بسم الله الرّحمن الرّحیم

اعمال ماه مبارک رمضان به فرموده‌ی امیر مؤمنان امام علی (ع)

بار الها آنچه از فرق علی جوشید و بر زمین ریخت جز یاد ذکر تو نبود پس هر که را که برای فرق علی گریست در جوار رحمت ذکرت جای بده که بهای دل شکسته را جز خالق ندهد.
یا رب با پرده‌هایی که در اثر گناه بر دلم افکنده‌ام، تو را در جمال بزرگی‌ات درک نمی‌کنم و قلبم به ذکر تو آرام نمی‌شود، ای خداوندی که وعده‌ی تو حق است قلب مرا به ذکر خود آرامش ببخش و از خطاهایم درگذر (یا سریع العقاب).
مداوم زیارت اهل قبور بخوانید. تا پایان اذان در مکان نماز به حال سجده ذکر (العَفو) بگوئید. روزها ذکر (لا حَولَ وَ لا قُوَهَ اِلّا بِالله العَلّیُ العَظیم) و شب‌ها (صلوات) بسیار بفرستید.
هنگام نگاه به آسمان ذکر (یا مُدَبِّرَ اللَیل) و (قسم به ستارگان فرو شونده) بگوئید.
در خودسازی ذکرهای (یا وَکیل یا مُوَّکِل یا مُدَبِّر یا مؤَخِّر) بگوئید. با بدی‌ها جهاد و در خوبی‌ها انفاق کنید.
آیات: 1 سوره‌ی دهر را برای جدا شدن فکر از دیگران، 1 سوره‌ی اسرا را موقع سحر، 12 سوره‌ی دخان را برای سرعت گرفتن، 3 سوره‌ی حدید را برای نزدیکی به هدف، سوره‌ی یسرا برای رفع سستی در نماز و 55 سوره‌ی مائده 55 سوره‌ی مائده
قبل از نیت نماز برای حضور قلب (اِلهی لا خَتَمَ عَلی قَلبی))، بعد از هر تکبیر (الله اَکبَر کَبیراً)، در ذکر رکوع و سجده (حَمداً دائماً سَرمَداً تُسَبِّحُوهُ بُکرَهً وَ اَصیلا) و بعد از تشهد (اللهم الرزُقنی طاعَتِکَ فی اَللَیلِ وَ اَلنَهار اِلی الله وَ رَسُولِه) و بعد از سلام (خداوندا مرا رحمت کن در ساعت برپا شدن قیامت) را بگوئید.
در خداحافظی برای آن فرد دعا کنید و بگوئید (شاید رفتن تو از پیش من ابدی باشد پس ای خدا او را که به شتاب به‌سوی تو می‌آید در راه هدایتت قرار بده) و بگوئید به سلامت، سَلامَه دینی دُنیایی وَ آخِرَتی وَ اُفَّوِضُ اَمری اِلی الله اِنَّ الله بَصیرٌ بِالعِباد.
در شب‌های قدر بهترین عمل شکر است به آنچه برای انسان تقدیر شده است.
ای خالق اصوات زبان‌ها به دست‌های خالی و پر درد من ترحم کنید. ای صاحب لشکرهای آسمانی به علی تنها رحم کن اعضا و جوارحش هم او را ترک کردند، ای صاحب من این روح علی را در حریم خودت راه بده ای کبریای عرش عظیم.
در شب قدر به آسمان زیاد نگاه کنید و بگوئید: یا خالِقَ اَلخَلق و یا باسِطَ الرِّزق خَلَقَ الکَواکِب وَ القَمَرَ اِلّا زینَةَ السَّماءِ ذُکِرَ الاَسماءِ اِلی قَلبی یا اَوَّلَ الاَوَّلین وَ یا آخِرَ الآخِرین ثَبِّت اَقدامنا اِلی صِراطِ المُستَقیم. و همچنین (ای نگه دارنده‌ی کرسی آسمان‌های هفتگانه تدبیر مرا از تدبیر صالحان قرار بده که تو بهترین تدبیر کنندگانی) و نیز (ای آفریننده و زینت کننده‌ی آسمان‌ها از آنچه امشب به سوی بندگانت از برکات آسمان‌ها فرستادی و آنان را بشارت به بخشش دادی ما را هم از آن ببخش و محروم مفرما).
توبه کنندگان شب قدر نامشان در صحیفه‌ی نور نوشته می‌شود و در پیشگاه پروردگار به‌طور امانت نگهداری می‌شود تا در قیامت به فریاد صاحبش برسد.
سوره‌های (منافقین و توبه) در اول شب‌های قدر و (عنکبوت و دخان) را آخر این شب‌ها بخوانید همواره در نماز باشید و چون رشته‌هایی نمازها را به هم وصل کنید.
در نیت نماز بگوئید: (یا مُدَّبِرَ اللَّیلِ وَ النَهار حَوِّل حالِنا اِلی اَحسَنِ الحال). قبل از ذکر سجده (یا رَبُّ العالَمین اِغفِرلی ذُنوبی یا کَریمُ وَ یا رَبِّ اِرحَم ضَعفَ بَدَنی یا شَدیدُ العِقاب نَظَرَ مِن رَحمَتِک یا کَریمُ یا غَفور یا خالِقُ کُلِّ مَخلوق). در سجده‌های نماز بگوئید (یا اَکرَمَ الاَکرَمین وَ یا جَبّارَ الجَبّارین اِغفِر لَنا ذُنوبَنا فی هذِهِ ساعَه وَ فی کُلِّ سّاعَه).
موقع افطار و سحر ذکر (یا فاطِرَ السَّماوات) را تکرار کنید و لقمه اول را در احسان شهدا و صدیقین و انبیا و مرسلین به دهان گذارید و از آنچه می‌خورید انفاق کنید.
بسیار بگوئید (اِلهی بِمُحَمَّدٍ) و (الهی بِقُرآن مُبین).
سوره‌ی فتح را زیاد بخوانید. سوره‌ی مؤمن را با تفکر و تدبر بخوانید. هر وقت کارها فشار آورد ذکر (اَلحَمدُ لِلّه رَبِّ العالَمین) بگوئید. برای حفظ قرآن: یا حافِظُ یا حفیظ یا نُورُ السَّموات و الارض تَدخُل اَنوارِ نَزَّلَ الکِتابُ المُبین فی قُلوبِهِم وَ سَتَرَ الغَفلَهِ اَحمِل عَن بَصَری.
دل خود را از یاد خدا پر کنید و برای موفق شدن در سجده بسیار ذکر توبه (کَثیراً تَوبَه): ای کسی‌که زیاد می‌کنی فضایل توبه را، توبه‌ی مرا بپذیر ای صاحب بزرگی و شکوه و جلال را بگوئید و جان خود را در عبادت خالص کنید از آنچه در دنیا دارید و یا با آن سروکار دارید و مرتباً (یا عَظیمَ کُلِّ عَظیم) را بگوئید.
برای شفاف‌تر شدن روح (نَفَختُ روحی) را تلاوت کنید. آیه‌ی 7 سوره‌ی طلاق توصیه به انفاق است.
برای حل مشکلات ذکر (سُبحانَ الله) و هنگام غروب آفتاب ذکر (یا ثارَ الله) را تکرار کنید.
برای تقویت صبر در دل ذکر (قُرآنٌ مُبین) و تشخیص درستی یا نادرستی فکر ذکر (یا مُقیل) را زیاد تکرار کنید.
برای اجابت دعا ذکر (یا تَوّاب). موقع نشستن در محراب نماز عید فطر ذکر (یا مُحَوِّلُ الحَولِ وَ الاَحوال) موقع غسل دادن به یاد غسل میت بوده و استغفار کنید. ذکر (الله اَکبَر) را در شب و روز عید فطر بسیار بگوئید.

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه