بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه‌ شهادت امام علی شب ۲۱ رمضان شب قدر

۱۵ خرداد ۹۷

سپاس خداوند را که قبل از هر اول، اول است و بعد از هر آخر، آخر است. در مورد اول و آخر بودن او این اصل واجب می‌شود که او را اول و آخری نباشد. گواهی می‌دهم که خدایی غیر از پروردگار نیست شهادتی که در آن آشکار با پنهان قلب و زبان برابری دارد. خدایا تنها تویی که شایستگی برجسته‌ترین توصیفات را داری و تنها تویی که شماره‌ی کمال‌های تو از حد افزون است. خدایا به وصال تو آرزومندم برای اینکه تو بهترین مقصود هستی و دست نیاز به‌سوی تو دراز می‌کنم برای اینکه تو بهترین بر آورنده‌ی نیازی.
چه زیباست این مناجات امیر مؤمنان علی (ع) همان‌گونه‌ای که فرمود آمال و آرزویی جز رسیدن به رضایت و قرب الهی نداشت و برای آن با دلی مشتاق و چشمانی اشک‌بار لحظه شماری می‌کرد. این همان شبی است که حاجتش برآورده شد و سوار بر بال فرشتگان قدر به وصالی که در تمام عمر در هر دم و بازدمی آرزویش را داشت رسید. در شب نوزدهم رمضان در محراب عبادت پروردگار شق‌القمر شد و در این شب چون خورشیدی در دل خاک شد و با این وجود انوار مطهرش هزاران سال است که قلب مشتاقان به حق و عرفان و معرفت را روشن و منور می‌نماید و زمین بدون سخنان گهربارش و خطابه‌های کوبنده‌اش بر محور خود نچرخید و بدون آن به‌سوی باطل رفت که خود امیر مؤمنان علی (ع) چنین فرمودند: ای مردم به هوش باشید که بر اثر عدم اطاعت از دستورهای من خود را در دامان گناه نیندازید و به هوش باشید که بر اثر عدم اطاعت از من دچار گمراهی نشوید.
بله شیعه با یا علی زنده است اگرچه به شرک او را متهم کنند. آنان غافل‌اند از اینکه عشق علی را با لالایی به او آموختند، هر زمان به زمین افتاد به عشق علی برخاست و پنهان و آشکار لطف و انفاق امیر مؤمنان را در طول عمر احساس کرد چون هنوز آیه‌ای که خداوند در قرآن کریم از امیر مؤمنان (ع) توصیف فرموده جاریست.
آنان که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق می‌کنند اجرشان با پروردگارشان است نه بیمناک می‌شوند و نه غمگین.
سلام و برکات پروردگار در جان‌هایی است که پروردگار فرمود: آنانی که اموال خویش را در پنهان و آشکار انفاق می‌کنند و با بندگان خدا مهربان هستند با آنانی که آیات خدا را تکذیب می‌کنند یکسانند؟ آیاتی که پروردگار وحی نامید تا قلب‌ها بدان زنده گردد پس گوش‌ها به میدان سنجش آمد تا توان خویش را در حق دریابد حقی که زمان‌ها میراث‌دار آن است تا قیامت در آن معنا شود. پس وای بر حال دشمنان کوردل و پلید امیر مؤمنان علی (ع) چه آنانی که خورشید پاکی و ایمان و هدایت را در کنارشان می‌دیدند و چشمانشان را به روی پرتو نورش می‌بستند و چه آنانی که اکنون خطابه‌ها و مناجات‌ها و سفارشاتش را می‌شنوند و گوش‌هایشان را می‌بندند همان‌گونه‌ای که خداوند کریم در قرآن فرموده آنان کوران و کران‌اند که پرده بر دل‌هایشان افتاده و عاقبت شومی در انتظارشان است.
در این مورد بهره می‌گیریم از سخنان سرور عالمیان حضرت زهرای مرضیه (س) که روایتی از قول حضرت فاطمه بنت اسد مادر گرامی امیر مؤمنان نقل فرمودند که:
ایشان در کنار کعبه چنین مناجات نمودند: یا رب من فرزند پدری هستم آنگاه که صدایش را درک کردم مرا به نام خواند: ای فاطمه تو را به کنار کعبه آوردم و اعلام داشتم ای پروردگار این خانه من در چهره‌ی این فرزندم نامی را می‌بینم که بارها در طواف کعبه دیده‌ام. آیا رازش را آشکار می‌فرمایید. از حَجَر نامی در کعبه طنین‌انداز می‌شد و نامی را تکرار می‌کرد، بخوان یا علی اعلی، پدرم مرا به سینه می‌فشرد و می‌فرمود دخترم تو را بشارت باد بر ایمانی که کعبه امانت‌دار آن است.
در ادامه سرور عالمیان فرمودند که علی (ع) قلب عالم است. قلبی که ثانیه‌های حیات را در نفس مطهرش خلاصه کرد و آنگاه که جان پاکش در ضربه‌ی باطل قرار گرفت اعلام داشت به خدای کعبه که رستگار شدم پس طواف کنندگان به دور کعبه حاجیانی هستند که در پیشگاه امیر مؤمنان (ع) حاضر خواهند شد تا صدای قلبشان را در مودت به حق نظاره کنند در آن لحظه منافقان درحالی‌که سنگ حَجَر الاسود را بر سینه‌شان می‌گذارند اعلام می‌دارند آنچه را که کسب کرده بودند نابود شد و کعبه همواره در طلوع و غروب به آنچه در درونش پرورش داد به عالم پرتوافشانی می‌کند و در انوارش اعلام می‌دارد من جانی را در آغوش گرفتم که شیرینی لبخندش را در ظهور دولت جانشینش به عالم خواهم چشاند و به صدایی که آسمان را در اسارت خویش خواهد گرفت اعلام می‌دارم من خانه‌ای هستم که ودیعه دار قلب‌هایی است که بر سنگ‌هایم به تمنا نگریست و نام میراث دارش را زمزمه کردند که ولایت تا برپا شدن کرسی حق در بام کعبه جاودانه برپا بماند.
اینک ما ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس وارث امیر مؤمنان برپا کننده‌ی کرسی عدالت منجی عالم بشریت مولا و سرورمان امام عصر و زمان اباصالح المهدی (عج) به مناسبت شهادت پدر بزرگوارشان به وجود مبارکشان به تمنا ابراز می‌داریم:
مولا ما عاشقان امیر مؤمنان در این شب قدر به خانه‌ی مقدستان پناهنده شدیم تا یاری‌مان کنید زمانی که در پیشگاه امیر مؤمنان حاضر شویم ایشان هم مودت ما را قبول فرمایند و هم جزءِ یاران و منتظران حقیقی شما یاد کنند. برای برآورده شدن این تمنا در این شب بزرگ به فریاد خواهیم گفت:

اللهم عجل لولیک الفرج

دانلود خطبه