بسم الله الرّحمن الرّحیم

هفته‌ی نهم (شرح مطالب گذشته)

۱۰ فروردین ۱۳۹۰

25 ربیع الثانی 1432 (هفته‌ی چهارم ماه ربیع الثانی)

ستایش مخصوص خالقی است که جهان را بر پایه‌ی نظم آفرید و زمان را شاهدی قرار داد که بر ساعتش گواهی دهد و روز و شب را معرفی فرمود تا همگان بر آنچه مقدر فرموده تسلیم شوند پس بزرگ و بزرگ‌تر است اراده‌ای‌ که در آفرینشِ خویش احدی را به یاری نطلبید بلکه همه‌ی مخلوقات، فرمان‌برش هستند تا رحمتش را معنا کنند.
این هفته را اختصاص می‌دهیم به شرح مطالب گذشته تا ابهامِ شاگردان از میان برود و مطمئن شوند عقلِ انسان، شکافنده‌ی ابهامات است اگر آن را تبدیل به هسته‌ی یک میوه‌ی رسیده نکرده باشد.
آنچه سؤال می‌شود، در زندگی روزمره جزءِ پایه‌ی یک ساختمان است که اگر از مصالح خوبی پِی‌ریزی نشود، ستون‌های نگه دارنده متزلزل می‌شود و زندگی در یک ساختمان غیرمطمئن، باعث می‌شود تا همواره منتظر ریختن پِی آن باشی.
پس شاگردانی که با دیدن مطالب جدید به وجد می‌آیند و بیشترین سرگرمی‌شان انتظار است تا فکر زمان را با بازیِ درونشان، از دست می‌دهند.
پس سایت یک وسیله‌ی تغییر نیست، بلکه وسیله‌ای شده تا عده‌ای را سرگرم کند، درحالی‌که انتظار داشتیم روح، که یک تحفه‌ی با ارزش است را از چراهای روزمره به قله‌ی فهم و درک صحیح ارتقاء دهیم، ولی بیشتر شاهدِ هیجانات یک بازیِ کودکانه شدیم که جای تأسف است برای کسانی که خود را از بیماری‌هایی که جامعه درگیر آن است مبرا می‌دانند.
و وقتی از صبر از آن‌ها سؤال می‌شود چهره‌ی صبر را در خودخواهی‌های جانشان معرفی می‌کنند و وقتی از دانه‌ی وجودشان سؤال می‌شود، دانه‌ای‌ را تشریح می‌کنند که اگر آن را در زمین مرغوبی که خاکی حاصل خیز دارد بکارند، باز دچار آفت می‌شود و کِرم خودخواهی آن را می‌جود و از میان برمی‌دارد.
و یا جوانان 15 تا 25 سال که شکوفه‌های یک درخت تنومند هستند که هر انسانی از دیدنشان به وجد می‌آید، شکوفه زیباست و باید تبدیل به میوه شود، مراحلی دارد که نیاز به مراقبتِ باغبان در زمانی که برگ‌های زیبایش باز می‌شود تا وقتی تبدیل به برگی مستحکم می‌شود جزء اساسی‌ترین لحظات عمرش است، اگر باغبانِ دلسوزی نداشته باشد، سرما، باد، آفت، شکوفه‌ی جانش را بر زمین می‌ریزد و هرگز میوه‌یِ زیبایی بر شاخه‌ی جانش ظاهر نمی‌شود پس نیاز به مراقبتی خاص و حساس دارد تا درختی تنومند شود و زیبایی‌اش سایه بانی باشد که خستگی را از وجود رهگذران گرمازده بزداید پس آغوش سایت برای این گروه سنی به‌عنوان باغبانی که مراقب شکوفه‌های خویش است باز است، درحالی‌که مطیع باشند نه بازی گوش.
و برای درختان تنومندی که دیگر نیازشان به مراقبت ازمیان رفته، انتظار می‌رود سپر محکمی باشند بر نامهربانی‌های دوران، درحالی‌که از بادهای فصل هم هراسان هستند و مرتب مراقب جانشان که مبادا دچار شکستگیِ شاخه شوند و هنوز به ریشه‌ی وجودشان شک دارند که بتواند شاخه‌ی جانشان را حفظ کند، افسوس که عمر با ارزش‌تر از این دل‌شوره‌های بی‌حاصلی است که در تندبادهای دوران، شاخه‌های محافظ را به سست‌ترین بنا تبدیل می‌کند و خیالش آسوده است که مسئولیت خود را در فراهم کردن آسایشِ باغش در کمال مطلوب به اتمام رسانده، سال‌های جوانی‌اش را با بارِ میوه‌های زیبا به نمایش گذاشته تا همگان شاهد تلاشش باشند و حالا که توانش برای بار میوه کم شده یا از بین رفته، به درختان جوان می‌نگرد و به حاصل سال‌ها تلاشی که با آمدن بهار آغاز می‌شد و با آمدن پاییز متوقف، توقفی که به ظاهر بود نه به باطن، باطن، حافظِ خوابی بود که مشیت الهی است پس اگر عمری را خوابید یا بیدار شد تا وظیفه‌اش را به اتمام برساند تا اجل شاخه‌ی وجودش را به چوبی به یاد ماندنی تبدیل نکرده، باید به سرسبزی جانش بها دهد و نگران سرما و گرما و طوفان نباشد، زیرا ریشه‌اش در مقابل تمام این بلاها مقاوم است.
به درس‌های سایت به‌عنوان طنابی که از آسمانِ محبت الهی به طرفتان آویزان شده تا آن را بگرید و بالا بروید، عجایبی را ببینید که هرگز نمی‌توانستید در اندیشه‌تان به آن بپردازید بنگرید، نه به‌عنوان یک مسابقه‌ی سرگرم کننده.
پس تا هفته‌ی آینده کاغذ و قلمی بردارید و درختِ وجودتان را نقاشی کنید. تمام گروه‌های سنی این نقاشی را بکشند و در سایت منعکس کنند مانند نمونه‌ای که عرضه می‌شود.

خطبه های هفتگی- درخت وجود

نمونه:

بدنه – آیا مستحکم است؟: (دادن جواب این قسمت) ……………..
آیا شاخه توانمندی است؟: (دادن جواب این قسمت) ……………….
سر درخت – تغذیه؟ فکر؟: (دادن جواب این قسمت) ……………..
با، امّا و اگر، نمی‌توانید موفق شوید، پس با صداقت درخت وجودتان را بکشید.
زمان در سرعت خویش متوقف نمی‌شود تا شما متوقف نشده‌اید، در شناخت خود عجله کنید تا حق از باطل جدا شود.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه