بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ی شب اول رمضان

۲۰ مرداد ۱۳۸۹

حمد و ستایش خداوندی را سزاست که عجایب عظمتش پایان نپذیرد، نهایتی برای فرمانروایی‌اش نیست، خزاین رحمتش فنا نشود و دیدگان از دیدارش فرومانند، هر عظمتی در برابر عظمتش حقیر است و هر نهانی پیش او آشکار و هر رازی برایش فاش.
پس حمد و سپاس خداوندی را که ما را به حمد و سپاس خویش راهنمایی فرمود تا شکرگزار احسان او باشیم و در برابر حمد و سپاس خویش به ما پاداش داد تا به مدد احسانش در راه خوشنودی‌اش گام برداریم که یکی از آن راه‌های سعادت، ماه خدا، ماه رمضان است، ماه بارش رحمت، ماه پاکیزگی، ماه بهار دین، طراوت شکوفه‌های مناجات، نغمه‌های روح و جان‌افزای قرآن و اشک‌های توبه که پاک‌کننده‌ی گناهان است پس پاک و منزه است خداوند کریم و هیچ موجودی جز او نیست و حمد و ستایش و سپاس مخصوص اوست.
ماه مبارک رمضان که ساعت‌ها و دقیقه‌های آن گران‌بها و پر ارزش است اگر کسی آن را به‌درستی درک کند و بهره بگیرد به سعادت ابدی می‌رسد که امیر مؤمنان علی (ع) در این مورد زیبا فرموده‌اند: که زندگی زمین درگیر ساعت‌های آن است.
خدای بزرگ در قرآن کریم فرموده: من، شما و شب و روز و فصل‌ها و هر آنچه در زندگی شماست را جز برای درک زمان آن نیافریدم که این را بدانید چه در شب باشید و چه در روز خداوند به کارهایتان آگاه است پس باید ساعت‌ها را جز به یاد ذکر خدا سپری نکنید که هر کاری با ذکر خدا در زمان ثبت می‌شود و هرگز گذشت ساعت‌های آن را فراموش نکنید پس زمان را ذخیره کنید و هم‌چنین بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: در این ماه مبارک زیارت اهل قبور را زیاد بخوانید و در آن زیارت اندیشه کنید که قبرها منتظر شمایند و چه بسا که بر چشم برهم زدنی شما هم از آن اهل باشید و روزهای آن ذکر خدا کنید و در شب‌های آن سجده‌های طولانی که خداوند آمرزنده و مهربان است.
دست‌هایتان را با محبت به‌طرف کسان و خویشاوندانتان دراز کنید که محبت ودیعه‌ی خداوند است. دل با محبت به عرش می‌رسد و نزدیک می‌شود.
خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: آیا بینا با نابینا برابرند؟ بینایی دل، دیدن انوار الهی است که ورود و خروجش مانند دم و بازدم است اگر در آنچه فرو می‌بریم خداوند را یاد کنیم به یاد ورود به پیشگاه پروردگار می‌افتیم و از کارهایتان پشیمان می‌شوید و در مورد خروج هوا به یاد بیرون آمدن از قبرها در قیامت.
پس به خداوند که در سینه‌هایتان است نزدیک شوید و با او بنشینید و برخیزید و نفس بکشید تا در هدایت صراط مستقیم قرار بگیریم. هم‌چنین امیر مؤمنان علی (ع) چنین می‌فرمایند که: از خانه‌هایتان به‌طرف خانه‌ی خدا عزیمت کنید و در تمام ساعات شب چون رشته‌ای متصل به رشته‌یِ خداوند چنگ بزنید و مانند مادری فرزند مرده مویه کنید که رحمت خداوند در این شب‌ها بسیار زیاد است و به آنچه خداوند به شما روزی کرده شکر کنید و رشته‌یِ محکم او که کتاب حکیم و عترت پیامبر است چنگ بزنید و پراکنده نشوید که پراکندگی وجود جز نابودی به همراه ندارد.
در موقع افطار بسیار ذکر یا‌ فاطر‌السماوات را تکرار کنید و لقمه‌ی اول افطار را در احسان شهدا، صدیقین، انبیا و مرسلین به دهان بگذارید تا تبدیل به ذکر شود و از آنچه می‌خورید انفاق کنید که اموات شما نیز روزه هستند و نیاز به احسان شما دارند. قرآن کریم تا ابد بهاری است و هیچ زمان خزانی نخواهد داشت. از این‌که ماه مبارک رمضان را ماه بهار قرآن می‌نامند برای ماست که در ماه‌های دیگر اُنس با قرآن نداشته‌ایم. در این ماه سعی در خواندن آن می‌کنیم که متأسفانه به خواندن آن اصرار داریم و به درک مفاهیم و دستور آن توجه نداریم. بهاری که قرآن نازل نشد که با صوت و آهنگ موزون یا با عجله برای ثواب خوانده شود که در این صورت دهان و فضا خوشبو شده و خاصیت دیگری ندارد.
قرآن کریم بزرگ‌ترین اعجاز نازل شده است که انسان‌ها را نجات دهد. چه زیباست توصیف خانم فاطمه‌ی زهرا (س) که می‌فرمایند:
قرآن کریم اعجازی است که سیر در زمان را برای تلاوت کننده‌ی خود به وجود می‌آورد او می‌خواند و مرتباً به زمان‌ها می‌رود و برمی‌گردد ولی درکش برایش سخت است چون به زمان رسالت رسولان می‌رود و گاه در عذاب قوم آنان با آن قوم می‌میرد و زندگی‌اش با انتخاب باطل با آن قوم پیوند می‌خورد و درکش برایش ممکن نمی‌شود. آنان را سرزنش می‌کند و از حال خود در غفلت است آیات کتاب آسمانی قرآن کریم امت رسول خدا را در زمان‌ها سیر می‌دهد و با پیامبران آشنا می‌کند اگر تلاوت کننده‌ی آن پیوندی با رسالت آن پیامبر در وجودش احساس کند مهمان پیامبر می‌شود و پیامبر الهی از بهشتی که در عملش در آن زندگی می‌کند از او پذیرایی می‌کند مهمان خوان سفره‌ای می‌شود که طعام آن انوار حق است قوم عذاب شده الهی را لعنت می‌کند و با سرزنش از آن‌ها جدا می‌شود و به رسالت پیامبر ایمان می‌آورد. کتاب الهی را ورق می‌زند تا به رسالتی دیگر با قوم دیگر برسد و با تلاوت آیات مرتباً مهمان انبیا می‌شود و جانش شیرینی رسالت را درک می‌کند او کلمات را می‌خواند و جانش حق و باطل را از یکدیگر جدا می‌کند از عذاب‌ها نجات پیدا می‌کند و در نعمت‌ها وارد می‌شود سوره‌های کتاب الهی را با سرعت زمان آخرین پیامبر پروردگار می‌پیماید و نعمت‌های الهی در اطاعت فرامین وحی به برگزیدگان که نامش به‌عنوان سرپرست قومی در کتاب آسمانی قرآن کریم برده شده است و گاهی قوم‌ها با همراهی پیامبر خود در آن رحمت وارد می‌شوند و زندگی با رنج را به زندگی با جهل ترجیح می‌دادند تا زمانی که برای آنان مقدر شده می‌ماندند و سپس با آنچه با اختیار عقل انتخاب کرده بودند جای خود را به قومی دیگر می‌دادند تا عبرتی باشند که ثواب یا گناه و امت آخرین پیامبر الهی حضرت محمد (ص) در آستانه‌ی دَرِ رحمت الهی نشست تا هم درون را ببیند و هم بیرون را، با آگاهی از آنچه در بیرون دَر بود می‌توانست به درون احاطه داشته باشد و خود را از حوادث بیرونی دور نگه دارد و فقط تماشاگر باشد.
برادران و خواهران در اولین شب ماه مبارک رمضان و شروع قرائت قرآن کریم بیایید دست به دعا برداریم که خداوند روزی ما فرماید تا رمضانی و قرائت قرآنی را با امر و خوشنودی خداوند در کنار مولا و سرورمان امام زمان (عج) شروع کنیم که لذت و سعادتی واقعی است.
و در خاتمه از زبان گهربار امیر مؤمنان علی (ع) دعا کنیم که ان‌شاءالله حق تعالی این دعاها را برآورد:
بار الها جان‌های ما را به نور صداقت و ایمان روشن بگردان.
بار الها آنچه تو و رسول تو را راضی و خوشنود می‌کند بر دل‌های ما الهام بفرما.
بار الها قدم‌های ما را در راه خوشنودی خودت و آنچه که برای ما روزی فرموده‌ای از تقدیراتت در دنیا و آخرت استوار و پابرجا بفرما.
بار الها در این زمان که سینه‌ها از پرستش یاد تو دچار حیرت و سرگردانی است دل‌های ما را از آن حیرت و سرگردانی نجات عنایت بفرما.
بار الها به دل‌های فقیر و مسکین و بیچاره‌ی ما قوت عبادت ببخش.
بار الها هر که در راه تو از روی پاکی و اخلاص قدم برمی‌دارد بر قدم‌هایش برکت آل ابراهیم (س) را عنایت بفرما.
بار الها ماه مبارک رمضان است و سفره‌ی احسان تو از نعمات بهشت گسترده، دل‌های ما را بر سر آن سفره رحمت مهمان بگردان.
بار الها ما را یاری فرما تا با یاد تو همواره از خوان سفره‌ات بخوریم و از شراب عشقت بنوشیم.
بار الها همگی ما را از آنان که از ولی و فرزندان ولی تو اطاعت کرده‌اند قرار بده و دست یاری آنان را از سر ما کوتاه نفرما.
بار الها همگی آنان را که قلبشان در راه جهاد تو می‌تپد از یاران امام عصر (عج) و زیر پرچم «اِنا فتحنا لک فتحاً مبینا» قرار بده.
بار الها آتش خشم تو آتشی بس سهمگین و گران است این جان‌های ضعیف و ناتوان ما را از آن آتش در پناه رحمتت قرار بده.
ای پناه بی‌پناهان ما را در حریم یگانگی و بزرگی‌ات پناه ده، ای پناه درماندگان، اسیران و مسکینان و ای دادرس بی‌کسان و ای یاور مؤمنان و ای یاور جهاد کنندگان، شهادت در راه خودت را بر جان‌های گنه‌کار ما روزی و انفاق قرار بده. ای عظیم‌ترین عظیمان.

آمین یا رب العالمین

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه