور نفس بخوابانید تا جانی زنده شود که طعامش انواری است که صندوقچه‌ی جان را می‌گشاید و حدیث جانش تلاوت می‌کند. با اشتیاق به خطوطش می‌نگرد تا رمز قفل را بیابد. آنگاه در قفل جانش بچرخاند تا خزائن جانش استخراج شود. با ثروتش ماهی را به پایان برساند که نامش رمز جان است. پس با این فرموده شروع می‌کنیم ماه رمضان را که با آن محشر عشق آغاز می‌شود و باید جسم را در گور نفس اماره دفن کنیم تا رمز خزائن جان را دریابیم و با استخراج آن در این ماه سعادت ابدی پیدا کنیم و این مهم ممکن نشود مگر با اطاعت و عمل به دستورات خداوند در قرآن کریم که ضمن هدایت و راهنمایی به صراط مستقیم آدمی را به ارزش‌های والایی که از فصل و کرمش به او عطا فرمود آگاهی می‌دهد که در آن پروردگار غیب را می‌گشاید، سرنوشت قوم‌ها را به تصویر می‌کشد. سفره‌ی احسانش را می‌گشاید. پس پروردگارت را از درون آیاتش حس کن او بندگان خویش را از خون و خاک جدا کرده و به آغوش پر مهرش می‌خواند و بهشت را به تصویر می‌کشد. نعمت‌هایش را بیان می‌فرماید. رازهای نهان را می‌گشاید تا توان دیدن غیب بر چشم‌های بسته آسان گردد.
اینک به دامن پر مهر مولا و سرورمان اباصالح المهدی (عج) پناه برده و از ایشان یاری می‌خواهیم و به تمنا به وجود مقدسشان ابراز می‌داریم: ای آخرین نجات‌بخش عالم به فریادم برس تا قلبم مجدداً ضربان خویش را با روزها و شب‌های ماه رمضان آغاز کند. او با هر ضربانی عاشقانه تو را می‌خواند: ای امام عصرم به من بنگر، آمده‌ام تا جان حقیرم را با نشانه‌ی محبتت یک بار دیگر روزه‌دار رمضانی کنید که به روزها و شب‌هایش دل‌بسته‌ام پس نام زیبایت را می‌خوانم:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه