بسم الله الرّحمن الرّحیم

(محرم ۱۴۳۱ ه.ق)

خطبه روز عاشورا

۶ دی ۱۳۸۸

حمد و سپاس خداوند بی‌همتا را سزاست که قدرتش بر همه چیز احاطه و رحمتش بر آفریدگان و نعمت بی‌شمارش بر بندگانش جاریست. و شکر و سپاس خداوند کریم و عزوجل را سزاست که با خلقت و برگزیدن چهارده خورشید که برترین آن‌ها رسول گرامی خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) است، راه مستقیم و هدایت که انتهای آن رضایت و قرب خود بود را روشن و منور کرد و ما را بر این مائده‌ی بزرگ آسمانی خود آگاهی داد.
امروز عاشورا، روز زیبایی، روز کمالِ عشق، روز پیروزی حق بر باطل و روز جدایی پاک از ناپاک است پس باید خانه‌ی امام زمان حضرت مهدی (عج) را مزین به گفتار عمه‌ی بزرگوارشان که در مدینه در جمع عزاداران شهدای کربلا ایراد فرمودند نمود؛ که چنین فرمودند: پس ای کسانی که آمدید تا به فیض عزاداری برای سالار شهیدان برسید. سکوت کنید و با تمام وجود از معرفت دریای جوشان ائمه اطهار استفاده نمایید. حضرت زینب کبری (س) چنین فرمودند: برای هر انسانی در ساعات عمرش لحظاتی وجود دارد که در آن لحظات نویدهای الهی در عالم الست برایش تکرار می‌شود و او حتماً باید این پیام‌ها را یک بار دیگر در گوش جان بشنود و باز پاسخ را تکرار کند. اگر پیمان همان پیمان نخست بود که او از رستگاران است و اگر نبود به راه پیمان شکنان و عهد شکنان می‌رود و به عهد خود وفا نمی‌کند. زندگی دوم یک زندگانی حیوانی است که انتخاب می‌کند تا به انتها برسد و در انتها به آنچه انجام داده آگاه می‌شود ولی راه برگشتی وجود ندارد. پس ای مردم مدینه تربیت فرزندان در خاندان نبوت ریشه از اصل آفرینش دارد و همراه شدن من و فرزندانم و برادرم و برادرزاده‌هایم در سفری که در آن با کفر و زشتی مبارزه کردیم و توانستیم تا لحظاتی را برای خودمان جاودانه کنیم که حرارت حق را در وجودمان احساس کنیم و شمشیر را بر فرق باطل بکوبیم. ای مردم یقین بدانید تمام هستی منتظر است تا نفس‌ها در سینه‌ها در یک لحظه حبس شود و آن لحظه، لحظه‌ی ظهور است و جاء الحق ندا خواهد داد کجایند حق طلبان؟ و حق طلبان درحالی‌که کوله‌پشتی سنگین زمان را حمل می‌کنند به‌طرف آن ندا حرکت می‌کنند و زمان آنان متوقف می‌شود و کسانی که در زمان حیاتشان ثابت مانده‌اند مانند شهیدان به آن لحظه پیوند داده می‌شوند. پس آنان که با حق زندگی می‌کنند زنده‌اند و آنان که از آن جدا هستند مردگان در زمان هستند.
و سلام بر سرور شهیدان امام حسین (ع). بر حقیقتی که زمان از درکش عاجز است. پس باید مراقب باشیم که نهضت عاشورا را با تصورات ذهنی خود از واقعیت آن دور نکنیم که این عمل از عمل کفار مدینه سنگین‌تر است.
در این رابطه حضرت زهرا (س) در رحلت پیامبر اکرم (ص) چنین فرمودند: اگر در قلب کسی فرامین قرآن کریم نقش نبندد به‌ناچار علایق خود او نقش می‌بندد و او سعی می‌کند تا حقیقت آنچه را که درک نکرده را به‌واسطه‌ی مصیبت اهل‌بیت به حقیقت نزدیک کند و نام این عمل سرگرمی است که قرآن کریم به آن اشاره دارد و می‌فرماید: ساعت‌های عمر او طی شد و او سرگرم بازیچه است. چون حقیقت رسالت در عمل پیامبر (ص) نمایان است و فرزندان او هم جزئی از این حقیقت هستند پس اول باید حقیقت را شناخت، بعد برای مبارزه گریه کرد. ولی نفس خود اندیش اگر پیدا شود دیگر راهی برای حقیقت باز نمی‌شود و اندوه انسان از نفس خودش سرچشمه دارد نه از حقیقت. پس ذکر مصیبت می‌گوید و برای آن اشک می‌ریزد درحالی‌که حقیقت را در نفس خودش پنهان کرده و به نصایح قرآن کریم توجهی نمی‌کند و حقیقت را رها می‌کند، مبارزه و آنچه را که انجام می‌دهد نامش را مودت می‌گذارد درحالی‌که مودت نامش اطاعت از فرامین الهی ست.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه