بسم الله الرّحمن الرّحیم

دعای سوم صحیفه سجادیه

درود بر حاملان عرش الهی

بار الها، آنان که عهده‌دار عرش تو هستند که لحظه‌ای از تسبیح تو غفلت نورزند و از تقدیس تو خسته نمی‌شوند و از عبودیت در پیشگاهت به تنگ نمی‌آیند و هرگز کوتاهی در امر تو را بر فرمان‌برداری ترجیح نمی‌دهند و همواره واله و شیدای تو هستند، مِن جمله اسرافیل که مأمور نفخه‌ی صور است و منتظر اجازه‌ی توست تا به هنگام فرارسیدن آن لحظه، بی‌درنگ به (صور) بدمد و اسیران خاک را به رستاخیز کشد.
همچنین میکاییل که فرشته‌ی عالی مقام و عظیم الشأن در مقام طاعت توست و جبرئیل که امین بر وحی و در میان ملائکه‌ی آسمان‌ها مطاع و محترم است و در درگاهت مقرب است و روح که حجاب‌دار حریم قدس توست و روحی که از عالم (امر) تو می‌باشد، درود تو بر آنان باد و بر دیگر فرشتگانی که در آسمان‌هایت جای گزیده‌اند و امانت‌داران بر رسالت‌های تو‌ هستند، آنان که هرگز از فعالیت مداوم خسته نگردند و هیچ‌گاه از پای درنیایند و سستی نشناسند و شهوت‌ها آنان را از تسبیح و تقدیس حضرتت باز ندارد و هرگز از تعظیم جلال تو سهو و غفلت نکنند، چنان چشمانشان به حال خضوع و خشوع است که از سرافکندگی حضور حضرتت ابداً قصد نظاره به آن جلال و جمال نکنند.
آن فرشتگان دائم به فرط شوق و رغبت به آنچه نزد تو است با نهایت عشق و ابتهاج به یاد نعمت‌ها و الطاف بی‌انتهای تو می‌باشند و نزد مقام عظمت و جلالت در کمال تواضع و تذلل‌اند، آن فرشتگان چون به دوزخ بنگرند و ببینند که چگونه بر معصیت کنندگان زبانه می‌کشد می‌گویند بار الها پاک و منزهی، ما تو را آن‌طور که شایسته است بندگی نکردیم بلکه به‌قدر معرفت ناقص و مرتبه‌ی نازل خود تو را شناختیم و پرستش کردیم. پس درود تو بر آنان باد و بر فرشتگان روحانی و مقربان درگاهت و رازداران بین تو و پیامبرانت و امانت‌داران وحی و الهامت و گروه گروه از فرشتگانی که برای خویشتن برگزیدی و آنان را به تقدیست از خوردن و آشامیدن بی‌نیاز ساختی (غذای آنان سبوح و قدوس گفتن است) و آنان را در طبقات آسمان‌ها جای دادی، درود بر فرشتگانی که موکّل به بارانند و ابرها را از جایی به جای دیگر برانند، درود بر فرشتگانی که غرش رعد و تابش برق را به هنگام رعد و برق در اختیار آنان قرار دادی، درود بر فرشتگانی که به همراهی برف و تگرگ و هنگام باریدن قطرات باران به زمین فرود آیند و دیگر فرشتگانی که نگهبان منشأ و مخزن‌های باد و تلاطم هواها می‌باشند و دیگر فرشتگان موکل بر کوه‌ها که نگه‌دارنده‌ی آن‌ها از انهدام‌اند و آنان که سنگینی آب‌ها و پیمانه‌ی آنچه را که در نهاد باران‌ها است تعلیم نمودی.
درود بر فرشتگانی که پیام‌آور تو برای اهل زمین می‌باشند تا آنان را از بلایی که فرود خواهد آمد، یا رحمت و برکتی که نازل می‌شود آگاه کنند. آن نمایندگان گرامی و پاک و ثبت کنندگان والای مورد اطمینان. درود بر ملک الموت و دستیاران او و بر منکر و نکیر و بر رومان نگهبان گورها و آنان که مشغول طواف گرد بیت معمورند، درود تو بر مالک (نگهبان دوزخ) و رضوان (و پرده‌داران بهشت) آنان که هرگز از دستور پروردگار سرپیچی نکرده و آنچه به آنان دستور داده می‌شود عمل می‌کنند و آنان که به مؤمنان این نوید را می‌دهند: سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان چه پایان خوبِ این سرا نصیبتان شد. (سوره مبارکه رعد آیه‌ی کریمه 24) و (زبانیه) که مأمور جهنم هستند که اگر به آنان دستور داده شود: این بنده‌ی گناهکار را بگیرید و در غل و زنجیر بندید و به دوزخ برید، به او مهلت ندهند و بی‌درنگ به دوزخ کشند.
درود بر فرشته‌ای که به ذهن ما خطور کرده و مقام و منزلتش را نزد تو ندانیم و ندانیم که به چه کار گماشته شده، تمامی آن‌ها که در زمین و آسمان و آب‌ها جای دارند و آنان که ناظر اعمال بندگان‌اند، پس درودت بر آن‌ها باد در آن روزی که همراه با هر شخصی یک آورنده و یک گواه است.
خداوندا بر فرشتگان خویش رحمتی فرست که بر عظمت و کرامتشان بیفزاید و پاکی‌شان را مضاعف گرداند. بار الها هنگامی که درود به سوی ملائکه‌ات و پیامبرانت می‌فرستی و درود و تحیت ما را به آنان ابلاغ می‌فرمایی، بازهم بر تمام آن‌ها درود فرست و ما را نیز قرین رحمتت قرار ده که توفیق درود بر آنان و گفتار نیک درباره‌شان عنایت فرمودی که تویی صاحب جود و کرم (نامتناهی).

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود دعا